Brochure schrijven
Een brochure is een medium dat geschikt is voor bijna elk doel en elke doelgroep. Een brochure bestaat uit een vast aantal elementen. Bij het schrijven van een brochure moet er aandacht worden besteed aan doorleesstimuli, om de aandacht van de lezer vast te houden. Hoe kunt u een pakkende brochure schrijven? Uit welke onderdelen bestaat een brochure?
Verschil tussen brochure en folder
Een brochure bevat meer informatie dan een brochure. Daarom is het noodzakelijk om veel aandacht te besteden aan doorleesstimuli: prikkels tot verder lezen en tips en trucs om de aandacht van de lezer vast te houden. Wat betreft het aantal pagina’s bestaat een brochure uit 8 tot 14 pagina’s, terwijl een folder uit maximaal 8 pagina’s bestaat.
Inhoud brochure
Een brochure of folder bevat een aantal elementen:
- Titel, bedoeld om de aandacht te trekken.
- Ondertitel: aanvulling op de titel
- Tekstblok: stuk tekst dat qua inhoud en vorm een eenheid vormt
- Kop: geeft aan waar de daaropvolgende tekst over gaat
- Illustratie: geschikt als stimulans om door te lezen
- Onderschrift: toelichting op de illustratie
- Productafbeelding
- Feedbackstimulus: geeft aan hoe de lezer kan reageren, bijvoorbeeld een antwoordkaart
- Beeldmerk of logo: de lezer weet onmiddellijk wie de afzender is
- Omslag: de omslag moet de nieuwsgierigheid wekken.
- Slagzin of slogan, in vakjargon de “pay-off”. Deze verwoordt de kern van de boodschap zo kort en amusant dat de zender hem onthoudt.
- Colofoon: gegevens over de opdrachtgever en de maker van de brochure
Verder bevat een brochure, anders dan een folder, een inhoudsopgave en een paginanummering, die het zoeken faciliteert.
Opbouw van een brochure
Een brochure bevat gedetailleerdere informatie dan een folder. De structuur maakt duidelijk hoe de onderdelen van het verhaal samenhangen en is “de kapstok” van het verhaal. Je kunt structuur aan de folder geven door gebruik te maken van titels, koppen, tussenkoppen, een inhoudsopgave, een inleiding en een slotpassage. Het aanbrengen van structuur is ook nodig op het niveau van alinea’s en zinnen: door bijvoorbeeld signaalwoorden te gebruiken.
Signaalwoorden
Signaalwoorden zijn woorden, zoals:
- “Kortom”, “concluderend”: samenvatting
- “En”, “ook”, “bovendien”: opsomming
- “Want”, “omdat” en “daarom”: argument
- “Maar”, “daarentegen”: tegenstelling
Brochure schrijven
U kunt ervoor kiezen om zelf een brochure te schrijven, maar u kunt het ook uitbesteden aan een gespecialiseerd communicatieadviesbureau. U moet zich realiseren dat een professionele uitstraling een voorwaarde is om het gewenste effect te bereiken.