InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Succesverhaal Facebook Marketing: sieradenmerk Pandora

Succesverhaal Facebook Marketing: sieradenmerk Pandora

Succesverhaal Facebook Marketing: sieradenmerk Pandora Marketing van nu omvat niet alleen twitteren en bloggen, maar ook Facebook. Wie wil instappen op Facebook marketing of er grotere successen mee wil behalen, kan de kunst afkijken van huidige succesnummers. Een daarvan is sieradenmerk Pandora, dat in internationaal onderzoek hoog scoort. Inmiddels is de miljoenste Facebook fan geteld. Hoe doet Pandora dat? Lees verder, want de strategie omvat duidelijke stappen en aanwijzingen. Marketing anno nu. Niet alleen twitteren en bloggen zijn daarbij actuele marketingtools, ook Facebook wordt steeds belangrijker. Of je nu wil instappen of ermee verder wil komen, je kunt de kunst afkijken van de grote successen op dat gebied. Neem het sieradenmerk Pandora. Sinds de lancering van Pandora op Facebook in 2009, is inmiddels de miljoenste Facebook fan geteld. Dat betekent dat er op Facebook zo'n 2.330 fans per dag bij komen. Bovendien bekijken dagelijks tussen de 350.000 en 500.000 Facebookers de updates die Pandora plaatst. Er zijn elke dag ruim een half miljoen actieve gebruikers van Pandora Facebook. Gemiddeld zijn tussen de 20.000 en 40.000 fans actief op de Pandora pagina's. Zij doen dat door reacties te plaatsen, informatie te delen, naar Pandora te verwijzen op andere Facebook pagina's of natuurlijk de Pandora pages te 'liken'.

Hoe doen ze dat nou?

Dat zijn cijfers waar veel bedrijven hun vingers bij aflikken. De hamvraag is dan natuurlijk: hoe doen ze dat ?Succesvol aanwezig zijn online komt niet uit de lucht vallen. Een bedrijf als Pandora geeft actief aandacht aan zogenaamd 'community management' ofwel het ontwikkelen en managen van een online community rondom het merk. Ook is online aanwezigheid van het merk een speerpunt, en wel om een beter beeld te krijgen van de klant en wat deze wil: in dit geval de 'Pandora vrouw'.

Wat doet de klant?

Pandora is één van de digitale leiders in de juwelenbranche. Pandora is gefocust op het delen van producten, gedachten en nieuwe ideeën met haar Facebook community. Concreet, delen fans via de Pandora Facebook community hun persoonlijke en creatieve ontwerpen. Een uniek kenmerk aan Pandora is immers dat geen enkel sieraad exact hetzelfde is als een ander Pandora sieraad. Dat komt omdat iedere vrouw haar eigen armbanden, ringen en colliers samenstelt. 'Combine to create your own Style', heet dat. Waar vroeger een product werd gemaakt en vervolgens op de markt gezet, is het product van nu nadrukkelijk interactief. In dit geval betekent dat dat het Pandora designteam contact houdt met de Facebook fans via hun input. Suggesties en ideeen worden vertaald in nieuwe producten. Verder wordt de feedback van Facebook bezoekers als waardevol gezien omdat het materiaal vormt voor onderzoek en enquêtes.

Over Pandora

Wie is Pandora en wat doet het merk? Pandora ontwerpt, produceert en verkoopt hand-finished, eigentijdse juwelen, gemaakt van sterling zilver en 14- of 18-karaats goud en de hoogste kwaliteit edelstenen, tegen betaalbare prijzen. Pandora juwelen worden in meer dan 65 landen in zes continenten verkocht vanuit meer dan 10.000 verkooppunten. Waaronder meer dan 550 Pandora Concept Stores. Opgericht in 1982 in Kopenhagen - Denemarken waar ook het hoofdkantoor zetelt, telt Pandora wereldwijd meer dan 5.000 werknemers, van wie 3.600 in Gemopolis, Thailand, waar het bedrijf alle juwelen vervaardigt. Pandora is beursgenoteerd aan de NAS DAQ OM X in Kopenhagen Denemarken. In 2010 bedroeg de totale omzet van Pandora DKK 6.7 miljard (ongeveer EUR 895 miljoen). Voor meer info: www.pandoragroup.com

Marketing is emotie

Marketing anno nu is emotie. Pandora ondersteunt haar fans bij het delen van hun creativiteit, maar ook met het delen van hun zogenaamde 'Unforgottable Moments'. Dat betekent dat op de Facebook pagina's van Pandora heel wat foto´s te vinden zijn van Unforgettable Moments: mensen plaatsen bijvoorbeeld beeldmateriaal van hun huwelijksaanzoek, of van een mooi cadeau onder de kerstboom.Het internationale Facebook team bevordert de dialoog tussen fans onderling, maar neemt zelf ook actief deel in de community. De insteek is een lange-termijnrelatie, waarbij sec verkopen niet voorop staat.

Fanbetrokkenheid: Prestige 100®: Facebook IQ

Prestige 100®: Facebook IQ is een onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Amerikaanse Think Tank L2. In dit onderzoek scoorde Pandora hoog voor de inzet van Facebook, en dan vooral als het gaat om fanbetrokkenheid. Binnen de categorie sieraden, kregen de Pandora´s Facebook pagina´s zelfs de nummer 1 positie. In het geheel van het onderzoek behaalde Pandora de derde plaats.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Pandora

Reageer op het artikel "Succesverhaal Facebook Marketing: sieradenmerk Pandora"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 31-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!