InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > De Basisbeginselen van Communicatie

De Basisbeginselen van Communicatie

De Basisbeginselen van Communicatie De betekenis van van ‘communicatie’ volgens het woordenboek luidt: ‘door praten, schrijven, gebaren, gezichtsuitdrukkingen en dergelijke contact hebben met elkaar.’ In het bedrijfsleven wordt hier echter toch anders naar gekeken. Communicatie wordt tegenwoordig als één van de grootste succesfactoren beschouwt wanneer het gaat om het realiseren van de organisatiedoelstellingen. De communicatie van een bedrijf heeft veel invloed op het creëren of behouden van een sterk imago. Denk bijvoorbeeld aan de Jumbo supermarkten. Zij gebruiken een strategie waarbij zij de service van de Albert Heijn leveren en de prijzen van de Aldi hanteren. Deze strategie moet nu alleen nog gecommuniceerd worden naar de consument In dit artikel zullen de basisbeginselen van communicatie in het bedrijfsleven aan het daglicht worden gesteld.

Geschiedenis

Iets meer dan 30 jaar geleden kwam het moment waarop men de vakterm ‘communicatie’ pas echt serieus ging nemen. Voor die tijd lag de nadruk meer op de producten zelf. De persoon achter deze producten bleef vroeger vaak op de achtergrond. Massaproductie, schaalvoordelen en lage arbeidslonen waren toen aan de orde. Maar vanaf de jaren tachtig toen bedrijven massaal groeiden werd dit interessant voor de media. Zo integreerde de media in het bedrijfsleven en stelde zo misstanden aan de kaak waardoor zij de bedrijven eigenlijk dwong om professioneel te reageren. De komst van de media werd ook als kans beschouwt. Dit was een instrument dat men kon gebruiken om zich te gaan positioneren en zo een eigen identiteit te creëren.

Verschillende vormen van communicatie

Vroeger onderscheidden we vier verschillende soorten communicatie. Tegenwoordig gaan we meer uit van de wensen en behoeften van de consument en spelen daarop in. Toch worden deze termen even vermeld.

Reclame: wervende communicatie van bedrijven om omzet te verhogen, klandizie te creëren of een bepaald imago op de kaart te zetten.

Public Relations (PR): het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Daartoe wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om een bepaald publiek te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst, advertenties, publiciteit, promoties en speciale gebeurtenissen. Aan de andere kant heeft pr ook een signaalfunctie om trends en issues uit de buitenwereld op te merken en ernaar te handelen.

Propaganda: gericht op het overbrengen van ideeën. Aanhangers van een bepaald religieus of politiek idee proberen anderen te overtuigen van hun ideaal. Er is een grote intentie om te beïnvloeden.

Voorlichting: is het resultaat van “bewust gegeven hulp bij menings- en besluitvorming door middel van communicatie.

Heden

Tegenwoordig kijken we steeds meer vanuit de wensen en behoeften van de klant en spelen hier zo met gerichte communicatie op in. Daarin maken we onderscheid in concerncommunicatie waarbij gekeken wordt naar de algehele beeldvorming van de organisatie, interne communicatie dat betrekking heeft op de communicatie binnen het bedrijf en tenslotte marketingcommunicatie dat gericht is op de promotie van de producten of diensten.

Toekomst: Blijvende groei

Communicatie is uitgegroeid tot één van de belangrijkste vakgebieden waar een bedrijf zich mee bezig moet houden. Het kan alles bepalend zijn namelijk. De communicatiewereld is nog steeds groeiende en dat is mede te danken aan bijvoorbeeld de groei van de dienstverlenende sector. Diensten schaft men aan op basis van vertrouwen en daarbij is een goede communicatie essentieel.

Ook het opleidingsniveau van Nederlanders ligt nu veel hoger dan 25 jaar geleden. Inmiddels zijn er goede opleidingen en grote mogelijkheden tot het verkrijgen van informatie. Door dit bovengemiddelde opleidingsniveau zijn we nu beter in staat om de wensen en behoeften van de consument in kaart te brengen.

De toename van fusies, zowel nationaal als internationaal, heeft tot op heden al gezorgd voor complete communicatieteams die moesten zorgen dat de consument op de juiste wijze werd ingelicht over de samenvoeging.

Tot slot is de publieke opinie steeds belangrijker geworden de afgelopen jaren. Er wordt inmiddels geëist van organisaties dat zij eerlijk moeten ondernemen. Denk hierbij aan het voorval van Youp van ’t Hek met T-Mobile, dit is zeer slechte reclame geweest voor het bedrijf.
© 2012 - 2019 Roeland123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Public Relations (PR)?Wat is Public Relations (PR)?PR: een bekend woord. Veel mensen denken bij PR aan het voorlichten van de media. Maar PR is meer dan alleen publiciteit…
Imago versus IdentiteitImago versus Identiteit‘Weer een deuk in imago’ en ‘Imago krijgt knauw’ is vaak één van de titels in de dagelijkse kranten en roddelbladen. Ima…
Succes in Marketing, PR en Communicatie: gouden tipsSucces in Marketing, PR en Communicatie: gouden tipsMarketing, PR (Public Relations) en Communicatie zijn ruime begrippen, met vele deelgebieden. Denk bijvoorbeeld alleen a…
Imago en identiteitSupermarktketen Albert Heijn, het Koninklijk huis en de horeca hebben een ding gemeen: een aangetast of misschien zelfs…
Bronnen en referenties
  • Essentie van communicatie - Noordhoff Uitgevers

Reageer op het artikel "De Basisbeginselen van Communicatie"

Infoteur: Roeland123
Gepubliceerd: 07-10-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!