InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Marketingplan: De marketingmix of de 4 Pís

Marketingplan: De marketingmix of de 4 Pís

Marketingplan: De marketingmix of de 4 Pís De marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de strategie die verkozen is wordt beschreven. Hoe u een marketingmix moet maken staat uitgelegd in dit artikel. Een goede marketingmix zorgt voor een krachtig eindresultaat van uw marketingplan.

De marketingmix

De marketingmix wordt ook wel de vier Pís genoemd. Dit komt omdat de marketingmix uit vier onderdelen bestaat die alle vier met een P beginnen. Dit zijn de onderdelen product, prijs, plaats en promotie. Deze onderdelen worden in de marketingmix helemaal uitgedacht en beschreven. Soms komt er nog een vijfde P bij, de P van personeel. Deze wordt echter nog niet zo vaak gebruikt.

Waar komt de marketingmix te staan in uw marketingplan

De marketingmix komt na de bepaling van de strategie, na de FOETSJE-analyse. De volgorde van de vier Pís maakt niet erg veel uit hoewel de meeste verslagen de volgorde product, prijs, plaats, promotie aanhouden. Dit is het meest logisch aangezien u eerst het product beter omschrijft voordat u hier een prijs voor bepaald. Het is dus de logische volgorde voor de lezer.

Wat is het doel van de marketingmix

Het doel van de marketingmix is om via de vier stappen/pís de gekozen strategie duidelijk toe te lichten. Hierbij moet de marketingmix ervoor zorgen dat de lezer duidelijk kan inbeelden wat het advies is wat u in uw marketingplan geeft aan de klant. Het dient als een soort eindadvies of conclusie die duidelijk is en alles omvat.

Hoe maakt u een marketingmix?

Het maken van een marketingmix is eigenlijk erg gemakkelijk. Het belangrijkste is dat de marketingmix volledig is en duidelijk aansluit bij de strategie.

U begint met een kopje product. Hier beschrijft u het product dat u gaat aanbieden, dit kan ook een dienst zijn. U beschrijft zorgvuldig wat het product is, wat de meerwaarde van het product is ten opzichte van andere (zelfde) producten. En wat het product kan. Ook vermeld u de kwaliteit van uw product en de verpakking van het product en stelt u de vragen: heeft dit product nog extra services, zoals het thuisbrengen van het product of een korting op overige producten bij aanschaf van het product?

Vervolgens maakt u een kopje prijs, en vermeld u wat het product moet gaan kosten en hoe u tot deze prijs bent gekomen. U maakt dus een duidelijke prijsberekening. Ook vermeld u of er voor bedrijven of bij de aanschaf van een groot aantal producten nog kortingen mogelijk zijn.

Bij het kopjeplaats vertelt u waar het product te vinden is, en waarom juist op die locaties? Is het goed bereikbaar, en op welke manier is ook een belangrijk onderdeel. Ook de logistieke bereikbaarheid wordt hier vermeld.

Bij promotie legt u uit hoe u het product kunt promoten. Is dit een product dat via de TV gepromoot moet worden of liever via een plaatselijke krant? Waarom kiest u om op deze manier te promoten en wat is het gewenste effect?

Eventueel kunt u het kopje personeel nog toevoegen. Hier kunt u vermelden wat voor soort personeel er wordt gezocht, wat betreft opleiding, leeftijd en ervaring. Ook vermeld u hier of u veel of weinig personeel zoekt, dus een eenmanszaak of 100 personeelsleden.
Gerelateerde artikelen
De nieuwe marketingmix bevat 4 c'sDe nieuwe marketingmix bevat 4 c'sDe marketingmix, een combinatie van instrumenten voor het invullen van een marketingstrategie, bestond tot nu toe altijd…
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
Elementen van de marketingmix, de 6 PísElementen van de marketingmix, de 6 PísAls aanvulling op de 4 Pís die vanuit de vorige eeuw werden gebruikt in de marketingmix, voegen we 2 nieuwe elementen to…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Marketingplan: De interne analyse van een organisatieMarketingplan: De interne analyse van een organisatieDe interne analyse is een analyse waarin de huidige, interne situatie van een bedrijf wordt beschreven. Met deze analyse…
Bronnen en referenties
  • Boek: Over Marketing (titel)

Reageer op het artikel "Marketingplan: De marketingmix of de 4 Pís"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 29-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!