InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Copywriter; salaris & opleiding

Copywriter; salaris & opleiding

Een copywriter schrijft zakelijke en commerciële teksten. Hij werkt als freelancer of is in dienst van een reclamebureau of communicatiebureau. Het salaris van een copywriter is soms het dubbele van dat van een tekstschrijver. Er zijn verschillende manieren om copywriter te worden, eventueel aangevuld met een cursus copywriting.

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van reclameteksten en andere commerciële teksten. Copywriters schrijven commerciële en zakelijke teksten voor brochures, folders, nieuwsbrieven of advertenties. Of zij bedenken de reclametekst op een billboard of poster. Copywriting is onderdeel van marketingcommunicatie.

Copywriter

Een copywriter is een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van commerciële en zakelijke teksten. Hij werkt nauw samen met de artdirector, die verantwoordelijk is voor de vertaling van het creatieve proces in beeldmateriaal. Copywriters werken veelal als freelancer, maar ze kunnen ook werkzaam zijn bij een reclamebureau of communicatieadviesbureau.

Werkzaamheden copywriter

Wat doet een copywriter?
  • Reclameplan maken: opzet bedenken voor een reclamecampagne, in samenwerking met de artdirector.
  • Het pitchen van de eerst opzet. Als de opzet voor een campagne voltooid is, worden de plannen gepresenteerd aan de opdrachtgever. Dat wordt “pitchen” genoemd.
  • Uitwerking van het concept. Bijvoorbeeld het maken van een brochure, website of advertentieposter.
  • Reclamecampagne presenteren aan opdrachtgever.
  • Reclamecampagne uitvoeren

Doel van copywriting

Het doel van copywriting is het beïnvloeden en overtuigen van de doelgroep om een bepaalde dienst af te nemen of product te kopen. Merkbekendheid kan ook het doel zijn.

Copywriter worden

Er bestaat geen specifieke opleiding tot het beroep van copywriter. De meesten hebben een marketing – en communicatieachtergrond. De volgende opleidingen bieden een goede opstap:
  • HBO Communicatie
  • HBO Media, Informatie en Communicatie
  • HBO Journalistiek
  • HBO Communicatiemanagement

Soms is er ruimte om binnen de opleiding een minor Copywriting te kiezen. Je kunt ook een aanvullende cursus volgen, bij bijvoorbeeld de LOI.

Wat verdient een copywriter?

Hoeveel je als copywriter verdient, is afhankelijk van het aantal opdrachten dat je krijgt en de omvang van de reclamecampagnes. Copywriters hebben doorgaans een hoger salaris dan tekstschrijvers, soms zelfs het dubbele. Bij veel ervaring of specialisme kan het salaris oplopen tot € 150 per uur.
Gerelateerde artikelen
Beroep: tekstschrijverBeroep: tekstschrijverAls tekstschrijver heb je een uiteenlopend beroep. Zo kun je de ene dag bezig zijn met teksten over financiële producten…
Tekstschrijver: wat doet een copywriter?Tekstschrijver: wat doet een copywriter?Lang niet alle teksten die je onder ogen krijgt, zijn door de personen geschreven die hun naam erboven hebben gezet. Vak…
Freelance tekstschrijverFreelance tekstschrijverTekstschrijver is een gewild beroep. Veel tekstschrijvers werken op freelance basis. Het is namelijk moeilijk om een vas…
Thuiswerk als tekstschrijverThuiswerk als tekstschrijverBen jij goed met taal en vind je het leuk om lekker te schrijven? Dan kun je wellicht tekstschrijver worden Dit kan gema…
Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Sommige artiesten die internationaal zijn doorgebroken, verdienen tientallen miljoenen per jaar. Ze weten niet hoe lang…
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Copywriter; salaris & opleiding"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 26-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!