Een advertorial is een advertentie, die eruit ziet als een redactioneel artikel. Objectiviteit en nieuwswaarde zijn belangrijke criteria voor de advertorial. Voor het schrijven van een advertorial is een zakelijke schrijfstijl gewenst, om de geloofwaardigheid te versterken.
Wat is een advertorial?
Een advertorial is een advertentie in de vorm van een artikel. Ze komen veel voor in dagbladen en huis-aan-huis-bladen. De redactionele opmaak suggereert dat het om een artikel gaat, maar een advertorial mag niet dezelfde, identieke vormgeving hebben als artikelen in de krant of het tijdschrift. Er moet “advertentie” of “advertorial” boven staan.
Verschil advertentie en advertorial
Een advertorial biedt de tekstschrijver en opdrachtgever de mogelijkheid om de boodschap duidelijk uit te leggen op een manier die aansluit bij de interesses van de doelgroep. Het verschil tussen een advertorial en een advertentie is dat een advertorial de mogelijkheid biedt om details te geven. De advertorial bevat de elementen van een artikel en is minder opvallend dan een advertentie. Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor nieuwswaarde en actualiteit bij het opstellen van een advertorial.
Inhoud en opbouw advertorial
Een advertorial bevat de volgende elementen:
Aanduiding advertorial (of advertentie) zodat de lezer weet dat het niet om een artikel gaat, maar een reclameboodschap
Chapeau: een aanvulling op de kop in een kleiner lettertype
Kop: geeft aan waar de advertorial over gaat, trekt de aandacht
Aanhef of lead: bevat de kern, de belangrijkste informatie
Tekstblok: afgerond verhaal met gedetailleerde informatie
Tussenkopen: met tussenkoppen kun je structuur aanbrengen in de advertorial
Kader: een kader is een stukje omlijnd tekst. Het bevat informatie die speciale aandacht behoeft
Illustratie: een illustratie trekt direct de aandacht
Teader: opvallende passage uit een tekst
Feedbackstimulus: een feedbackstimulus stimuleert de lezer om te reageren en geeft aan hoe hij dat kan doen
Afzenderprofiel: een afzenderprofiel bevat beeldmerk, logo, adres en telefoonnummer van het bedrijf
Nieuwswaarde advertorial
Een advertorial heeft nieuwswaarde. Nieuws heeft een aantrekkingskracht, daarom is het belangrijk dat de advertorial nieuwswaarde bevat. Een onderwerp heeft nieuwswaarde als het voldoet aan vijf criteria, de zogenaamde ABABA-formule:
Actualiteit
Belangrijk
Afwijking: nieuws wat ongewoon is, trekt de aandacht
Belangstelling: de doelgroep ondervindt zelf de gevolgen van het nieuws
Autoriteit: het nieuws is afkomstig van een bron die van belang is voor het publiek
Advertorial: feiten
Net als een artikel is een advertorial gebaseerd op feiten. De mening van de tekstschrijver vermindert de overtuigingskracht van e advertorial. De schrijfstijl moet dan ook feitelijk en zakelijk zijn. Overdrijven doet afbreuk aan de geloofwaardigheid.
Persbeleid opstellenHet opstellen van persbeleid is cruciaal voor een onderneming. Het doel van persbeleid is het genereren van free publicity. in de…
Persbericht schrijvenBij het schrijven van een persbericht moet de communicatiemedewerker of ondernemer zich verplaatsen in de positie van de journalis…
Wat is communicatie?Communicatie is het overbrengen van informatie, alleen wanneer de intentie is informatie over te brengen. De informatie is opgedaa…
Hoe verdien je geld met bloggen?Valt er geld te verdienen met bloggen en hoe werkt dat dan? Een blog opzetten kost wat tijd, maar daarna heb je inkomsten die in p…
Marketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een aantal va…
Positioneren: Wat is positioneren?Wat is positioneren en hoe kun je de juiste positionering bepalen? Positioneren is een marketingtechniek, waarbij het gaat om het…