Marketingcommunicatiedoelgroepen

Marketingcommunicatiedoelgroepen De marketingcommunicatiedoelgroep is breder dan de marketingdoelgroep, omdat er personen zijn die het aankoopproces kunnen beïnvloeden. Segmentatie van de communicatiedoelgroep kan plaatsvinden op algemeen niveau, domeinspecifiek niveau en merkspecifiek niveau.

Marketingdoelgroep

De marketingdoelgroep bestaat uit de (potentiële) kopers. De marketingcommunicatiedoelgroep daarentegen is soms groter dan de marketingdoelgroep, omdat men ook beïnvloeders wil bereiken.

Marketingcommunicatiedoelgroep

Het tweede onderdeel van het marketingcommunicatieplan is het bepalen van de marketingcommunicatiedoelgroep. De communicatiedoelgroep is de groep consumenten, beslissers of bedrijven tot wie een communicatiecampagne zich richt. In de toekomst krijgen we ook te maken met zoekmachines als doelgroep. Zij verzamelen de informatie van het internet voor derden.

Segmentatie communicatiedoelgroep

Er zijn verschillende niveaus om communicatiedoelgroepen te beschrijven of te segmenteren.
Het algemene niveau: doelgroepen en marktsegmenten worden beschreven met min of meer permanente, algemene variabelen. Bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, opleiding, postcode.
Domeinspecifiek niveau: variabelen die in verband staan met een domein van productgebruik.
Merkspecifiek niveau: merkentrouw en het kopen van bepaalde merken.

Segmentatie op algemeen niveau

De volgende kenmerken vallen onder segmentatie op algemeen niveau:
  • Geografische kenmerken: woonplaats, verblijfplaats
  • Socio-economische kenmerken: geslacht, leeftijd, samenwoningsvorm
  • Psychografische kenmerken: attitudes en opinies
  • Productbezit

Domeinspecifiek niveau

Domeinspecifieke variabelen zijn vaak het interessantst voor marktsegmentatie. Een domein is een geheel van gedragingen met een gemeenschappelijk doel of gemeenschappelijke betekenis, zoals bioscoopbezoek. Men neemt actieve variabelen die direct te maken hebben met een bepaalde productgroep of een bepaald domein. We onderscheiden:
  • Betrokkenheid
  • Gewenste producteigenschappen en voordelen
  • Productbezit – en gebruik
  • Aard van het productgebruik

Momentconsument

De “momentconsument” is een nieuwe ontwikkeling in segmentatie. De voorkeuren en het gedrag zijn afhankelijk van de situatie. Veel consumenten kiezen in een bepaalde situatie een bepaalde product.

Merkspecifiek niveau

Op merkspecifiek niveau worden consumenten gesegmenteerd op basis van hun kennis, attitude en gedrag ten opzichte van een bepaalde merk of bepaalde merken. Het merkspecifieke niveau omvat:
  • Merkbekendheid
  • Attitude ten opzichte van merken
  • Koopintenties
  • Koop en gebruiksgedrag

Piramide van klantengroepen

In de piramide van klantengroepen worden klanten met een hoge, gemiddelde en lage omzet onderscheiden en nieuwe klanten en prospects.

Rollen in het aankoopproces

Het is verstandig om te achterhalen welke personen meebeslissen over de aankoop van een bepaalde product en welke rol ze hebben. De volgende rollen worden onderscheiden:
  • Initiator of initiatiefnemer
  • Beïnvloeder
  • Beslisser
  • Koper
  • Betaler
  • Gebruiker
  • Klager
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingcommunicatieplan schrijvenHet marketingcommunicatieplan is afgeleid van het marketingplan. In een strategisch marketingcommunicatieplan worden o.a…
MarketingstrategieMarketingstrategieDe kern van de marketingstrategie wordt gevormd door de doelgroepkeuze en merkpositionering. Doelgroepen kunnen na segme…
Het opstellen van een communicatie- of promotieplanHet opstellen van een communicatie- of promotieplanOm een product of dienst goed te kunnen marketen is het zaak om een goed communicatie of promotieplan te schrijven. In d…
MarketingcommunicatieplanMarketingcommunicatieplanEen duidelijk, uitgebreid en goed voorbeeld van een marketingcommunicatieplan. Handig voor uw onderneming en u kunt hier…

MarketingcommunicatiestrategieMarketingcommunicatiestrategieEen goede marketingcommunicatiestrategie is essentieel voor een succesvolle communicatiecampagne. De kern van de marketi…
Marketing: Sociale beïnvloedingstechniekenMarketeers en reclamemakers maken gebruiken van allerlei beïnvloedingstechnieken waar de doorsnee consument geen weet va…
Bronnen en referenties
  • Marketingcommunicatiestrategie - Floor & Van Raaij
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 06-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.