InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Instrumenten voor de belevenissen regisseur - Animatie

Instrumenten voor de belevenissen regisseur - Animatie

Doel van belevingsconcepten is bezielen, opmonteren, in de stemming brengen, activeren, inspireren, initiëren, boeien en fascineren. Een instrument dat hierbij kan helpen is animatie. Aangezien gedenkwaardige belevenissen vaak samengaan met andere mensen leren kennen en andere (nieuwe) dingen willen doen, is animatie de uitgelezen aanpak bij het vormgeven van belevingswerelden (van merken). Onder animatie in dit geval, verstaan we de methode om te stimuleren dat in de vrije tijd het plezier, het sociale contact, de vrijblijvende en vriendelijke sfeer en ambiance gerealiseerd worden. Animatie is mensen uit de anonimiteit halen, hen moed geven communicatiebarrières en contactdrempels te overwinnen en hen het gevoel van emotionele geborgenheid en sociale zekerheid te geven. De macrobenadering (animatie met een maatschappelijk doel) tracht mensen te laten loskomen van vervreemding zodat deelname aan het sociale leven bevorderd wordt. De microbenadering (de individuele invalshoek) heeft tot doel de bevordering van de eigen identiteit, communicatie en zelfvertrouwen.

Er zijn vier vormen van animatie, te weten:

Personele animatie

Hierbij wordt een animator ingezet om mensen te helpen communicatiedrempels te overwinnen. In principe valt hier alle personeel onder die aan het belevingsconcept meewerken, ze hebben allemaal hun eigen rol binnen het concept.

Materiële animatie

Als er op het strand een volleybalnet opgesteld staat en er ligt een bal in de buurt, dan zullen vele mensen de bal spontaan opnemen. Dit is een voorbeeld van materiële animatie. Het doelgericht inzetten van dit middel kan de consument zeer doeltreffend tot gewenst gedrag aanzetten.

Sociaalecologische animatie

Hiermee worden omgevingsfactoren bedoeld die aanzetten tot actie. De inrichting of lay-out van een winkel, “feel” van de omgeving en zaken als bewegwijzering beïnvloeden het consumentengedrag in hoge mate. Denk aan het verschil in klantengedrag in een café waar wel of niet barkrukken aan de bar zijn opgesteld; de eerste situatie nodigt uit tot aanschuiven, de tweede om elders in de zaak te gaan staan.

Mediale animatie

Niet altijd bestaat de mogelijkheid, zoals bij sociaalecologische animatie, zichzelf een direct beeld te vormen van de werkelijkheid waarin men geïnteresseerd is. Inzet van media biedt dan vaak uitkomst. Van tevoren via media een situatie te creëren waardoor het doel van het evenement behaald wordt. Bijvoorbeeld door in de uitnodiging voor een evenement om vrijwilligers te bedanken voor hun inzet, de interesses te zetten van de vrijwilligers, zodat de gasten konden kiezen waar ze wilden zitten en bij wie.
© 2012 - 2019 Houbaer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Instrumenten voor de belevenissen regisseur - Animatie"

Infoteur: Houbaer
Gepubliceerd: 02-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!