Management

Managementlagen & rollen manager

Managementlagen & rollen manager

Er bestaan verschillende managementlagen: het topmanagement, het middenmanagementt en het operationeel management. Een manager vervult verschillende rollen, onderverdeeld in interpersoonlijke, informa…
Wat is medewerkersbetrokkenheid?

Wat is medewerkersbetrokkenheid?

Iedereen heeft er wel eens van gehoord: medewerkersbetrokkenheid. Waar voorheen medewerkerstevredenheid in bedrijven werd gemeten, vindt er nu een verschuiving plaats naar medewerkersbetrokkenheid. Ma…
Fondsenwerving voor non-profit organisaties

Fondsenwerving voor non-profit organisaties

Kleine non-profit organisaties die zich inzetten voor het welzijn van mensen of dieren of voor een verbetering van het milieu of de natuur hebben het financieel vaak niet makkelijk. De inkomsten zijn…
Risicomanagement: maken van een risicoanalyse

Risicomanagement: maken van een risicoanalyse

Bij elk bedrijf en groot evenement moet er verplicht een risicoanalyse worden gemaakt. Bij een risicoanalyse worden eigenlijk de risico's in kaart gebracht dat er iets mis zou kunnen gaan. Dit wordt o…
MKB: de psychologie van de innovatie

MKB: de psychologie van de innovatie

‘Nieuw!’ ‘Vernieuwd’! Zo’n kreet is vaak al voldoende om een product in de winkel te verkopen. Vernieuwing is ook één van de belangrijkste kurken waar het succes van een bedrijf op rust. T…
Intranet invoeren in de organisatie

Intranet invoeren in de organisatie

Een website kan veel toegevoegde waarde hebben voor een bedrijf of organisatie. Dat is al lang geen nieuws meer. Ook de interne variant, intranet, is echter enorm in opkomst. Steeds meer bedrijven rea…
Interne communicatie: een onmisbaar managementinstrument

Interne communicatie: een onmisbaar managementinstrument

Goed communiceren met externe doelgroepen is voor organisaties al heel lang een ingeburgerd principe en constant streven. Tegenwoordig zien we ook de communicatie met de eigen medewerkers steeds hoger…
Het communicatiehandboek: een must voor elke organisatie

Het communicatiehandboek: een must voor elke organisatie

De enorme variëteit aan communicatiemiddelen en –manieren maakt het, vooral in grotere organisaties, voor medewerkers niet eenvoudig om altijd het juiste product te kiezen en de juiste (huisstijl)r…
Een nieuwe huisstijl: meer dan een logo

Een nieuwe huisstijl: meer dan een logo

Een eigen bedrijf starten, een fusie tussen twee organisaties, een ander imago nastreven. Allemaal redenen om een nieuwe huisstijl te overwegen. En natuurlijk starten we dan meteen met het bedenken va…
De basis van elke communicatieactie

De basis van elke communicatieactie

Communiceren doen we allemaal, op heel veel verschillende manieren. Meestal bewust, soms onbewust. Communiceren doen we schriftelijk, mondeling, telefonisch of per e-mail. Soms communiceren we ook zon…
Time-management: verhoog je productiviteit en efficiëntie

Time-management: verhoog je productiviteit en efficiëntie

Hoe besteed jij je werktijd? Merk je ook dat anderen meer tijd lijken te hebben voor andere dingen dan jij? Vaak denk je dan dat de ander gewoon lui is, maar het tegendeel kan ook waar zijn: de ander…

Veranderingen binnen een organisatie - Kleurentheorie

Binnen organisaties verandert er elke dag wel iets. De ene keer ingrijpender dan de andere keer. Communicatie rondom dit thema is van belang, maar wordt vaak onderschat en elke verandering is anders.…
Wat is een beoordelingsgesprek?

Wat is een beoordelingsgesprek?

Wat is een beoordelingsgesprek? Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek? Welke onderwerpen komen er aan bod tijdens een beoordelingsgesprek en welke vragen kun…
Kwaliteitsmanagement in de onderneming

Kwaliteitsmanagement in de onderneming

Waarom passen ondernemingen kwaliteitsmanagement toe? Voor het antwoord op die vraag moeten we naar het totaalplaatje van een onderneming kijken. Waarbij het antwoord iets genuanceerder ligt dan de on…
Hoe gaat u als leidinggevende om met relaties op het werk

Hoe gaat u als leidinggevende om met relaties op het werk

Het is niet verwonderlijk dat het merendeel van de relaties op de werkvloer ontstaat. Liefdesrelaties bestaan in vele vormen en kunnen tussen collega's, met werknemers van concurrenten en zelfs met le…
OAT Risicoanalyse processen

OAT Risicoanalyse processen

Risicoanalyse is belangrijk voor zowel organisaties als accountants. Een risicoanalyse opstellen is wel lastig, want waar zitten overal risico's in? Hierbij de risico's die te vinden zijn in een aanta…
OAT Bestuurlijke Informatievoorziening - het R&D proces

OAT Bestuurlijke Informatievoorziening - het R&D proces

Door de snelle ontwikkelingen binnen organisaties krijgt men veel te maken met research en development. De vraag is hoe kun je nieuwe producten ontwikkelen, maar hoe lopen de kosten niet uit de hand?…
Kenniscreatie in organisaties

Kenniscreatie in organisaties

Kennis is een van de belangrijkste productiefactoren in een organisatie. Dat wil zeggen dat de kennis van de organisatie 'up to date' moet zijn en de organisatie moet weten hoe kennis te creëren.
Goal congruence - Gedrag in organisaties

Goal congruence - Gedrag in organisaties

Hoe kun je een organisatie draaiende houden en je doelstellingen behalen? Door goal congruence, namelijk alle neuzen één richting opkrijgen. Het nastreven van de doelstellingen van de organisatie en…
Projectmanagement bij buitenlandse stages

Projectmanagement bij buitenlandse stages

Stagiairs die bij een buitenlandse stage zelf projecten moeten aansturen, moeten kennis hebben van projectmanagementmethoden, projectmanagementtechnieken en beschikken over projectmanagementvaardighed…