Invalshoeken binnen marketing
Marketeers houden er ieder hun eigen filosofie op na. De idee dat één gezichtspunt voldoende is blijkt de facto niet altijd juist. In de marketing worden een aantal invalshoeken onderscheiden van waaruit een marketeer kan denken en van waaruit de marketeer zijn eigen kijk op marketing kan ontwikkelen in bijvoorbeeld het promoten van een product en het daaraan verbonden bedrijf. In dit artikel worden deze invalshoeken ontleed en uitgelegd.
De basis voor de keuze van de invalshoek
Om als marketeer een invalshoek te kiezen van waaruit je wilt werken/ denken moet je eerst een situatieanalyse maken. Je stelt jezelf een hele lijst aan vragen om alles op een rijtje te krijgen. Bij een non-profitbedrijf is er een andere invalshoek vereist dan een onderneming puur gebaseerd op het genereren van omzet. De basis is dus dat je een goed beeld hebt van het product en het daaraan verbonden bedrijf alvorens je een invalshoek kiest om je eigen marketingfilosofie vanuit te ontwikkelen. Het kiezen van een invalshoek is daarmee tamelijk contextgevoelig.
De zes invalshoeken
Binnen de marketing kunnen de volgende zes invalshoeken onderscheiden worden. Vervolgens worden de zes invalshoeken ieder apart uitgelicht.
- De productiefilosofie
- De productfilosofie
- De verkoopfilosofie
- De marketingfilosofie
- De maatschappelijke filosofie
- De duurzame filosofie
De productiefilosofie
De marketeer heeft in deze filosofie ontdekt dat de consument de voorkeur geeft aan producten die beschikbaar en betaalbaar zijn. Als producent is het zaak dat je efficiënter produceert zodat productie niet alleen sneller, maar ook goedkoper verloopt. Doordat je de kosten drukt kun je de gewenste marges halen zonder dat de vraagprijs fors omhoog moet. Het is de oudste filosofie, maar er zit een gevaar in deze manier van denken. Je focust je al snel teveel op je eigen besognes waardoor je het eigenlijke doel snel uit het oog verliest. Je doel is immers de klant aan je te binden en een duurzame relatie met hen op te bouwen.
De productfilosofie
Deze filosofie gaat uit van een veeleisende klant. Een klant die uitsluitend een kwalitatief hoogstaand product wenst, en bereid is hiervoor een hogere prijs te betalen. Innovatie staat in deze filosofie bovenaan de speerpunten. Ontwikkelen van je product dient altijd een rol te hebben in welke filosofie dan ook, maar de productfilosofie onderscheidt zich doordat ze zich geheel toelegt op innovatie middels hoge uitgaven aan R&D (research and development). Net als de productiefilosofie is men bij de productfilosofie vaak teveel naar binnen gericht. Uitsluitend een beter product maken is geen garantie voor een gegarandeerd hoge afzet.
De verkoopfilosofie
De verkoopfilosofie is een agressieve wijze van marketing. Je drukt je product de markt in (pushstrategie) middels veel promotie. Producten waar niet veel vraag naar is worden meestal op deze wijze de markt ingeduwd. Deze filosofie gaat uit van consumenten die pas genoeg kopen wanneer het bedrijf veel moeite doet voor verkoop en promotie.
De marketingfilosofie
Het bepalen van de vraag. Wat wil de consument nu eigenlijk en waar ligt er een spreekwoordelijke ''gat in de markt''. De marketingfilosofie gaat uit van een gedegen onderzoek en behoeftebepaling om vervolgens je product goed af te kunnen stemmen op deze vraag. Je dient scherper op de behoeften in te spelen dan je concurrent. De marketeer focust zich hier volledig op de consument.
De maatschappelijke filosofie
Hoe je het welzijn dient van de consument op lange termijn, is wat de maatschappelijke marketingfilosofie voorop stelt. Drie factoren spelen een rol bij de keuze voor een bepaalde maatregel vanuit de maatschappelijke invalshoek. De winst en de wensen van de consument en de belangen van de maatschappij. Maatschappelijke belangen nemen heden ten dage een steeds grotere plaats in in het denken van de consument, en is het verlengde daarvan van de marketeer. Als marketeer vraag je je constant af of iets ethisch verantwoord is en of in welke mate het milieu wordt belast.
De duurzame filosofie
Duurzaamheid is heden ten dage een 'hot topic'. De duurzame marketingfilosofie betreft niet alleen de behoeftevoorziening van de huidige klanten zonder dat externaliteiten plaatsvinden, maar een duurzame filosofie houdt rekening met de mate waarin behoeften van toekomstige generaties kunnen worden vervult. Toekomstige generaties mogen niet worden belemmerd in hun behoeftevoorziening door de activiteiten die in het heden plaatsvinden. De duurzame filosofie ligt daarmee in het verlengde van de maatschappelijke filosofie.