InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Sponsoring & marketing

Sponsoring & marketing

Sponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere middelen ter beschikking stelt aan een vereniging, activitteit of individu in ruil van publiciteit. Sponsoring komt veel voor in de sportwereld, cultuur en media. De publiciteit wordt verkregen door de naam van de sponsor te vermelden op het tenue.

Marketingcommunicatie-instrumenten

Sponsoring maakt onderdeel uit van de marketingcommunicatie instrumentenmix. Andere marketingcommunicatie instrumenten zijn:
  • Persoonlijke verkoop
  • Reclame
  • Public Relations
  • Online communicatie
  • Evenementen
  • Winkelcommunicatie
  • Promoties
  • Direct marketing

Definitie sponsoring

Sponsoring is een communicatie-instrument dat zowel voor marketingcommunicatie als voor corporate communicatie kan worden ingezet. Sponsoring communiceert indirecter dan andere marketingcommunicatie-instrumenten. Bij sponsoring verbindt een merk zich aan een sponsoringsobject.

Doelstellingen sponsoring

Met sponsoring kunnen verschillende doelstellingen worden nagestreefd, zoals het vergroten van de merkbekendheid, het versterken van het merkimago, het leggen van contacten met relaties, het realiseren van extra omzet et cetera.

Kenmerken sponsoring

  • De sponsor levert geld, goederen, diensten en/of expertise in ruil voor naamsbekendheid van het merk. Er is dus altijd sprake van een tegenprestatie.
  • De gesponsorde werkt mee aan het bereiken van de communicatiedoelstelling van de sponsor
  • Sponsoring is een indirecte vorm van communicatie
  • Sponsoring is een marketingcommuniatie-instrument dat moet worden uitgevoerd in combinatie met andere instrumenten om succesvol te kunnen zijn

Sponsoring: functies

Met sponsoring kan een organisatie laten zien midden in de samenleving te staan. Sponsoring brengt maatschappelijke activiteiten en commercie dichter bij elkaar. Omdat de overheid de subsidiekraan dichtdraait door te bezuinigen, op kunst, cultuur en sport, worden verenigingen steeds meer afhankelijk van de "goodwill" van bedrijven om ze te sponsoren. Sponsoring zal dus steeds vaker voorkomen, naar verwachting.

Belangrijke functies van sponsoring zijn:
  • Naamsbekendheid verhogen
  • Marktpositie bij een bepaald segment versterken
  • “Oud” merk jonger maken
  • Merkimago onderhouden. Zo is de Rabobank al jaren één van de grote sponsoren binnen de sportwereld. Zo wil de Rabobank zich positioneren als "sportief", onderscheidend van andere concurrenten.
  • Platform creëren voor PR en promoties

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Marketingcommunicatie - Floor & Van Raaij

Reageer op het artikel "Sponsoring & marketing"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketingcommunicatiemix
Schrijf mee!