InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Sponsoring & marketing

Sponsoring & marketing

Sponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere middelen ter beschikking stelt aan een vereniging, activitteit of individu in ruil van publiciteit. Sponsoring komt veel voor in de sportwereld, cultuur en media. De publiciteit wordt verkregen door de naam van de sponsor te vermelden op het tenue.

Marketingcommunicatie-instrumenten

Sponsoring maakt onderdeel uit van de marketingcommunicatie instrumentenmix. Andere marketingcommunicatie instrumenten zijn:
  • Persoonlijke verkoop
  • Reclame
  • Public Relations
  • Online communicatie
  • Evenementen
  • Winkelcommunicatie
  • Promoties
  • Direct marketing

Definitie sponsoring

Sponsoring is een communicatie-instrument dat zowel voor marketingcommunicatie als voor corporate communicatie kan worden ingezet. Sponsoring communiceert indirecter dan andere marketingcommunicatie-instrumenten. Bij sponsoring verbindt een merk zich aan een sponsoringsobject.

Doelstellingen sponsoring

Met sponsoring kunnen verschillende doelstellingen worden nagestreefd, zoals het vergroten van de merkbekendheid, het versterken van het merkimago, het leggen van contacten met relaties, het realiseren van extra omzet et cetera.

Kenmerken sponsoring

  • De sponsor levert geld, goederen, diensten en/of expertise in ruil voor naamsbekendheid van het merk. Er is dus altijd sprake van een tegenprestatie.
  • De gesponsorde werkt mee aan het bereiken van de communicatiedoelstelling van de sponsor
  • Voorbeelden: sporter, maatschappelijk project, kunst & cultuur, wetenschap, onderwijs …
  • Sponsoring is een indirecte vorm van communicatie
  • Sponsoring is een marketingcommuniatie-instrument dat moet worden uitgevoerd in combinatie met andere instrumenten om succesvol te kunnen zijn

Sponsoring: functies

Met sponsoring kan een organisatie laten zien midden in de samenleving te staan. Sponsoring brengt maatschappelijke activiteiten en commercie dichter bij elkaar. Omdat de overheid de subsidiekraan dichtdraait door te bezuinigen, op kunst, cultuur en sport, worden verenigingen steeds meer afhankelijk van de "goodwill" van bedrijven om ze te sponsoren. Sponsoring zal dus steeds vaker voorkomen, naar verwachting.

Belangrijke functies van sponsoring zijn:
  • Naamsbekendheid verhogen
  • Marktpositie bij een bepaald segment versterken
  • “Oud” merk jonger maken
  • Merkimago onderhouden. Zo is de Rabobank al jaren één van de grote sponsoren binnen de sportwereld. Zo wil de Rabobank zich positioneren als "sportief", onderscheidend van andere concurrenten.
  • Platform creëren voor PR en promoties

Lees verder

© 2011 - 2017 Rebeccahoogers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het ontstaan van marketingcommunicatieAl eeuwen wordt er handel bedreven door mensen. Het begon met de ruilhandel en later de handel met geld. Sinds die tijd…
Wat is corporate communicatie?Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie…
CommunicatiemixCommunicatiemixDe communicatiemix bestaat uit tal van communicatie-instrumenten om kennis, houding en gedrag te beinvloeden. We maken o…
Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Het marketingcommunicatiebudget is onderdeel van het communicatieplan. Het is vrijwel onmogelijk om vooraf het juiste co…
Welk merk bij welk product? Een strategische keuzeNa het ontwikkelen van een product moet de producent beslissen of hij zijn producten van een merk geeft. Dit is een bela…
Bronnen en referenties
  • Marketingcommunicatie - Floor & Van Raaij

Reageer op het artikel "Sponsoring & marketing"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketingcommunicatiemix
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!