Business marketing

Business marketing Tussen consumentenmarketing en business marketing zitten veel verschillen op het gebied van marktkenmerken, koopgedrag, kenmerken van de vraag en marketinginstrumenten. Zo is er sprake van een afgeleide vraag. De marketinginstrumenten die worden ingezet bij B2B marketing, zijn gericht op het aangaan van langdurige relaties.

Definitie businessmarketing

Businessmarketing omvat marketingactiviteiten van een organisatie gericht op andere organisaties.

Verschillen businessmarketing en consumentenmarketing

Er zijn een aantal verschillen tussen businessmarketing en consumentenmarketing op het gebied van marktkenmerken, koopgedrag, kenmerken van de vraag en marketinginstrumenten.

Marktkenmerken

  • Aantal afnemers: Businessmarkten zijn naar omzet gemeten veel groter dan consumenten markten. Er zijn echter veel minder afnemers.
  • Concentratie: Sommige bedrijven hebben te maken met een sterke geografische concentratie van afnemers.
  • Global sourciing: het mondiaal zakendoen neemt toe.
  • Langdurige relaties: er is sprake van langdurige relaties tussen kopende en verkopende organisaties.

Koopgedrag

Professionele inkopers: nemen kopbeslissingen. Koopmotieven en koopdoelstellingen zijn verbonden met organisatiedoelstellingen.
Teamverband: belangrijke aankopen worden in teamverband gedaan.
De fasen van het inkoopproces worden doorlopen

Kenmerken van de vraag

  • Afgeleide vraag: de vraag naar producten op businessmarkten is altijd een afgeleide vraag: afgeleid van de vraag naar consumentnproducten
  • Prijselasticiteit is laag bij B2B
  • Acceleratie-effect

Marketinginstrumenten business marketing

De marketinginstrumenten in de B2B-markt zijn product, prijs, distributie, communicatie, service, verkoop – en relatiemanagement.
  • Product: specificaties, kwaliteit
  • Service: after-salesservice is gericht op een optimale prestatie van het product gedurende de gehele levensduur
  • Prijs: het ontbreken van vaste prijzen: prijsonderhandelingen en aanbestedingen
  • Distributie: korte distributiekanalen
  • Communicatievragen: de mediaselectie wordt gedomineerd door vakbladen en catalogi
  • Verkoop- en relatiemanagement: het belang van relatiemanagement is evident (persoonlijke verkoop)

Van afgeleide vraag naar supply-chainmanagement

Acceleratie-effect

Vraagwijzigingen zijn in de businessmarkt veel groter dan in de consumentenmarkt. De vraag kan veel grotere schommelingen vertonen. Het acceleratie-effect is het verschijnsel dat bij een stijgende vraag naar consumptiegoederen de vraag naar kapitaalgoederen sterker stijgt en bij een afnemende vraag naar consumptiegoederen de vraag naar kapitaalgoederen sterker daalt.

Naijleffect

Het naijlefect iss het verschijnsel dat een vraagverandering naar een consumentenproduct pas veel later merkbaar is n de vraag naar kapitaalgoederen (grondstoffen etc.) van dat product.

Supply chainmanagement

SCM is een oplossing voor het probleem. Het is een keten van bedrijven die een eenheid vormt. Het integrated value effect is dat een bedrijf samenwerkt met toeleveranciers en klanten.
© 2012 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Business to business marketing (B2B)Waarom is business to business marketing (B2B) anders dan consumenten marketing? Waar zitten de verschillen en waar moet…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
MarketingstrategieMarketingstrategieDe kern van de marketingstrategie wordt gevormd door de doelgroepkeuze en merkpositionering. Doelgroepen kunnen na segme…

Mediaplan en mediaselectieHet mediaplan is onderdeel van het marketingcommunicatieplan. In het mediaplan worden de mediadoelstellingen, de doelgro…
Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Het marketingcommunicatiebudget is onderdeel van het communicatieplan. Het is vrijwel onmogelijk om vooraf het juiste co…
Bronnen en referenties
  • Brugboek marketing - E. Huizingh
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 16-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.