Marketing

De Basisbeginselen van Communicatie
De betekenis van van ‘communicatie’ volgens het woordenboek luidt: ‘door praten, schrijven, gebaren, gezichtsuitdrukkingen en dergelijke contact hebben met elkaar.’ In het bedrijfsleven wordt…
Inzicht in Marketing: Macro analyse telecombranche
Marketing kan op drie verschillende niveaus worden bedreven en bestudeerd. We spreken van ‘micromarketing’ wanneer men uitgaat van degenen die in een bedrijf de marketingbeslissingen nemen. Het ma…
Het koopbeslissingsproces
Bewust of onbewust doorlopen we als consument een aantal fasen wanneer we een product of dienst willen kopen. Het geheel van al deze fasen wordt ‘het koopbeslissingsproces’ genoemd. Het proces sta…
Het aida-model toegepast op reclame maken
De zender probeert via een medium de ontvanger(s) zo duidelijk mogelijk te informeren. Dit doet men dagelijks, in dit artikel wordt voornamelijk gekeken naar de communicatie van bedrijven naar de doel…
Reclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en Mars
Stel, een producent ontwikkelt een product en brengt dit op de markt. Dan geeft een producent de afdeling Marketing opdracht om het product een positief imago mee te geven in de reclame en om het goed…
Goede, Effectieve & Passende Reclame maken: hoe doe je dat?
De afdeling van de marketing zorgt in een bedrijf meestal voor het maken van reclame. Dit doen ze niet zomaar uit de losse pols: er zijn namelijk veel dingen waar rekening mee wordt gehouden voordat e…
Productplaatsing: het ei van Columbus?
Nu de reclameblokken op televisie door steeds meer mensen worden weggezapt of overgeslagen, zoeken adverteerders andere methodes om hun product onder de aandacht te brengen. Productplaatsing heet de n…
Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?
Voor organisaties is het handig goed te communiceren met hun publieksgroepen. Dit gaat het beste wanneer de organisatie op de hoogte is wat de huidige indruk is van externe publieksgroepen over de org…Instrumenten voor de belevenissen regisseur - Animatie
Doel van belevingsconcepten is bezielen, opmonteren, in de stemming brengen, activeren, inspireren, initiëren, boeien en fascineren. Een instrument dat hierbij kan helpen is animatie. Aangezien geden…
Marketingplan: De marketingmix of de 4 P’s
De marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de strategie die verkozen is wordt beschreven. Hoe u een marketingmix moet maken staa…The Interactive Experience Model
Een belangrijke eigenschap van de belevenis is dat zij uniek en niet standaardiseerbaar is, want de consument produceert mee. De beslissing om de vrije tijd buitenshuis door te brengen, wordt bepaald…
Koopgedrag van consumenten
De consument wordt gezien als grillig. Het koopt vaak irrationeel en voorspellingen zijn moeilijk. Toch hebben marketeers betrekkelijk betrouwbaar gebleken modellen ontwikkeld om consumenten te segmen…
Psychologie binnen de marketing
Marketing heeft onder andere als doel ''het beïnvloeden van potentiële consumenten om hen te stimuleren tot koop over te gaan van jouw product''. Je moet een manier vinden om je product voor de dag…
Invalshoeken binnen marketing
Marketeers houden er ieder hun eigen filosofie op na. De idee dat één gezichtspunt voldoende is blijkt de facto niet altijd juist. In de marketing worden een aantal invalshoeken onderscheiden van wa…Marketing is meer dan commercie
Het fundament waarop marketing gebouwd is, is kennis die je als beginnend marketeer of student marketing moet kennen om van hieruit je verder te verdiepen in de marketing. Na het lezen van dit artikel…Maak een sterke visie!
Voor het uitwerken van een idee of product in de markt, is een sterke visie van eerste belang. In het bedrijfsleven kan je niet zonder. Maar ook voor jezelf kan het veel duidelijkheid scheppen. Om je…Special appeals
In de marketingwereld wordt er vaak gebruik gemaakt van special apppeals. Ze worden ingezet om reclameboodschappen over te brengen. De bekendste zijn humor, angst en seks. Een special appeal die inspe…Wat is citymarketing
Steeds meer steden hebben een slogan: 'I AMsterdam', 'Helemaal Hengelo', 'Er gaat niets boven Groningen' en 'Het kan in Almere'. Dat is nog maar een kleine greep uit het grote assortiment stads-slogan…