Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?

Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie? Voor organisaties is het handig goed te communiceren met hun publieksgroepen. Dit gaat het beste wanneer de organisatie op de hoogte is wat de huidige indruk is van externe publieksgroepen over de organisatie. Deze indruk van de organisatie heet het corporate image. Om erachter te komen wat het corporate image is van een organisatie bestaat het corporate image meetmodel. Deze bestaat uit verschillende aspecten; de primaire impressie, bekendheid, perceptie, preferentie en positie.

Corporate image

Onder het corporate image wordt verstaan: "het beeld van de organisatie zoals dat bij de diverse publieksgroepen bestaat.". Het corporate image bestaat uit impressies en evaluaties ten aanzien van de organisatie. Deze impressies en evaluaties zijn uit eigen ervaring ontstaan of uit indirecte ervaringen. Het corporate image kan bij verschillende mensen vaag of helder zijn of misschien heel beperkt of juist uitvoerig. Dit is afhankelijk van de betrokkenheid van de persoon bij de organisatie.

Waarvoor is het corporate image nodig?

Wanneer een organisatie wil communiceren met externe publieksgroepen, moet de organisatie zo ongeveer weten wat er in die publieksgroepen omgaat. De communicatieboodschap moet namelijk effectief kunnen aansluiten bij de belevingswereld van de ontvanger. Hierdoor wordt de boodschap beter begrepen. Daarom is het bij het communicatiebeleid van een organisatie belangrijk om te weten hoe de publieksgroepen over de organisatie denken.

Bron: Eigen afbeeldingBron: Eigen afbeelding

Het meetmodel corporate image (Vos & Schoemaker, 2006)

Voor de analyse van het corporate image die bestaat bij de externe publieksgroepen is het handig gebruik te maken van het meetmodel corporate image. In de afbeelding zijn de volgende aspecten zichtbaar voor het onderzoek hiernaar: primaire impressie, bekendheid, perceptie, preferentie en positie.

Primaire impressie

De primaire impressie die men heeft van een organisatie gaat in eerste instantie om de eerste gedachten die in het hoofd komen van de respondenten bij het denken aan de organisatie. Welke korte omschrijving geeft men in eerste instantie bij het denken aan de organisatie (in eigen woorden)? Dit eenvoudige gegeven kan nuttige informatie opleveren voor het externe communicatiebeleid.

Bekendheid

Bij bekendheid gaat het er om hoe intensief men bij de organisatie is betrokken (als klant of indirect via de media). Dit geeft aan hoe vertrouwd men is met de organisatie.

Perceptie

De karakterisering die respondenten geven over een organisatie. Welke karakteristieken vinden de respondenten van toepassing op de organisatie? En in welke mate? Om te meten in welke mate worden schalen voorgelegd aan de respondenten waarop ze kunnen laten zien hoe sterk ze het van toepassing vinden.

Preferentie

Perceptie en preferentie kunnen worden vergeleken met elkaar. Naast de karakteristieken (bij perceptie) wordt aan de respondenten dan nog gevraagd welke preferentie men toekent aan elke karakteristiek. Ook wordt er dan gevraagd wat het onderlinge gewicht is van de karakteristieken.

Positie

De positie die men toekent aan een organisatie ten opzichte van organisaties. Dit gegeven is vaak erg van belang! De karakteristieken waarmee de organisatie zich scheidt van de anderen moet vooral worden onderzocht.

Om dit alles te onderzoeken wordt vaak gekozen voor mondeling interviews of een schriftelijke vragenlijst. Wanneer het onderzoek regelmatig wordt herhaald is het ook mogelijk om het 'image' van de organisatie te vergelijken in de tijd. Vooral handig wanneer de organisatie er alles aan doet het 'image' te veranderen.
© 2012 - 2024 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het imago van een organisatie sturen met de CI-mixHet imago van een organisatie sturen met de CI-mixVoor een sterk imago van een organisatie moet eerst de identiteit van de organisatie op orde zijn. Dit is wat de corpora…
Corporate image: Het STIP-model door Vos & SchoemakerCorporate image: Het STIP-model door Vos & SchoemakerHet STIP-model is een model ontwikkeld door Vos & Schoemaker in 2006. Het model geeft vier randvoorwaarden die gelden vo…
De afdeling CommunicatieDe afdeling Communicatie vind je in veruit de meeste organisaties. De afdeling Communicatie is verantwoordelijk voor de…
CommunicatiemixCommunicatiemixDe communicatiemix bestaat uit tal van communicatie-instrumenten om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. We maken o…

Productplaatsing: het ei van Columbus?nieuws uitgelichtProductplaatsing: het ei van Columbus?Nu de reclameblokken op televisie door steeds meer mensen worden weggezapt of overgeslagen, zoeken adverteerders andere…
Instrumenten voor de belevenissen regisseur - AnimatieDoel van belevingsconcepten is bezielen, opmonteren, in de stemming brengen, activeren, inspireren, initiëren, boeien en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HypnoArt, Pixabay
  • Geïntegreerde Communicatie - Vos & Schoemaker
  • Afbeelding bron 1: Eigen afbeelding
Shiny (132 artikelen)
Laatste update: 30-11-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.