InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Business marketing

Business marketing

Business marketing Tussen consumentenmarketing en business marketing zitten veel verschillen op het gebied van marktkenmerken, koopgedrag, kenmerken van de vraag en marketinginstrumenten. Zo is er sprake van een afgeleide vraag. De marketinginstrumenten die worden ingezet bij B2B marketing, zijn gericht op het aangaan van langdurige relaties.

Definitie businessmarketing

Businessmarketing omvat marketingactiviteiten van een organisatie gericht op andere organisaties.

Verschillen businessmarketing en consumentenmarketing

Er zijn een aantal verschillen tussen businessmarketing en consumentenmarketing op het gebied van marktkenmerken, koopgedrag, kenmerken van de vraag en marketinginstrumenten.

Marktkenmerken

  • Aantal afnemers: Businessmarkten zijn naar omzet gemeten veel groter dan consumenten markten. Er zijn echter veel minder afnemers.
  • Concentratie: Sommige bedrijven hebben te maken met een sterke geografische concentratie van afnemers.
  • Global sourciing: het mondiaal zakendoen neemt toe.
  • Langdurige relaties: er is sprake van langdurige relaties tussen kopende en verkopende organisaties.

Koopgedrag

Professionele inkopers: nemen kopbeslissingen. Koopmotieven en koopdoelstellingen zijn verbonden met organisatiedoelstellingen.
Teamverband: belangrijke aankopen worden in teamverband gedaan.
De fasen van het inkoopproces worden doorlopen

Kenmerken van de vraag

  • Afgeleide vraag: de vraag naar producten op businessmarkten is altijd een afgeleide vraag: afgeleid van de vraag naar consumentnproducten
  • Prijselasticiteit is laag bij B2B
  • Acceleratie-effect

Marketinginstrumenten business marketing

De marketinginstrumenten in de B2B-markt zijn product, prijs, distributie, communicatie, service, verkoop en relatiemanagement.
  • Product: specificaties, kwaliteit
  • Service: after-salesservice is gericht op een optimale prestatie van het product gedurende de gehele levensduur
  • Prijs: het ontbreken van vaste prijzen: prijsonderhandelingen en aanbestedingen
  • Distributie: korte distributiekanalen
  • Communicatievragen: de mediaselectie wordt gedomineerd door vakbladen en catalogi
  • Verkoop- en relatiemanagement: het belang van relatiemanagement is evident (persoonlijke verkoop)

Van afgeleide vraag naar supply-chainmanagement

Acceleratie-effect

Vraagwijzigingen zijn in de businessmarkt veel groter dan in de consumentenmarkt. De vraag kan veel grotere schommelingen vertonen. Het acceleratie-effect is het verschijnsel dat bij een stijgende vraag naar consumptiegoederen de vraag naar kapitaalgoederen sterker stijgt en bij een afnemende vraag naar consumptiegoederen de vraag naar kapitaalgoederen sterker daalt.

Naijleffect

Het naijlefect iss het verschijnsel dat een vraagverandering naar een consumentenproduct pas veel later merkbaar is n de vraag naar kapitaalgoederen (grondstoffen etc.) van dat product.

Supply chainmanagement

SCM is een oplossing voor het probleem. Het is een keten van bedrijven die een eenheid vormt. Het integrated value effect is dat een bedrijf samenwerkt met toeleveranciers en klanten.
© 2012 - 2019 Rebeccahoogers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Business to business marketing (B2B)Waarom is business to business marketing (B2B) anders dan consumenten marketing? Waar zitten de verschillen en waar moet…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…
Geld verdienen met thuiswerk via internet marketingGeld verdienen met thuiswerk via internet marketingInternet marketing is een fenomeen dat de laatste jaren alsmaar meer opgang maakt in de internetwereld. Het gaat om het…
Bronnen en referenties
  • Brugboek marketing - E. Huizingh

Reageer op het artikel "Business marketing"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!