Maak een sterke visie!
Voor het uitwerken van een idee of product in de markt, is een sterke visie van eerste belang. In het bedrijfsleven kan je niet zonder. Maar ook voor jezelf kan het veel duidelijkheid scheppen. Om je doelgroep of sociaal leven te laten weten waar je voor staat is een sterke visie erg belangrijk. Zodat communicatie duidelijk verloopt en men weet wat voor ambitie je hebt. Onderstaand worden zes routes beschreven hoe een bedrijf aan een sterke visie kan komen om zo een populair merk te creëren.
Duik in het bedrijf
Zijn cultuur, zijn trots, zijn geschiedenis. Kijk vooral naar de oprichters of de bedenkers van het merk, want daar ligt meestal een visie. Zoek een obsessie of een bezetenheid die tot een visie kan leiden. Hoe relevant oude oprichtingsvisies nog zijn, moet je natuurlijk goed overdenken. Ook de geschiedenis van het merk kan helpen. Kijk naar oude campagnes of buitenlandse campagnes van het merk. Soms zitten daar ‘sporen’ van visies tussen die je kunt terugvertalen naar een sterke visie.
Zoek een “vijand”
Zet het merk af tegen andere merken. Creëer een contrast. Is het merk mogelijk ontstaan uit ontevredenheid over bestaande producten? Phil Knight (Nike) bijvoorbeeld vond de toenmalige goedkope gympen maar niets. Hij haalde de top in sport net niet en weet dat aan het gebrek aan goed materiaal en goede begeleiding. Easyjet heeft geadverteerd met de slogan “Waarom zou je je blauw betalen?”.
Kijk naar de basisfuncties van het product
Dit kan je meer middelen geven om een sterke visie te creëren, om een aantal voorbeelden te noemen. Kleding kan een verlengstuk zijn van je persoonlijkheid en je stemming. Koken kan een kunst zijn of een uiting van zorg. Een bezoek aan een attractiepunt kan een middel zijn om de band met het gezin te verstevigen of om de stress van het dagelijks leven te ontsnappen.
Vergelijk merken
Kijk of het merk met andere merken vergeleken kan worden in een ander productgebied. Dit kan tot de verbeelding spreken en zal een positieve kant geven aan je visie. Miele bijvoorbeeld noemt zich de Mercedes onder de wasmachines.
In je communicatie kan je een vergelijking maken met een kunstwerk, een boek, een kunstenaar of instituut. De Thalys heeft een poster laten maken waarop de spoorrails met stroomnetwerk, een skilift van is gemaakt, met als slogan “Nu rechtstreeks naar de wintersport.”
Verschillende kanten
Probeer door verschillende brillen naar het merk te kijken. Bijvoorbeeld door de bril van een leider, een dominee, een wetenschapper, een kind. Kies desnoods een spreekwoord of een gezegde dat te maken kan hebben met het merk, zoals “Voorkomen is beter dan genezen” wat door een verzekeringsbedrijf is gebruikt.
Maak een sterke verwoording
Ook aan de verwoording van een visie moet de nodige aandacht besteedt worden, formuleer de visie zo sterk mogelijk. Een beetje dramatisering kan geen kwaad. Probeer de kern van de visie te begrijpen en deze door bijvoorbeeld kwaad te worden er ineens uit te gooien. Gebruik je fantasie!
Visie, hoe licht ook, zal je op alle fronten helpen; bij je onderneming, communicatie en voor jezelf. Als het goed is, komt het allemaal uit één bron.