Advertorial schrijven

Een advertorial is een advertentie, die eruit ziet als een redactioneel artikel. Objectiviteit en nieuwswaarde zijn belangrijke criteria voor de advertorial. Voor het schrijven van een advertorial is een zakelijke schrijfstijl gewenst, om de geloofwaardigheid te versterken.

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een advertentie in de vorm van een artikel. Ze komen veel voor in dagbladen en huis-aan-huis-bladen. De redactionele opmaak suggereert dat het om een artikel gaat, maar een advertorial mag niet dezelfde, identieke vormgeving hebben als artikelen in de krant of het tijdschrift. Er moet “advertentie” of “advertorial” boven staan.

Verschil advertentie en advertorial

Een advertorial biedt de tekstschrijver en opdrachtgever de mogelijkheid om de boodschap duidelijk uit te leggen op een manier die aansluit bij de interesses van de doelgroep. Het verschil tussen een advertorial en een advertentie is dat een advertorial de mogelijkheid biedt om details te geven. De advertorial bevat de elementen van een artikel en is minder opvallend dan een advertentie. Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor nieuwswaarde en actualiteit bij het opstellen van een advertorial.

Inhoud en opbouw advertorial

Een advertorial bevat de volgende elementen:
  • Aanduiding advertorial (of advertentie) zodat de lezer weet dat het niet om een artikel gaat, maar een reclameboodschap
  • Chapeau: een aanvulling op de kop in een kleiner lettertype
  • Kop: geeft aan waar de advertorial over gaat, trekt de aandacht
  • Aanhef of lead: bevat de kern, de belangrijkste informatie
  • Tekstblok: afgerond verhaal met gedetailleerde informatie
  • Tussenkopen: met tussenkoppen kun je structuur aanbrengen in de advertorial
  • Kader: een kader is een stukje omlijnd tekst. Het bevat informatie die speciale aandacht behoeft
  • Illustratie: een illustratie trekt direct de aandacht
  • Teader: opvallende passage uit een tekst
  • Feedbackstimulus: een feedbackstimulus stimuleert de lezer om te reageren en geeft aan hoe hij dat kan doen
  • Afzenderprofiel: een afzenderprofiel bevat beeldmerk, logo, adres en telefoonnummer van het bedrijf

Nieuwswaarde advertorial

Een advertorial heeft nieuwswaarde. Nieuws heeft een aantrekkingskracht, daarom is het belangrijk dat de advertorial nieuwswaarde bevat. Een onderwerp heeft nieuwswaarde als het voldoet aan vijf criteria, de zogenaamde ABABA-formule:
  • Actualiteit
  • Belangrijk
  • Afwijking: nieuws wat ongewoon is, trekt de aandacht
  • Belangstelling: de doelgroep ondervindt zelf de gevolgen van het nieuws
  • Autoriteit: het nieuws is afkomstig van een bron die van belang is voor het publiek

Advertorial: feiten

Net als een artikel is een advertorial gebaseerd op feiten. De mening van de tekstschrijver vermindert de overtuigingskracht van e advertorial. De schrijfstijl moet dan ook feitelijk en zakelijk zijn. Overdrijven doet afbreuk aan de geloofwaardigheid.
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Persbeleid opstellenPersbeleid opstellenHet opstellen van persbeleid is cruciaal voor een onderneming. Het doel van persbeleid is het genereren van free publici…
Persbericht schrijvenPersbericht schrijvenBij het schrijven van een persbericht moet de communicatiemedewerker of ondernemer zich verplaatsen in de positie van de…
Wat is communicatie?Wat is communicatie?Communicatie is het overbrengen van informatie, alleen wanneer de intentie is informatie over te brengen. De informatie…
Hoe verdien je geld met bloggen?Hoe verdien je geld met bloggen?Valt er geld te verdienen met bloggen en hoe werkt dat dan? Een blog opzetten kost wat tijd, maar daarna heb je inkomste…

Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Positioneren: Wat is positioneren?Wat is positioneren en hoe kun je de juiste positionering bepalen? Positioneren is een marketingtechniek, waarbij het ga…
Bronnen en referenties
  • Professionele bedrijfscommunicatie - H. van Ommen
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 08-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.