Interne analyse maken

Interne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en zwakke punten (strenghts & weaknesses) van een organisatie in kaart brengen. Instrumenten om de interne analyse van een organisatie uit te voeren, zijn de BCG-matrix en de productlevenscyclus.

SWOT-analyse

De uitkomst van de interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse (Strenghts, Weaknesses, Threats, Opportunities0. De SWOT-analyse bestaat uit de interne en externe analyse en is bedoeld om de sterke en zwakke punten van een organisatie (intern) en de kansen en bedreigen uit de omgeving (extern) te onderzoeken.

Interne analyse

De interne analyse is van belang voor het formuleren van een strategie van een onderneming. De interne analyse bestaat uit de volgende onderdelen:

[B]Organisatie

Hieruit volgt een beschrijving van de organisatiecultuur, de huidige strategie en doelstellingen.

Marketing
Aan de hand van de vier p’s (plaats, product, prijs, promotie) wordt de huidige invulling van de marketingmix beschreven. Ook de BCG-matrix en de productlevenscyclus behoren tot dit onderdeel van de interne analyse.

Financiële situatie
De analyse van de financiële situatie, aan de hand van financiële kerngetallen, zoals rentabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit, jaarrekeningen en jaarverslagen.

Merkarchitectuur

De merkarchitectuur kan onderdeel uitmaken van de interne analyse, maar dat is niet altijd het geval. Het in kaart brengen van de merkarchitectuur komt naar voren bij het positioneren van een product of dienst. Samen met de organisatie-identiteit vormt de merkarchitectuur de interne analyse van een positioneringsvraagstuk. Merkarchitectuur is een verzamelnaam voor drie onderwerpen, namelijk de merknaamstrategie, merkenportfolio en subbranding.

Merknaamstrategie
Betreedt de organisatie de markt met de organisatienaam of met productmerken?

Merkenportfolio
Als de onderneming de markt betreedt met productmerken, hoe zijn deze dan op elkaar afgestemd?

Subbranding
Worden er ook submerken gevoerd op de productmerken?

Sterke en zwakke punten

De interne analyse resulteert in een aantal sterk en zwakke punten. Kies alleen de meest relevante punten uit. De sterke en zwakke punten kunnen betrekking hebben op het gebied van;
  • Personeel (opleidingsniveau, ambitie, klantgerichtheid, motivatie, ervaring)
  • Marktkennis
  • Organisatie
  • Innovatiekracht
  • Flexibiliteit
  • Reputatie en imago
  • Omzet/afzet
  • Winst
  • Kostenstructuur
  • Winst

Conclusie: interne analyse maken

De interne analyse maakt deel uit van een marketingplan. Door het maken van een interne analyse kun je de sterktes en zwaktes van een onderneming in kaart brengen. De interne analyse bestaat uit de onderdelen organisatie, marketing en de financiële situatie.
© 2011 - 2025 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Davin7, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Positioneren - R. riezebos 7 J. van der Grinten
  • Organisatiekunde - P. Thuis