Marketing

Reclame: reclamestrategie & reclameplan maken

Reclame is een belangrijk marketingcommunicatie-instrument uit de marketingmix. Er wordt onderscheid gemaakt in actiereclame en thematische reclame. Bij actiereclame gaat het om het beïnvloeden van g…
Marketingstrategie

Marketingstrategie

De kern van de marketingstrategie wordt gevormd door de doelgroepkeuze en merkpositionering. Doelgroepen kunnen na segmentatieonderzoek worden gekozen. De eerste stap is marktsegmentatie, waarbij een…
Marktplaats verkooptip

Marktplaats verkooptip

Marktplaats is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste online marktplaatsen van Nederland. Dagelijks zijn er duizenden mensen die even een kijkje nemen op de site. Het is dus een pracht…
De huisstijl van uw bedrijf

De huisstijl van uw bedrijf

De huisstijl van een bedrijf is de identiteit die het uitstraalt. Een goede en duidelijke huisstijl laat een positieve gedachte achter bij de klant welke een goed imago bij het bedrijf schetst. Een hu…
Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?

Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?

Een trendwatcher verzamelt informatie en kan daarmee nieuwe trends voorspellen. Al die informatie wordt gebruikt voor het maken van een trendrapport. Naar aanleiding van dit rapport geeft de trendwatc…

Het maken van een DESTEP-analyse

Een DESTEP-analyse is een vorm van een externe analyse die zich richt op ontwikkelingen, trends. In dit artikel staat uitgelegd hoe een DESTEP-analyse kan worden uitgevoerd. Aan de hand van deze analy…

De opbouw van een marketingplan

Op zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je product of bedrijf zitten, en waar de sterke. Ook kunnen er mogelijke strategieën ont…

Marketing: de 4 p's - productbeleid

Productbeleid is het marketinginstrument uit de marketingmix dat betrekking heeft op het product, het tastbare goed. De productmix maakt deel uit van de overige 4 p's: prijs, promotie, plaats en produ…

Interne analyse

Een interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft. Een interne analyse is een belangrijk deel van je marketingplan. In dit artike…

Hoe maak ik een externe analyse?

Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketingplan, hier verzamel je alle informatie over het projectgebied. In dit artikel s…
Marktberekeningen

Marktberekeningen

Bij marketing komt er een aantal begrippen en berekeningen aan bod, welke in dit artikel aan de orde komen. De definitie van een markt, marktsegment,potentiële markt, penetratiegraad, marktpotentieel…

Groupon voor ondernemers: voordelen & nadelen Groupon

Groupon is een bedrijf dat groepskortingen probeert te bedingen voor groepsactiviteiten. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld uit eten gaan met een korting van ruim 50%. Als er voldoende mensen zijn voor de…
Reclame in online games

Reclame in online games

Reclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in games werden als banners uitgevoerd. Later kwamen daar bedrijfslogo's van de ontwik…

Wat beïnvloedt het consumentengedrag

In C2C marketing is consumentengedrag een van de belangrijkste onderdelen. De reden hiervoor is dat het voor een marketing manager belangrijk is om te weten wat de consument denkt en hoe hij gaat reag…
Merknaam bedenken, registreren & beschermen

Merknaam bedenken, registreren & beschermen

De merknaam is de belangrijkste keuze in marketing, het sterkste wapen om een positie te veroveren op de markt. Hoe kies je een goede merknaam? Tips om een effectieve merknaam te bedenken. Daarnaast i…

De kracht van een merk

De kracht van een merk kan in geld worden uitgedrukt. In de praktijk worden hier verschillende berekeningswijzen voor gehanteerd. De waarde hangt af van een aantal factoren.

Welk merk bij welk product? Een strategische keuze

Na het ontwikkelen van een product moet de producent beslissen of hij zijn producten van een merk geeft. Dit is een belangrijke beslissing voor de marketingcommunicatie rondom een product. Als de prod…

De vier productcategorieën in beeld

In de consumentenmarkt kunnen de producten in vier categorieën verdeeld worden. Dagelijkse gebruiksgoederen, voorkeursgoederen, shopping goods en specialty goods. Wanneer is een artikel een gebruiksg…

Het ontstaan van marketingcommunicatie

Al eeuwen wordt er handel bedreven door mensen. Het begon met de ruilhandel en later de handel met geld. Sinds die tijd is er veel veranderd. Wat betekenen deze veranderingen eigenlijk voor de marketi…

Het belang van een sterke merknaam

Coca Cola, Pampers, Marlboro, enkele voorbeelden van fabrikanten met een sterke merknaam. Een naam die direct herkent wordt en een naam die bovendien zorgt voor extra winst. Een merknaam is meer waard…