Vanaf welk moment ga je als onderneming winst draaien?
Voor ondernemingen is het ontzettend belangrijk om te weten waar het break-evenpoint ligt bij de verkoop van producten. Het break-evenpoint is namelijk dat punt in de verkopen waarbij bedrijfsverlies omslaat naar bedrijfswinst. Er komt dan meer geld binnen dan dat er uit gaat. Hoe kun je het break-even berekenen voor één en twee gemaakte producten?
Break-even berekenen
Break-evenpoint en winst draaien
Het break-even is het punt in de verkoop van producten waarbij verlies overgaat in winst. Om het break-even te kunnen bepalen zijn er een aantal uitgangspunten welke in het komende jaar of kwartaal niet wijzigen. Dit zijn onder andere:
- de prijs van het product blijft onveranderd;
- vaste kosten blijven ongewijzigd;
- het aantal producten dat wordt gemaakt wordt eveneens verkocht;
- de markt waarbinnen het product wordt verkocht blijft onveranderd.
Met deze uitgangspunten helder kan de theorie voor het bepalen van het break-evenpoint goed worden uitgelegd.
Omzet gelijk aan Kosten
Het break-even is exact dat moment waarbij er geen verlies is maar ook geen winst wordt gedraaid. Dit betekent dat de omzet gelijk moet zijn aan de gemaakte kosten. Gewoonlijk bestaat daarbij de omzet uit de
verkoopprijs (v) en het aantal verkochte producten (x). De omzet is dus v*x. De kosten bestaan daarnaast uit vaste kosten KV en variabele kosten Kvar. Kvar bestaat daarbij uit het aantal geproduceerde producten (x) en de productiekosten (kvar). Omdat omzet gelijk is aan de kosten geldt:
- x*v = x*kvar + KV oftewel;
- KV = x*v – x*kvar = x ( v – kvar ).
Het aantal verkochte producten in het break-evenpoint bedraagt dus x = KV / ( v – kvar ).
Je verkoopt een product
Om een enkel product te verkopen kunt u eenvoudig op een lineaire manier het break-even van het product berekenen. Stel dat de vaste kosten van uw onderneming 224.000 euro zijn en u verkoopt een speeltje tegen een 85 euro per product. De productiekosten bedragen echter 18,50 euro. Dan ligt het break-evenpoint op:
- x = KV / ( v – kvar ) = 224.000 / ( 85,00 – 18,50 ) = 3.369 verkochte producten.
Heeft de onderneming meer dan 3.369 producten verkocht dan draait de onderneming in principe winst. Elk product dat daarna extra wordt verkocht tegen een prijs van meer dan 18,50 euro geeft winst. Oftewel tijdens het koopjesseizoen kan de prijs aanzienlijk dalen om toch nog winst te blijven draaien. Zo kunnen bedrijven en
ondernemingen per jaar of per kwartaal gaan stunten met de verkoopprijs.
Break-even berekenen bij twee producten?
Worden er twee producten verkocht dan kan eveneens een reeks aan break-evenpoints worden vastgesteld. Stel het voorgaande bedrijf introduceert een tweede lijn. De vaste kosten nemen iets toe naar 300.000 euro, omdat mogelijk twee extra werknemers in dienst komen. Het tweede product heeft 9 euro aan productiekosten en wordt voor 45 euro per product verkocht. Waar ligt dan het break-evenpoint? Wel er zijn meerdere! Stel u verwacht dat product A naar alle verwachting 3.100 maal wordt verkocht, hoeveel producten moet u dan nog van product B verkopen?:
- 3.100 * ( 85,00 – 18,50 ) = 206.150 euro;
- product B moet dan nog 300.000 – 206.150 = 93.850 euro opbrengen oftewel;
- product moet 93.850 / ( 45,00 – 9,00 ) = 2.607 maal verkocht worden.
Dit kunt u doen op basis van de verschillende hoeveelheden verkochte producten A maar ook voor B. Zodoende kunt u snel een inschatting krijgen hoeveel producten u moet verkopen om winst als onderneming te kunnen draaien.
Lees verder