Marketingplan: Interne analyse
De interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wat er belangrijk is om in een interne analyse te vermelden. Een interne analyse is namelijk de input voor uw uiteindelijke strategie. In dit artikel wordt de interne analyse uitgelegd aan de hand van een marketingplan voor een bedrijf. Bij een product zal de interne analyse er mogelijk iets anders uit kunnen zien.
Wat is een interne analyse
Een interne analyse is de beschrijving van uw bedrijf. De analyse gaat dus alleen over wat er op uw bedrijf gebeurt en hoe uw bedrijf in elkaar steekt. Er wordt niet gekeken naar andere partijen, dit gebeurt namelijk in de externe analyse. In de interne analyse staan alle gegevens over het bedrijf beschreven, deze zijn van belang voor het bepalen van een uiteindelijke strategie voor uw bedrijf.
Waarom maakt u een interne analyse
Stel, u heeft een bedrijf maar dit bedrijf loopt niet zo goed. Dit kan door vele redenen komen: slechte service, slechte producten, te hoge prijzen en noem het maar op. Door een analyse van uw bedrijf te maken kunt u achter de knelpunten binnen het bedrijf komen en hier mogelijk iets aan doen. De interne analyse levert die input voor de sterktes en zwaktes in de SWOT-analyse, deze analyse is ook noodzakelijk voor een marketingplan.
Onderdelen van de interne analyse
Een interne analyse is op te delen in verschillende stappen. Deze stappen staan hieronder een voor een beschreven.
Onderneming
Allereerst is het belangrijk te vermelden wat voor bedrijf uw bedrijf is, waar richt het bedrijf zich op, welke producten of diensten levert het bedrijf en waar is het bedrijf gevestigd. De algemene informatie over uw bedrijf dus.
Organisatie
Vervolgens gaat u in op de organisatie. Wie zijn de eigenaars van het bedrijf, hoeveel personeel is er in dienst, welke opleidingen hebben uw personeelsleden genoten en wanneer is het bedrijf geopend. Ook is het belangrijk om de huidige marktpositie te bepalen. Dit doet u door te melden op welke doelgroep u zich richt, welke producten u aanbied en welke prijs u hanteert.
Financiën
Als derde kunt u wat vertellen over de financieën: wat is het doel, wat bereikt u momenteel en waar gaat het mis of juist goed. U kunt hierbij een overzicht van verschillende balansen weergeven.
Doelstelling
Als laatste beschrijf u uw doelstelling. Dit kan opgedeeld zijn in een visie en een missie.
Dit zijn allemaal voorbeelden van punten die u in uw interne analyse kunt verwerken. Het gaat erom dat het bedrijf goed beschreven is en dat het duidelijk wordt waar de knelpunten en goede punten binnen het bedrijf zitten. Zo kunnen er sterke en zwakke punten worden beschreven.