Marketingplan: Interne analyse

Marketingplan: Interne analyse De interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wat er belangrijk is om in een interne analyse te vermelden. Een interne analyse is namelijk de input voor uw uiteindelijke strategie. In dit artikel wordt de interne analyse uitgelegd aan de hand van een marketingplan voor een bedrijf. Bij een product zal de interne analyse er mogelijk iets anders uit kunnen zien.

Wat is een interne analyse

Een interne analyse is de beschrijving van uw bedrijf. De analyse gaat dus alleen over wat er op uw bedrijf gebeurt en hoe uw bedrijf in elkaar steekt. Er wordt niet gekeken naar andere partijen, dit gebeurt namelijk in de externe analyse. In de interne analyse staan alle gegevens over het bedrijf beschreven, deze zijn van belang voor het bepalen van een uiteindelijke strategie voor uw bedrijf.

Waarom maakt u een interne analyse

Stel, u heeft een bedrijf maar dit bedrijf loopt niet zo goed. Dit kan door vele redenen komen: slechte service, slechte producten, te hoge prijzen en noem het maar op. Door een analyse van uw bedrijf te maken kunt u achter de knelpunten binnen het bedrijf komen en hier mogelijk iets aan doen. De interne analyse levert die input voor de sterktes en zwaktes in de SWOT-analyse, deze analyse is ook noodzakelijk voor een marketingplan.

Onderdelen van de interne analyse

Een interne analyse is op te delen in verschillende stappen. Deze stappen staan hieronder een voor een beschreven.

Onderneming

Allereerst is het belangrijk te vermelden wat voor bedrijf uw bedrijf is, waar richt het bedrijf zich op, welke producten of diensten levert het bedrijf en waar is het bedrijf gevestigd. De algemene informatie over uw bedrijf dus.

Organisatie

Vervolgens gaat u in op de organisatie. Wie zijn de eigenaars van het bedrijf, hoeveel personeel is er in dienst, welke opleidingen hebben uw personeelsleden genoten en wanneer is het bedrijf geopend. Ook is het belangrijk om de huidige marktpositie te bepalen. Dit doet u door te melden op welke doelgroep u zich richt, welke producten u aanbied en welke prijs u hanteert.

Financiën

Als derde kunt u wat vertellen over de financieën: wat is het doel, wat bereikt u momenteel en waar gaat het mis of juist goed. U kunt hierbij een overzicht van verschillende balansen weergeven.

Doelstelling

Als laatste beschrijf u uw doelstelling. Dit kan opgedeeld zijn in een visie en een missie.

Dit zijn allemaal voorbeelden van punten die u in uw interne analyse kunt verwerken. Het gaat erom dat het bedrijf goed beschreven is en dat het duidelijk wordt waar de knelpunten en goede punten binnen het bedrijf zitten. Zo kunnen er sterke en zwakke punten worden beschreven.
© 2012 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…

Woningschaarste, eigendomsrechten en koopcontractWoningen staat langer te koop dan vroeger en het is moeilijk om een koper te vinden. Dat heeft gevolgen voor de huizenpr…
Mediaplan en mediaselectieHet mediaplan is onderdeel van het marketingcommunicatieplan. In het mediaplan worden de mediadoelstellingen, de doelgro…
Bronnen en referenties
  • Over marketing (boek)
Dobel (155 artikelen)
Gepubliceerd: 21-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.