Management

Zo herken je de slechte manager

Zo herken je de slechte manager

Slecht management is voor een organisatie een regelrechte ramp. Hoe herkent u de slechte manager in een vroeg stadium? Slechte bazen ontlopen hun verantwoordelijkheid, zijn zelden of nooit op de werkv…
Communicatie binnen de planning

Communicatie binnen de planning

Communicatie is enorm belangrijk bij veranderingen. Bij elke verandering zal goed besproken moeten worden, wat er veranderd word, hoe het veranderd word en ook wat het resultaat zal zijn. Om de commun…
Voordelen stressmanagement op het werk

Voordelen stressmanagement op het werk

Stressfactoren zijn overal aanwezig op het werk. Iedereen op de werkvloer, de manager, de leidinggevende, de baas, maar zeker ook de medewerker heeft te maken met stress, werkstress en met negatieve s…
Time management tips: zorgvuldig omgaan met kostbare tijd

Time management tips: zorgvuldig omgaan met kostbare tijd

Tijd is kostbaar. Efficiënt werken en de tijdsbesteding optimaal benutten is voor veel hardwerkende mensen lastig. Door enkele gedragingen aan te passen, besparen we veel tijd. Enkele bruikbare time…

Wat zet je in een projectvoorstel en een projectplan?

Welke onderdelen zitten er minimaal in een projectvoorstel en een projectplan? Als je een projectvoorstel gaat schrijven is het handig om een checklist erbij te hebben van de onderdelen die er minimaa…
Het Magneetziekenhuis

Het Magneetziekenhuis

Magneetziekenhuizen werken als een magneet op verpleegkundigen. Het zijn ziekenhuizen die verpleegkundigen makkelijk kunnen werven en behouden. Ook worden Magneetziekenhuizen gekenmerkt door een hoge…
Innovatievermogen van ziekenhuizen

Innovatievermogen van ziekenhuizen

Ziekenhuizen verkeren in Nederland momenteel in een sterke ontwikkelingsfase. Marktwerking in de zorg, private klinieken en ziekenhuizen met grote financiële tekorten zijn vandaag de dag gewoon. Inno…

Veranderen in vijf kleuren

Veranderen in organisaties is een complex proces. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat 80% van alle veranderpogingen in organisatie mislukt? Toch zijn organisatieveranderingen te plannen en…

Personeelsdossier: de do's and dont's

Zodra u personeel in dienst neemt, bent u verplicht om bepaalde gegevens vast te leggen. Maar wat zijn nu precies de regels hierover ?
Hoe ga je met een slechte baas om?

Hoe ga je met een slechte baas om?

Dat is niet altijd even gemakkelijk, want je bent in bepaalde opzichten afhankelijk van deze man of vrouw. Toch is het goed te proberen een modus te vinden in een dergelijk situatie. Hoe ga je hier me…

Hoe bescherm ik mijn werknemers tegen een burn-out?

In het huidige bedrijfsleven is het belangrijk dat u goede werknemers heeft. Werknemers krijgen meer verantwoordelijkheid toegewezen door hun bazen, maar is dit altijd wel goed. Deze verantwoordelijkh…

Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingen

Met een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgroei van MBA's, middle management, management support en master opleidingen? Welke…

De kwaliteiten van een goede baas cq manager

Men hoort regelmatig mensen zeggen: “Hij of zij is een geboren leider”. Er zijn inderdaad mensen die van nature heel makkelijk met andere mensen omgaan. en Ze kunnen zich dusdanig opstellen dat ze…
Goed bestuur voorkomt conflicten en wrijving in Vereniging

Goed bestuur voorkomt conflicten en wrijving in Vereniging

Een vrijwilligersorganisatie heeft meestal voldoende expertise in huis als het gaat om de taken waarvoor ze is opgericht. De Belastinghulp voor buitenlanders weet ongetwijfeld alles van inkomstenbelas…
Natuurlijk en aangeleerd gedrag

Natuurlijk en aangeleerd gedrag

Het is interessante materie om natuurlijk gedrag en aangeleerd gedrag uiteen te trekken en daarna te bekijken wat de consequenties zijn in je dagelijkse doen, je relatie, je financiën etc. Inmiddels…
Problemen oplossen met de 5 Why's

Problemen oplossen met de 5 Why's

Een van de hulpmiddelen bij het oplossen van problemen is de 5 Why aanpak. Een simpele maar effectieve manier om de oorzaak van problemen op te sporen. De 5 Why methodiek is in de jaren '70 bij Toyota…
Met welke software processen beschrijven

Met welke software processen beschrijven

Steeds meer bedrijven en overheidsinstellingen komen tot het besef dat BPM (Business Process Management) het hart van de organisatie vormt. Daarom is het nuttig om bedrijfsprocessen in kaart te brenge…

Het 9 Grid Model

Het 9-grid model is een middel om naast de prestaties ook het potentieel van de werknemers in uw bedrijf of op uw afdeling duidelijk in kaart te brengen.

Visgraat-diagram (fishbone/ishikawa-diagram)

In ieder bedrijf gebeurt het. Er doet zich een kwaliteitsprobleem voor in de productie en de oorzaak is na een eerste analyse niet duidelijk. Een goede methode om structureel de oorzaak van het proble…
Hoe bedrijfsprocessen beschrijven

Hoe bedrijfsprocessen beschrijven

Het is belangrijk om de processen binnen het bedrijf te herkennen en de samenhang te analyseren. Een bedrijfsproces kan een draaiboek zijn voor de ontvangst van gasten maar ook wat er allemaal komt ki…