InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Wat is citymarketing

Wat is citymarketing

Steeds meer steden hebben een slogan: 'I AMsterdam', 'Helemaal Hengelo', 'Er gaat niets boven Groningen' en 'Het kan in Almere'. Dat is nog maar een kleine greep uit het grote assortiment stads-slogans, inmiddels heeft al zo'n 50% van alle gemeenten in Nederland al zo een slogan. Veel mensen hebben inderdaad al wel eens een slogan van een stad gezien maar meestal weet men niet wat er achter een slogan schuil gaat: een groot strategisch citymarketingbeleid!

Wat is citymarketing?

Om te kunnen weten wat een citymarketingbeleid inhoudt, moet er eerst worden gekeken naar wat citymarketing precies is. Kort en bondig kan het begrip citymarketing als volgt worden omschreven: Alle samenhangende activiteiten die worden uitgevoerd om specifieke doelgroepen aan te trekken of te behouden voor een bepaald gebied.

Samenhangende activiteiten

Er wordt als eerste gesproken over alle samenhangende activiteiten, dit gaat dus van een logo tot het organiseren van een groot sporttoernooi in de gemeente en van een goede infrastructuur aanleggen tot het goed verzorgen van de kroegen. Het is dus wel van belang dat deze activiteiten samenhangend zijn: Ze moeten passen bij een duidelijke visie! Alleen het voeren van een logo is dus geen citymarketing, áls hier een begrip aan moet worden gegeven dan is dit het begrip citybranding. Citybranding zijn dus alle niet(!) samenhangende activiteiten maar die wel bedoeld zijn om reclame te maken. Achter citybranding zit dus geen duidelijke visie

Specifieke doelgroepen

Als het gaat om de specifieke doelgroepen, dan wordt er in de citymarketingwereld vaak gesproken over de vier b's':
  • Bewoners
  • Bezoekers (toeristen)
  • Bedrijven
  • Bollenbozen (studenten)

Het bepaalde gebied

Het bepaalde gebied waar over wordt gesproken, hoeft niet per se een stad te zijn zoals het begrip citymarketing doet vermoeden. Het gebied kan bijna elke grootte zijn. Het begint bij citymarketing van een bedrijventerrein en eindigt bij citymarketing van een heel land. Van klein naar groot ziet dit er als volgt uit (tussen de haakjes staat een voorbeeld):
  • Bedrijventerrein
  • Wijk
  • Stad/Dorp (Hengelo)
  • Gemeente (Gemeente Hengelo)
  • Regio (Achterhoek)
  • Provincie (Gelderland)
  • Land (Nederland)

Warme/Koude citymarketing

In de citymarketingbranche wordt er over koude citymarketing gesproken wanneer men probeert specifieke doelgroepen aan te trekken en er wordt over warme citymarketing gesproken wanneer een citymarketinbeleid vooral is gericht op het binnenhouden/behouden van bepaalde doelgroepen.

Identiteit

Elke stad heeft een identiteit, door deze identiteit aan te passen op de behoefte van een doelgroep, kan er een goed citymarketingbeleid worden gevoerd. De identiteit bestaat uit een praktisch en een gevoelsmatig deel. Het praktische deel bestaat uit alle behoeften waar een stad in kan voorzien. Het gevoelsmatige deel bestaat uit het uiterlijk van een stad en het gevoel dat men krijgt bij een stad. De identiteit van een stad ziet er voor iedereen dus weer anders uit. Toch moet een stad proberen om overal het zelfde bekend te staan. Bijvoorbeeld als technisch, cultureel of historisch.

Belangrijk bij citymarketing

Het is erg van belang dat er duidelijke keuzes worden gemaakt inzake het citymarketingbeleid, een gebied kan zich niet richten op alle doelgroepen maar zal dus moeten kiezen voor één doelgroep. Wanneer een stad zich profileert als een stad voor bollenbozen (studenten) met veel kroegen en weinig natuur, dan zullen de mensen die van rust en wuivende rietkragen houden, niet naar deze stad komen.

Doelgroepen

Citymarketing moet dus specifiek zijn, vooral op het gebied van doelgroepen. Als er wordt gekozen om nieuwe bewoners aan te trekken, dan is dit eigenlijk nog te ruim gekozen, er zal gekeken moeten worden naar een bepaalde groep binnen deze bewoners. Kiest een bepaald gebied voor jonge ambitieuze of voor 50+ers. Deze kunnen niet beide met één samenhangend citymarketinbeleid worden aangetrokken/behouden
© 2012 - 2019 Leesbaan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is citymarketing"

Infoteur: Leesbaan
Laatste update: 07-10-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!