Marketing

Marketingplan: Interne analyse

Marketingplan: Interne analyse

De interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wat er belangrijk is om in een interne analyse te vermelden. Een interne analyse i…

Mediaplan en mediaselectie

Het mediaplan is onderdeel van het marketingcommunicatieplan. In het mediaplan worden de mediadoelstellingen, de doelgroep, de mediastrategie en -tactiek en het mediabudget beschreven. Er zijn verschi…
Business marketing

Business marketing

Tussen consumentenmarketing en business marketing zitten veel verschillen op het gebied van marktkenmerken, koopgedrag, kenmerken van de vraag en marketinginstrumenten. Zo is er sprake van een afgelei…
Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)

Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)

Het marketingcommunicatiebudget is onderdeel van het communicatieplan. Het is vrijwel onmogelijk om vooraf het juiste communicatiebudget vast te stellen, omdat er veel factoren zijn die van invloed zi…
Interne analyse maken

Interne analyse maken

De interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en zwakke punten (strenghts & weaknesses) van een organisatie in kaart brengen. Ins…
Het opstellen van een communicatie- of promotieplan

Het opstellen van een communicatie- of promotieplan

Om een product of dienst goed te kunnen marketen is het zaak om een goed communicatie of promotieplan te schrijven. In dit plan wordt beschreven welke verschillende doelgroepen of segmenten de organis…
Marketingcommunicatiestrategie

Marketingcommunicatiestrategie

Een goede marketingcommunicatiestrategie is essentieel voor een succesvolle communicatiecampagne. De kern van de marketingcommunicatiestrategie is de positionering en afstemming op de productlevenscyc…
Marketingcommunicatiedoelgroepen

Marketingcommunicatiedoelgroepen

De marketingcommunicatiedoelgroep is breder dan de marketingdoelgroep, omdat er personen zijn die het aankoopproces kunnen beïnvloeden. Segmentatie van de communicatiedoelgroep kan plaatsvinden op al…

Marketingcommunicatieplan schrijven

Het marketingcommunicatieplan is afgeleid van het marketingplan. In een strategisch marketingcommunicatieplan worden o.a. marketingcommunicatiedoelstellingen en -doelgroep, marketingcommunicatiestrate…

Marketing: Sociale beïnvloedingstechnieken

Marketeers en reclamemakers maken gebruiken van allerlei beïnvloedingstechnieken waar de doorsnee consument geen weet van heeft. Enkele sociale beïnvloedingstechnieken die hun succes reeds hebben be…

Brochure schrijven

Een brochure is een medium dat geschikt is voor bijna elk doel en elke doelgroep. Een brochure bestaat uit een vast aantal elementen. Bij het schrijven van een brochure moet er aandacht worden besteed…

Externe analyse maken

De externe analyse (omgevingsanalyse) is een onderdeel van de SWOT-analyse. Je analyseert de kansen en bedreigingen voor het bedrijf of de instelling. De externe analyse bestaat uit een concurrentiean…

Copywriter; salaris & opleiding

Een copywriter schrijft zakelijke en commerciële teksten. Hij werkt als freelancer of is in dienst van een reclamebureau of communicatiebureau. Het salaris van een copywriter is soms het dubbele van…
Marketingplanning en strategieontwikkeling

Marketingplanning en strategieontwikkeling

Planning en strategieontwikkeling vinden plaats op verschillende niveaus. We onderscheiden de concernstrategie, de ondernemingsstrategie (een divisie of SBU) en de marketingstrategie. Grote organisati…

Laddering en middel-doelketen

Laddering is een interviewtechniek die wordt toegepast in de marketingwereld. Het doel is om een relatie te leggen tussen concrete productattributen en waarden. Door betekenisladders kun je associatie…

Crosssmediastrategie: speerpunten

Bij het opstellen van een crossmediastrategie spelen een vijftal elementen een belangrijke rol, namelijk storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreate.
Marketingplan maken

Marketingplan maken

Een marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een aantal vaste onderdelen, zoals een interne en een externe analyse, ook wel “o…

Advertorial schrijven

Een advertorial is een advertentie, die eruit ziet als een redactioneel artikel. Objectiviteit en nieuwswaarde zijn belangrijke criteria voor de advertorial. Voor het schrijven van een advertorial is…

Positioneren: Wat is positioneren?

Wat is positioneren en hoe kun je de juiste positionering bepalen? Positioneren is een marketingtechniek, waarbij het gaat om het kiezen van een onderscheidende positie in het brein van de consument.…

Sponsoring & marketing

Sponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere middelen ter beschikking stelt aan een vereniging, activitteit of individu in r…