InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Werknemers vasthouden? Geef ze een coach!

Werknemers vasthouden? Geef ze een coach!

Werknemers vasthouden? Geef ze een coach! Een beetje bedrijf weet aan welke kant het ondernemersbrood besmeerd is: goede, gemotiveerde en loyale werknemers zijn goud waard. Hoe houd je zulke mensen vast? Werp jezelf op als carrièrecoach. Of, als je daar zin noch tijd voor hebt, kies voor een coach van buitenaf. Dat elke tweede Nederlander zichzelf tegenwoordig coach noemt, hindert niet. Uw werknemer wil vooral dat de carrierecoach staat voor 'wederzijds vertrouwen en respect.' Mooi zo, een kind kan de was doen. Een goede, gemotiveerde en loyale werknemer is zeldzaam. Zeker als het om specialisten gaat. Hoe houd je als werkgever je werknemer vast? Niet alleen door een goede beloning. Uit onderzoek van arbeidsbemiddelaar Robert Half blijkt, dat je je werknemer een groot plezier doet met carrièrecoaching. Daarbij doet de werknemer niet per se kinderachtig: terwijl elke tweede Nederlander zich tegenwoordig coach noemt, stelt de werknemer als voornaamste eis aan een carrièrecoach dat deze borg staat voor 'wederzijds vertrouwen en respect'. Dat is mooi, want daarmee is de weg naar coaching ook vrij voor de manager die zelf de broodnodige coaching van werknemers wil gaan oppakken.

Werknemer en coaching: opvallende cijfers

  • Volgens 78% van de werknemers heeft carrièrecoaching een positieve invloed op de werkprestaties
  • 36% van de werknemers krijgt nooit loopbaanbegeleiding van hun directe manager
  • De voornaamste voordelen van carrièrecoaching die werknemers vermelden zijn meer motivatie (47%) en een grotere algemene tevredenheid (69%) op het werk.

Elke manager aan de coaching!

Robert Half, wereldleider op het gebied van gespecialiseerde arbeidsbemiddeling, heeft ons weer een interessant onderzoek aan de hand gedaan, waar vooral de ondernemer die haar of zijn personeel wil vasthouden iets mee kan. Het onderzoek wijst namelijk niet alleen uit dat er een grote behoefte aan coaching op de werkvloer bestaat, maar ook dat die behoefte niet genoeg vervuld wordt. De conclusie van Robert Half is dat er weleens een verschil zou kunnen bestaan in de verwachtingen van managers en die van hun werknemers. Robert Half baseert die conclusie niet op een onderzoekje van likmijnvestje. Het onderzoek werd uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau, bij 6000 kantoormedewerkers uit 12 landen: Australië, België, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italië, Japan, Nederland, Singapore en het Verenigd Koninkrijk. Daarvan komen 500 mensen uit Nederland. In dat onderzoek stellen bijna acht op de tien Nederlandse werknemers (78%) dat carrièrecoaching hun prestaties op het werk bevordert. Als eerste zou je dan hopen dat je manager in die coaching voorziet. Mispoes, niet meer dan 56% kwalificeert haar of zijn manager als doeltreffende carrièrecoach.

Robert Half identificeert vier coachingstijlen: besluitvaardig, samenwerkend, overtuigend en diagnostisch. Robert Half heeft vier soorten coaches geïdentificeerd, elk met hun eigen kenmerken. Op www.roberthalf.com/carrierecoaching kunnen managers zelf testen welke soort coach zij zijn.

Liever vertrouwen dan kennis

Opvallend in dit onderzoek is, dat werknemers erg ruimdenkend blijken als het gaat om kwalificaties van de coach. Slechts een kwart van de Nederlandse werknemers vindt dat een carrièrecoach vooral kennis en expertise in huis moet hebben. Dat terwijl bijna de helft (45%) van hen juist waarde hecht aan wederzijds vertrouwen en respect. Slechts een op de tien werknemers vindt dat de manager een bron van inspiratie moet zijn.

"Nooit loopbaanbegeleiding van mijn manager"

Nou, daar zitten we dan met die massale hunkering naar een respectvolle vertrouwensband met een coach. Want ja, bij werknemers leeft de behoefte aan carrièrecoaching. Maar meer dan een derde van de Nederlandse werknemers stelt dat zij nooit loopbaanbegeleiding van hun manager krijgen (36%). En als er sprake is van een flinke zwengel aan de motivatiemotor, dan is het een zeldzaam verschijnsel. 31% krijgt wel coaching van de direct leidinggevende, maar.... slechts één keer per jaar (op je verjaardag misschien?) Dat is niet uniek in Nederland. Onze situatie is vergelijkbaar met die in landen als Italië, het Verenigd Koninkrijk en Japan.

"Carrierecoaching is ontzettend belangrijk"

Stephan Renken, Director Robert Half Nederland, sleept ons nog maar eens met onze onwillige haartjes bij de les als hij benadrukt: “Carrièrecoaching is ontzettend belangrijk om werknemers gemotiveerd te houden. Zoals uit dit onderzoek blijkt, is er een grote behoefte aan coaching bij werknemers, maar komen managers hier onvoldoende aan tegemoet. Terwijl bedrijven die de nodige aandacht schenken aan carrièrecoaching, juist goede ‘people managers’ creëren die streven naar het optimaliseren van talenten van alle werknemers. Hierdoor worden zij een aantrekkelijke werkgever en wordt de arbeidsproductiviteit verhoogd.”

Van manager tot coach: tips van Robert Half

Kom op, als het niet om professionele kennis blijkt te gaan, draait u als manager toch ook de hand niet om voor een beetje coaching? Met deze tips van Robert Half voor managers, kan het helemaal niet meer misgaan.
  • Laat u doordringen van het feit dat begeleiding een onderdeel is van uw verantwoordelijkheden als senior professional. Ja, u heeft een drukke werkdag. Nee, dat is geen excuus om niet uw team van positieve communicatie te voorzien;
  • Als managers moet u bereid zijn uw gedrag aan te passen bij de individuele behoeften van uw mensen;
  • Besef dat bij het coachen ook daden tellen en niet alleen woorden: u als manager moet een doeltreffend rolmodel zijn;
  • Iedereen boekt winst door zich te laten inspireren door mensen en middelen die binnen handbereik zijn: en iedereen heeft - goh, dat treft - wel een rechtstreekse manager of personeelsmanager.

Vier coachingstijlen: welke stijl past bij u en bij uw werknemers?

De besluitvaardige coach

Deze coach heeft een kordate persoonlijkheid en is goed in commercieel denken. Aan de ene kant betekent dit een zeker natuurlijk leiderschap. Deze coach past echter het beste bij werknemers net als zij of hijzelf: heel competitief en resultaatgericht: ze willen winnen en ze verlangen dit ook van hun werknemers. Deze coach kan op een uitstekende manier doelstellingen bepalen en legt de lat hoog. Deze coach past ook goed in een resultaatgerichte omgeving.

De samenwerkende coach

Dit is een mild type coach die uitstekend kan luisteren en vaak wil "opkomen voor het team". Deze coaches wijden heel veel tijd aan de ontwikkeling van hun medewerkers. Ze begrijpen heel goed hoe het eraan toegaat binnen een team en stimuleren samenwerking tussen verschillende groepen. Deze coach is zeer geschikt voor zorg en dienstverlenende instellingen.

De overtuigende coach

Een vat van creativiteit, altijd bezig om het op weg te helpen naar het volgende grote idee of de oplossing van een probleem. deze coach is sterk in aanmoedigen van werknemers om verder te denken dan de gebruikelijke parameters en ze passen zich bij veranderingen gemakkelijk aan. Zo'n coach past goed bij ondernemingen die out of the box denken, zoals IT-startups

De diagnostische coach

De diagnostische coach kan haar of zijn afdeling doen draaien als een geoliede machine: organisatie en nauwkeurige planning passen bij deze coaching stijl. Werknemers weten wat ze elke dag kunnen verwachten. De diagnostische coach moedigt het team steeds aan om vaardigheden te blijven bijschaven. Dankzij het kritisch denkvermogen van deze coach, zijn stevige businessstrategieën op te bouwen. Dat hebben ze te danken aan hun natuurlijke talent voor het oplossen van problemen. Deze coach past goed in een structuur die niet te sterk aan verandering onderhevig is, zoals een overheidsinstelling.

Gebaseerd op typering Robert Half, aangevuld door Graves managementtyperingen

Over Robert Half International

Robert Half International, opgericht in 1948, is marktleider op het gebied van gespecialiseerde permanente en tijdelijke arbeidsbemiddeling. De groep telt meer dan 360 vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. In Nederland is deze groep vertegenwoordigd door de volgende financiële divisies: Accountemps; specialist in het uitzenden en detacheren van boekhoudkundig en financieel personeel, Robert Half Finance & Accounting; specialist in de werving & selectie van financiële specialisten, Robert Half Management Resources; bemiddelt financiële interim professionals op strategisch, tactisch en operationeel niveau en Robert Half Financial Services; gespecialiseerd in het plaatsen van financiële en bancaire professionals. In Nederland is Robert half gevestigd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. Kijk voor meer informatie op www.roberthalf.nl
© 2012 - 2019 Mariawrites, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Een persoonlijke levenscoach, of life coach, is tegenwoordig "in". Contacten onderhouden met de coach kan telefonish, pe…
Coaching vaardighedenCoaching vaardighedenKan iedereen een coach worden? Kan iedereen een coach zijn? Een deel van de kracht van coaching komt vanuit de coach zel…
De relatie of huwelijk in therapieDe relatie of huwelijk in therapieMensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden…
Wat is coaching?Wat is coaching?Je eigen coach hebben die je steunt, motiveert en stuurt klinkt fantastisch! Maar, wat is coaching? Is coaching therapie…
E-coach, voordelen van online coachingE-coach, voordelen van online coachingDe e-coach of coach online wordt steeds populairder. Waarom slaat het online coaching zo aan? Wat zijn de grote voordele…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Robert Half

Reageer op het artikel "Werknemers vasthouden? Geef ze een coach!"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Cathy, 05-11-2013 17:04 #1
Best lieve en goed gerichte persoon, Diploma geven voor zowat elke belangrijke waarde van de werknemer en natuurlijk enthousiasme. Mens kan meeste belangrijke eigenschappen nog aanleren, met leukste mensen om zich heen.

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 25-07-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Schrijf mee!