Management

Kwaliteit van informatie

De kwaliteit van informatie is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste factor is de betrouwbaarheid. Om de betrouwbaarheid te kunnen inschatten spelen ondermeer nog de begrippen transpar…
'Pushende' manager verslechtert prestaties werknemers

'Pushende' manager verslechtert prestaties werknemers

Ouderwets management bij achterblijvende bedrijfsresultaten, of teleurstellende prestaties van werknemers? Het zogenaamde 'duwen'. Ofwel het inzetten van managementtools op het gebied van controle, be…
Reorganiseren én de mens in het proces

Reorganiseren én de mens in het proces

Scherp zijn binnen je (eigen) organisatie is altijd belangrijk en als dat impliceert dat je zo nu en dan processen moet bijstellen of zelfs een reorganisatietraject in moet gaan, is dan ook inherent a…
Tijd besparen: Meer doen in minder tijd

Tijd besparen: Meer doen in minder tijd

Efficiënter werken is voor iedereen mogelijk. En meer doen in minder tijd bereik je niet per se door harder te werken. Belangrijk is om je niet te veel verplichtingen op te laten leggen en om zoveel…
Communicatieve vaardigheden verbeteren

Communicatieve vaardigheden verbeteren

Op universiteiten en hogescholen worden we volgepropt met kennis, maar communicatieve vaardigheden leren we er nauwelijks. En juist communicatieve vaardigheden zijn het belangrijkste wat een goede man…
Druk, druk, druk? Zo bespaart u tijd!

Druk, druk, druk? Zo bespaart u tijd!

Tijd is iets wonderlijks. Het glipt tussen uw vingers door. Vervelend als u veel te doen hebt, want dan krijgt u minder gedaan dan u zou willen. In het zaken- en bedrijfsleven kost tijdverlies in veel…
Bruynzeel als familiebedrijf succesvol van vader op zonen

Bruynzeel als familiebedrijf succesvol van vader op zonen

Het bedrijf Bruynzeel (oorspronkelijk een familiebedrijf) is op 1 augustus 1897 in Rotterdam opgericht als stoomtimmerfabriek “De Arend” door Cornelis Bruynzeel. Die fabriek leverde onder de firma…
Bedrijfsvisie AkzoNobel ook goed voor kleinere bedrijven

Bedrijfsvisie AkzoNobel ook goed voor kleinere bedrijven

AkzoNobel heeft als hoofdvisie: vooruit denken. Die visie wordt uitgedragen met de slogan Tomorrow's Answers Today. AkzoNobel heeft daarnaast ook een aantal andere belangrijke uitgangspunten die gezam…
Valkuilen en tips voor leidinggevende manager

Valkuilen en tips voor leidinggevende manager

Een positieverbetering, promotie en hogere salarisschaal wil iedereen. Pas echter op dat je niet in een leidersrol terecht komt indien je daar (nog) niet geschikt voor bent. Menige topverkoper die tot…
De mens tijdens het reorganisatietraject

De mens tijdens het reorganisatietraject

Men noemt het vaak anders, want het is inmiddels een beladen woord. Echter, of je het nu herstructureren of migreren noemt … het komt op hetzelfde neer. Dat de ontwikkeling van het bedrijfsleven daa…
Werknemers vasthouden? Geef ze een coach!

Werknemers vasthouden? Geef ze een coach!

Een beetje bedrijf weet aan welke kant het ondernemersbrood besmeerd is: goede, gemotiveerde en loyale werknemers zijn goud waard. Hoe houd je zulke mensen vast? Werp jezelf op als carrièrecoach. Of,…
Economische voorspellingen, wat zijn ze waard?

Economische voorspellingen, wat zijn ze waard?

De economische vooruitzichten voor Nederland geven vertrouwen volgens het CBS. Tegelijkertijd verspreiden autoriteiten noodscenario’s. Zijn economische voorspellingen überhaupt zinvol? We weten nie…
ZZP of MKB: wat moet u aan met SEPA, IBAN en BIC?

ZZP of MKB: wat moet u aan met SEPA, IBAN en BIC?

SEPA, IBAN, BIC. ZZP'ers en kleine ondernemers die deze termen nog niet kennen als hun spreekwoordelijke broekzak, kunnen bij deze een korte inleidende les volgen: waarvoor staat dat SEPA-betalingsgeb…

Vanaf welk moment ga je als onderneming winst draaien?

Voor ondernemingen is het ontzettend belangrijk om te weten waar het break-evenpoint ligt bij de verkoop van producten. Het break-evenpoint is namelijk dat punt in de verkopen waarbij bedrijfsverlies…

Issues management

Wanneer er issues, onderwerpen of geschilpunten zijn die voor langere tijd spelen bij publieksgroepen of doelgroepen van een organisatie, is het handig om aan issues management te doen. Er wordt er hi…
Engelse e-mail voorbeeld - Zakelijk of Persoonlijk

Engelse e-mail voorbeeld - Zakelijk of Persoonlijk

Hoe schrijf je een goede Engelse zakelijke e-mail? En hoe een persoonlijke of informele email? Hier advies bij het opstellen van een correcte Engelse e-mail. Engels is een taal met bijbehorende regels…
Effectief leiderschap

Effectief leiderschap

Leiderschap is een vaardigheid die sommige mensen gewoon hebben. Daarentegen is leiderschap ook zeker te leren of in ieder geval te verbeteren. Een effectieve leider zorgt voor een hechtere groep die…

Communicatie in een organisatie: communicatie en ZMBO-model

Goede communicatie tussen personen is enorm belangrijk in een organisatie of bedrijf voor het productieproces, de efficiëntie en de werksfeer, zeker als er veel mensen betrokken zijn bij een producti…
Memo (intern) schrijven: voorbeeld in Nederlands of Engels

Memo (intern) schrijven: voorbeeld in Nederlands of Engels

Hoe schrijf u een goede en effectieve interne zakelijke memo in het Engels of Nederlands? Met behulp van voorbeelden van memo's ten aanzien van het onderwerp, stijl, structuur, taalgebruik, opbouw en…
Het schrijven van een plan van aanpak

Het schrijven van een plan van aanpak

Op veel opleidingen wordt er aan projecten gewerkt, deze projecten lopen vaak minimaal vaak 10 weken. Om een goed overzicht van een project te krijgen wordt vaak van tevoren een plan van aanpak opgest…