Externe analyse maken

De externe analyse (omgevingsanalyse) is een onderdeel van de SWOT-analyse. Je analyseert de kansen en bedreigingen voor het bedrijf of de instelling. De externe analyse bestaat uit een concurrentieanalyse en doelgroepanalyse. Soms wordt er onderscheid gemaakt in macrofactoren en mesofactoren. Een hulpmiddel bij de externe analyse van macrofactoren is de DESTEP-analyse.

SWOT-analyse

Een SWOT-analyse kent een interne en een externe component. De interne analyse leidt tot inzicht in de sterktes en zwaktes van een onderneming. De externe analyse, ook wel "omgevingsanalyse" genoemd, brengt de concurrentie en doelgroep in kaart en wordt vertaald naar kansen en bedreigingen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen macrofactoren en mesofactoren.

Macrofactoren

Macrofactoren zijn ontwikkelingen waarop een bedrijf geen of nauwelijks invloed kan uitoefenen. Ontwikkelingen in pensioenen, AOW en de gezinssituatie zijn voorbeelden van macrofactoren. Deze veranderingen zijn niet het gevolg van het gedrag van de onderneming of haar concurrenten.

DESTEP-analyse maken

Door middel van de DESTEP-analyse kun je macrofactoren in kaart brengen.
  • Demografie: hoe is de bevolkingsopbouw?
  • Economie: economische omgevingsfactoren, zoals inflatie, koopkracht
  • Sociaal-cultureel: normen en waarden, trends die invloed hebben op de verkoop van je product
  • Ecologie: aandacht voor het milieu en grondstoffen
  • Politiek: de rol van de overheid: belastingen, subsidies et cetera

Mesofactoren

Mesofactoren zijn ontwikkelingen waar men wel invloed op kan uitoefenen. De afnemers en de concurrenten zijn de belangrijkste factoren in de meso-omgeving van een bedrijf.

Doelgroepanalyse of afnemersanalyse

In de afnemersanalyse of doelgroepanalyse, bekijk je het koopgedrag van de doelgroep. Wat is het nut van het product voor de doelgroep? Op welke momenten koopt hij het product? Zijn het impulsaankopen of is er over nagedacht? Waar bevinden de potentiƫle klanten zich?

Segmentatie

De volgende stap is segmentatie: het onderverdelen van de doelgroep in subcategorieƫn. Dat kan op drie manieren: lage kosten, een hoge prijs of een combinatie.

Concurrentieanalyse

Concurrenten zijn aanbieders van een vergelijkbaar product, aanbieders in dezelfde productcategorie, aanbieders van generieke producten en aanbieders van producten die een vergelijkbare gebruikstevredenheid als resultaat hebben. Je onderzoekt de volgende informatie:
  • Innovatieve kracht van de concurrenten
  • De organisatie van de productie
  • De financiering
  • Inrichting van het management
  • Productkwaliteit, marktkennis, marktaandeel, merkbekendheid, klantwaarde et cetera
© 2011 - 2025 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Zo maak je een marketingplan - F. de Groot
  • Grondslagen van de marketing - Verhage