Advertorial schrijven
Een advertorial is een advertentie, die eruit ziet als een redactioneel artikel. Objectiviteit en nieuwswaarde zijn belangrijke criteria voor de advertorial. Voor het schrijven van een advertorial is een zakelijke schrijfstijl gewenst, om de geloofwaardigheid te versterken.
Wat is een advertorial?
Een advertorial is een advertentie in de vorm van een artikel. Ze komen veel voor in dagbladen en huis-aan-huis-bladen. De redactionele opmaak suggereert dat het om een artikel gaat, maar een advertorial mag niet dezelfde, identieke vormgeving hebben als artikelen in de krant of het tijdschrift. Er moet “advertentie” of “advertorial” boven staan.
Verschil advertentie en advertorial
Een advertorial biedt de tekstschrijver en opdrachtgever de mogelijkheid om de boodschap duidelijk uit te leggen op een manier die aansluit bij de interesses van de doelgroep. Het verschil tussen een advertorial en een advertentie is dat een advertorial de mogelijkheid biedt om details te geven. De advertorial bevat de elementen van een artikel en is minder opvallend dan een advertentie. Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor nieuwswaarde en actualiteit bij het opstellen van een advertorial.
Inhoud en opbouw advertorial
Een advertorial bevat de volgende elementen:
- Aanduiding advertorial (of advertentie) zodat de lezer weet dat het niet om een artikel gaat, maar een reclameboodschap
- Chapeau: een aanvulling op de kop in een kleiner lettertype
- Kop: geeft aan waar de advertorial over gaat, trekt de aandacht
- Aanhef of lead: bevat de kern, de belangrijkste informatie
- Tekstblok: afgerond verhaal met gedetailleerde informatie
- Tussenkopen: met tussenkoppen kun je structuur aanbrengen in de advertorial
- Kader: een kader is een stukje omlijnd tekst. Het bevat informatie die speciale aandacht behoeft
- Illustratie: een illustratie trekt direct de aandacht
- Teader: opvallende passage uit een tekst
- Feedbackstimulus: een feedbackstimulus stimuleert de lezer om te reageren en geeft aan hoe hij dat kan doen
- Afzenderprofiel: een afzenderprofiel bevat beeldmerk, logo, adres en telefoonnummer van het bedrijf
Nieuwswaarde advertorial
Een advertorial heeft nieuwswaarde. Nieuws heeft een aantrekkingskracht, daarom is het belangrijk dat de advertorial nieuwswaarde bevat. Een onderwerp heeft nieuwswaarde als het voldoet aan vijf criteria, de zogenaamde ABABA-formule:
- Actualiteit
- Belangrijk
- Afwijking: nieuws wat ongewoon is, trekt de aandacht
- Belangstelling: de doelgroep ondervindt zelf de gevolgen van het nieuws
- Autoriteit: het nieuws is afkomstig van een bron die van belang is voor het publiek
Advertorial: feiten
Net als een artikel is een advertorial gebaseerd op feiten. De mening van de tekstschrijver vermindert de overtuigingskracht van e advertorial. De schrijfstijl moet dan ook feitelijk en zakelijk zijn. Overdrijven doet afbreuk aan de geloofwaardigheid.