Marketing is meer dan commercie
Het fundament waarop marketing gebouwd is, is kennis die je als beginnend marketeer of student marketing moet kennen om van hieruit je verder te verdiepen in de marketing. Na het lezen van dit artikel kunt u zich verder verdiepen in de verschillende onderdelen binnen de marketing. In dit artikel wordt de definitie van marketing, en net zo essentieel, de stappen die je als marketeer dient te nemen binnen het marketingproces uitgelegd.
''Getting the Market''
Marketing betekent zoals de kop van deze alinea al aangeeft, ''Getting the Market''. Hoe plaats je het bedrijf als marketeer op de markt, om de betreffende markt te veroveren. Marketing is een paraplubegrip en omvat de volgende onderdelen;
- Situatieanalyse - omvat een analyse en bewustwording van de plaats die je met je bedrijf inneemt binnen de betreffende markt.
- Doelmarkt bepalen en segmenteren - identificeer je doelmarkt en de diverse segmenten daarbinnen.
- Marketingdoelstellingen - bepaal voor jezelf doelstellingen. Waar wil je naartoe en welke media gebruik je hiervoor?
- Positioneren en differentiëren - na een concurrentieanalyse bepaal je hoe je bedrijf zich dient te onderscheiden van haar concurrenten.
- Marketingstrategie - ontwikkel aan de hand van de 4/5 p's (product, prijs, plaats, promotie en eventueel personeel) een doelstelling voor elk marketingdoel op strategisch niveau.
- Merkimago en identiteit - bepaal je ideale identiteit/imago en bepaal voor je bedrijf hoe het zich wil opstellen naar de consument.
- Marketing communicatie gereedschappen - bepaal welke middelen nodig zijn om je doelen te verwezenlijken.
Middels marketing spiegel je een klant een beeld voor, zoals jij die als marketeer wenst. Het is daarom van belang dat je belofte de realiteit niet uit het oog verliest, omdat je anders de consumenten afschrikt voor een heraankoop. Je wil de klant een superieur product aanbieden, dit product is anders dan die van concurrenten.
Marketing is meer dan reclame
Je moet je als student ofwel marketeer beseffen dat Marketing zich niet beperkt tot het maken van reclame, en het op een commerciële manier verkopen van producten. Deze begrijpelijke maar simplistische uitleg van marketing is onjuist. Al vér voordat het eindproduct op de markt komt, dient de marketeer de marketingcampagne te starten. De marketeer gaat zoeken naar behoeften in de samenleving/ markt. Aan de hand van trends en hiaten binnen het productaanbod probeert de marketeer een behoeftebepaling te schetsen. Een succesvolle marketeer anticipeert op toekomstige trends en ontwikkelingen (denk hierbij aan duurzaamheid/ gezondheid en technologische vooruitgang). De marketeer begrijpt wat de potentiële klant wil, brengt dit in kaart en biedt waarde aan de klant die monopolistisch overkomt.
Duurzame klantrelaties opbouwen
Marketing omvat ook het onderhouden van klantrelaties. Het is niet lucratief één keer iemand een product te verkopen, maar het gaat erom dat je een groep loyale klanten aan je weet te binden, waarvan je het vertrouwen geniet. Deze zullen wederaankopen doen en positieve mond-tot-mondreclame voeren. Op korte termijn mag je best verlies lijden, als je op lange termijn daarmee klanten aan je weet te binden. Het CRM-concept (customer relationship management) faciliteert software waarmee je klanten kunt plaatsen in een database, zodat je een record kan bijhouden van de hoeveelheid aankopen dat iemand doet, en binnen welk productassortiment de betreffende klant aankopen doet. Je wilt hiermee een hoge customer equity behalen. Customer equity is de som van de klantwaarde van alle huidige en potentiële klanten van het bedrijf. Het komt erop neer dat je een hogere customer equity hebt, als je een grotere groep rendabele loyale klanten aan je bindt. Je moet investeren in de juiste klanten en daarom is een zorgvuldig beheer van customer equity een pre. De juiste klanten zijn (zeer basaal genomen), de klanten die het meest besteden op regelmatige basis. Investeren in klanten die onregelmatig en weinig besteden is investeren in een bodemloze put. Je kunt om het overzicht te bewaren je klantengroepen met een eigen profiel indelen in verschillende matrices. Dit wordt door marketeers veel gedaan. Het is een bedrijfskundige aanpak om analyses te maken. Het geeft maar weer eens aan dat marketing niet alleen reclame maken is, maar onder andere ook bestaat uit economische, bedrijfskundige en psychologische disciplines.