Interne analyse maken
De interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en zwakke punten (strenghts & weaknesses) van een organisatie in kaart brengen. Instrumenten om de interne analyse van een organisatie uit te voeren, zijn de BCG-matrix en de productlevenscyclus.
SWOT-analyse
De uitkomst van de interne analyse maakt onderdeel uit van de
SWOT-analyse (Strenghts, Weaknesses, Threats, Opportunities0. De SWOT-analyse bestaat uit de interne en externe analyse en is bedoeld om de sterke en zwakke punten van een organisatie (intern) en de kansen en bedreigen uit de omgeving (extern) te onderzoeken.
Interne analyse
De interne analyse is van belang voor het formuleren van een strategie van een onderneming. De interne analyse bestaat uit de volgende onderdelen:
[B]Organisatie
Hieruit volgt een beschrijving van de organisatiecultuur, de huidige strategie en doelstellingen.
Marketing
Aan de hand van de vier p’s (plaats, product, prijs, promotie) wordt de huidige invulling van de marketingmix beschreven. Ook de BCG-matrix en de productlevenscyclus behoren tot dit onderdeel van de interne analyse.
Financiële situatie
De analyse van de financiële situatie, aan de hand van financiële kerngetallen, zoals rentabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit, jaarrekeningen en jaarverslagen.
Merkarchitectuur
De merkarchitectuur kan onderdeel uitmaken van de interne analyse, maar dat is niet altijd het geval. Het in kaart brengen van de merkarchitectuur komt naar voren bij het positioneren van een product of dienst. Samen met de organisatie-identiteit vormt de merkarchitectuur de interne analyse van een positioneringsvraagstuk. Merkarchitectuur is een verzamelnaam voor drie onderwerpen, namelijk de merknaamstrategie, merkenportfolio en subbranding.
Merknaamstrategie
Betreedt de organisatie de markt met de organisatienaam of met productmerken?
Merkenportfolio
Als de onderneming de markt betreedt met productmerken, hoe zijn deze dan op elkaar afgestemd?
Subbranding
Worden er ook submerken gevoerd op de productmerken?
Sterke en zwakke punten
De interne analyse resulteert in een aantal sterk en zwakke punten. Kies alleen de meest relevante punten uit. De sterke en zwakke punten kunnen betrekking hebben op het gebied van;
- Personeel (opleidingsniveau, ambitie, klantgerichtheid, motivatie, ervaring)
- Marktkennis
- Organisatie
- Innovatiekracht
- Flexibiliteit
- Reputatie en imago
- Omzet/afzet
- Winst
- Kostenstructuur
- Winst
Conclusie: interne analyse maken
De interne analyse maakt deel uit van een marketingplan. Door het maken van een interne analyse kun je de sterktes en zwaktes van een onderneming in kaart brengen. De interne analyse bestaat uit de onderdelen organisatie, marketing en de financiële situatie.