Interne analyse maken

Interne analyse maken De interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en zwakke punten (strenghts & weaknesses) van een organisatie in kaart brengen. Instrumenten om de interne analyse van een organisatie uit te voeren, zijn de BCG-matrix en de productlevenscyclus.

SWOT-analyse

De uitkomst van de interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse (Strenghts, Weaknesses, Threats, Opportunities0. De SWOT-analyse bestaat uit de interne en externe analyse en is bedoeld om de sterke en zwakke punten van een organisatie (intern) en de kansen en bedreigen uit de omgeving (extern) te onderzoeken.

Interne analyse

De interne analyse is van belang voor het formuleren van een strategie van een onderneming. De interne analyse bestaat uit de volgende onderdelen:

[B]Organisatie

Hieruit volgt een beschrijving van de organisatiecultuur, de huidige strategie en doelstellingen.

Marketing

Aan de hand van de vier p’s (plaats, product, prijs, promotie) wordt de huidige invulling van de marketingmix beschreven. Ook de BCG-matrix en de productlevenscyclus behoren tot dit onderdeel van de interne analyse.

Financiële situatie

De analyse van de financiële situatie, aan de hand van financiële kerngetallen, zoals rentabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit, jaarrekeningen en jaarverslagen.

Merkarchitectuur

De merkarchitectuur kan onderdeel uitmaken van de interne analyse, maar dat is niet altijd het geval. Het in kaart brengen van de merkarchitectuur komt naar voren bij het positioneren van een product of dienst. Samen met de organisatie-identiteit vormt de merkarchitectuur de interne analyse van een positioneringsvraagstuk. Merkarchitectuur is een verzamelnaam voor drie onderwerpen, namelijk de merknaamstrategie, merkenportfolio en subbranding.

Merknaamstrategie

Betreedt de organisatie de markt met de organisatienaam of met productmerken?

Merkenportfolio

Als de onderneming de markt betreedt met productmerken, hoe zijn deze dan op elkaar afgestemd?

Subbranding

Worden er ook submerken gevoerd op de productmerken?

Sterke en zwakke punten

De interne analyse resulteert in een aantal sterk en zwakke punten. Kies alleen de meest relevante punten uit. De sterke en zwakke punten kunnen betrekking hebben op het gebied van;
  • Personeel (opleidingsniveau, ambitie, klantgerichtheid, motivatie, ervaring)
  • Marktkennis
  • Organisatie
  • Innovatiekracht
  • Flexibiliteit
  • Reputatie en imago
  • Omzet/afzet
  • Winst
  • Kostenstructuur
  • Winst

Conclusie: interne analyse maken

De interne analyse maakt deel uit van een marketingplan. Door het maken van een interne analyse kun je de sterktes en zwaktes van een onderneming in kaart brengen. De interne analyse bestaat uit de onderdelen organisatie, marketing en de financiële situatie.
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…

Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Het marketingcommunicatiebudget is onderdeel van het communicatieplan. Het is vrijwel onmogelijk om vooraf het juiste co…
Het opstellen van een communicatie- of promotieplanHet opstellen van een communicatie- of promotieplanOm een product of dienst goed te kunnen marketen is het zaak om een goed communicatie of promotieplan te schrijven. In d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Davin7, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Positioneren - R. riezebos 7 J. van der Grinten
  • Organisatiekunde - P. Thuis
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 10-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.