Crosssmediastrategie: speerpunten

Bij het opstellen van een crossmediastrategie spelen een vijftal elementen een belangrijke rol, namelijk storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreate.

Opstellen van crossmediale strategie

Bij het conceptualiseren moet je uitgebreid stilstaan bij de speerpunten van de crossmediastrategie, aangezien die essentieel zijn voor het versterken van het concept. Vijf elementen spelen een belangrijke rol, namelijk storytelling, mediumspecifiteit, usability, relevantie en cocreatie.

Storyteling

Storytelling is een krachtig middel om een bepaald gedachtegoed te koppelen aan een merk of concept dat je op de markt brengt. Storytelling kan zowel expliciet als impliciet worden gebruikt. Daarnaast zijn er verschillende vertelstructuren te onderscheiden:

Canonieke verhaalstructuur
De standaardstructuur voor verhalen. De vertelstructuur wordt uiteengezet in twee lagen:
  • Het getoonde, datgene wat de maker aan de lezer/gebruiker/kijker laat zien en horen (de plot)
  • Het verhaal dat de lezer/kijker/gebruiker zelf construeert met behulp van het getoonde (de story)

De canonieke vertelstructuur is door de vaste patronen herkenbaar voor de doelgroep. Het nadeel is dat er weinig houvast is voor interactieve media, waar user generated content een belangrijke rol speelt.

Narratieve complexiteit:
De verschillende vertelstructuren kennen een grote mate van complexiteit. Kenmerken:
  • Diverse genres mixen
  • Verschillende standpunten innemen en onverwachte vertellers naar voren schuiven
  • Groot aantal verhaallijnen en personages en de afwisseling hiertussen
  • Belang van esthetica
  • Afwijken van traditionele chronologie
  • Vage grens tussen werkelijkheid en fantasie

Een voorbeeld is de serie “Lost”. Consumenten worden actief betrokken bij de tekst.

Transmediale storytelling

Transmediale storytelling is een verhaal dat zich via verschillende media ontvouwt en waarbij ieder aspect iets toevoegt aan het geheel. Ieder medium doet datgene waar het in uitblinkt (mediumspecificiteit). Er wordt veel van de verteller gevraagd, omdat hij moet switchen tussen de verschillende platforms. De consument wordt deelgenoot van het verhaal.

De meerwaarde van authenticiteit
Authenticiteit speelt een belangrijke rol bij het opstellen van een crossmediastrategie. De bezoeker kan zich identificeren met wat er in het verhaal wordt verteld. De beleving wordt persoonlijker en dus betekenisvol.

Mediumspecificiteit

De specifieke eigenschappen van de ingezette media worden optimaal benut en vullen elkaar aan. Welk medium je kiest, is afhankelijk van de specifieke eigenschappen ervan.

Usability

De media worden op een gebruikersvriendelijke manier “georkestreerd”. Dat heeft betrekking op:
  • Product
  • Gebruikersomgeving
  • Effectiviteit
  • Efficiëntie
  • Naar tevredenheid
  • Klantvriendelijkheid

Relevantie

Relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat op het juiste moment via het juiste middel. Het gaat erom dat je de juiste kanalen inzet en luistert naar de behoeften.

Cocreatie

Cocreatie is het laatste belangrijke element van de crossmediale strategie. Consumenten krijgen een actieve rol in het creatieproces. E producten en diensten sluiten beter aan bij de wensen en behoeften.
© 2011 - 2025 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Basisboek crossmedia conceptnig - I. Reynaert