InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Reclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en Mars

Reclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en Mars

Reclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en Mars Stel, een producent ontwikkelt een product en brengt dit op de markt. Dan geeft een producent de afdeling Marketing opdracht om het product een positief imago mee te geven in de reclame en om het goed in de markt te zetten. Welke eigenschappen van het te verkopen product benadrukt een marketingbureau en hoe komt een marketeer aan een bijpassende naam? Drie voorbeelden waarin, opvallend genoeg, gebruik gemaakt wordt van naamgeving vanuit de Klassieke Grieks-Romeinse Oudheid: de sportschoenen Nikes, de voetbalploeg Ajax en het schoonmaakmiddel Ajax en de reep van Mars.

Nikes: reclame over sportschoenen die je laten winnen

Een mooi eerste voorbeeld van het op de markt brengen van een product, gekoppeld aan positieve eigenschappen en naamgeving uit de Klassiek Griekse Oudheid, zijn ‘Nikes’. Nikes (spreek uit: ‘naikes’) zijn wereldberoemde sportschoenen. Wat is belangrijk in sport? Snelheid waarmee je iedereen kunt overwinnen. Een eigenschap van sportschoenen die een producent zeker benadrukt wil hebben, in het imago dat de reclame schept voor zijn product. Het imago dat de afdeling Marketing creëert, zal benadrukken dat je met de aanschaf van juist dit merk sportschoenen onoverwinnelijk bent!

De naam van de sportschoen Nikes en de Griekse Oudheid

Tja, maar welke naam moeten ze die 'snelle' sportschoenen geven? Verzin maar weer eens een nieuwe merknaam! Verrassend genoeg worden regelmatig namen van moderne producten ontleend aan de Klassieke Griekse of Romeinse Oudheid. Al zijn er heel veel mensen die het niet weten, de naam ‘Nikes’ is afgeleid van de naam van de Griekse Godin van de Overwinning: Nikè. Een gevleugelde godin, de personificatie van de overwinning.

Ajax: een sterke, snelle voetbalploeg én een krachtig schoonmaakmiddel

Een vergelijkbaar voorbeeld van twee ‘producten’ met een naam die ontleend is aan de Klassieke Oudheid, zijn de voetbalploeg Ajax en het reinigingsmiddel Ajax. Wie was die Ajax? Wat waren zijn eigenschappen die producent en de marketeers via de naamgeving mee willen geven aan hun product?

Ajax word ook wel gespeld als Aiax of Ajas. Feitelijk zijn er twee ‘Ajaxen’ in de Griekse Oudheid: de grote Ajax en de kleine Ajax. De grote Ajax was een geweldig sterke Griekse krijger in de oorlog tussen de Grieken en de Trojanen bij de oude stad Troje. De kleine Ajax was in diezelfde oorlog een vermaard en trefzeker boogschutter die ook nog eens zeer snel kon rennen.

De voetbalploeg Ajax

Dus wil je een vermaarde voetbalclub een naam geven, die de kracht van de club benadrukt, dan kan de afdeling Marketing zomaar terecht komen bij de ‘Ajaxen’ uit de Klassieke Oudheid: de grote Ajax, bekend om zijn strijdlust en kracht en de kleine Ajax, beroemd om zijn snelheid en trefzekerheid (al ging het bij de kleine Ajax om schieten met pijl en boog en niet met de bal).

Het schoonmaakmiddel Ajax

Iets dergelijks moet de gedachte achter de naamgeving van het reinigingsmiddel Ajax geweest zijn: het benadrukken van de grote reinigingskracht van een ‘onoverwinnelijk’ schoonmaakmiddel. Ajax staat voor kracht, snelheid en onoverwinnelijkheid. En wat wilt u nog meer van een poetsmiddel dan dat het snel opgewassen is tegen alle vuil!

Mars: de reep die nieuwe energie geeft!

Snack of snoep

Stel je brengt een snack, een reep op de markt die je graag goed wilt verkopen. Dat het lekker is, dat wil je laten weten. Maar ach, al die snacks beweren dat ze goed smaken… Nee, deze snack is niet alleen maar lekker, het is niet alleen maar ‘snoep’. De producent verlangt van Marketing dat hij de reep profileert als meer dan snoep. Bijvoorbeeld dat deze reep je nieuwe energie geeft. Want dat is in drukke en veeleisende tijden als deze, waardevol voor het imago van dit product. Deze snack brengt je in topvorm.

Mars: de snack en de God van de Oorlog

En opnieuw is dit product een voorbeeld van het teruggrijpen op in dit geval de Romeinse oudheid, voor het kiezen van een naam. Als je deze reep koopt en opeet dan ben je zo sterk en energiek als de Grieks-Romeinse God van de Oorlog: een vechter, een strijder die je de overwinning bezorgt en een die het eeuwige leven heeft!

Conclusie op basis van voorbeelden Nikes, (sportschoenen), Ajax (voetbalploeg en schoonmaakmiddel) en Mars (de reep)

Regelmatig wordt voor de naamgeving van nieuwe producten die goed verkocht moeten worden, teruggegrepen op figuren met bepaalde eigenschappen uit de Griekse of Romeinse oudheid. Eigenschappen, imago en reclame worden door de marketeers zo gekoppeld. Voorbeelden daarvan zijn de sportschoenen Nikes, de voetbalploeg Ajax en het schoonmaakmiddel Ajax en Mars: de reep die je nieuwe energie geeft.

Vraag is echter wel, heeft zoiets zin? Want wie van de jonge sporters, of ze nu voetballen of hardlopen, kent Nikè, Ajax en Mars? Uiteindelijk zal het het totaalbeeld zijn dat in de reclame wordt gecreëerd dat de doorslag geeft. Niet de naam op zich.
Gerelateerde artikelen
Nike Air force One, de meest populaire sportschoenNike Air force One, de meest populaire sportschoenTerwijl hiphop bekendheid genoot en de hiphop gemeenschap groeide, nam ook de vraag naar de Nike Air Force Ones toe. De…
Horoscoop: Planeet MarsHoroscoop: Planeet MarsSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Mars, chocoladerepenWat in 1911 begon als een heerlijke lekkernij, gemaakt gewoon in de keuken van Frans en Ethel Mars, is heden ten dage ui…
De manen van Mars: Phobos en DeimosIn ons zonnestelsel bevinden zich vele hemellichamen, waaronder manen. Hier vindt u een beschrijving van de manen van Ma…
Leven op Mars, eindelijk!Leven op Mars, eindelijk!In Januari 2009 maakten Amerikaanse onderzoekers bekend dat er enorme hoeveelheden Methaan op de planeet Mars zijn aange…

Reageer op het artikel "Reclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en Mars"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 31-05-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!