Management

Winstbegrippen: EBIT, EBITDA, REBITDA

Winstbegrippen: EBIT, EBITDA, REBITDA

Bedrijven die hun jaarcijfers presenteren, kunnen gebruik maken van verschillende winstbegrippen. Zo zijn termen als EBIT, EBITDA en EBITDAI veelgebruikte termen om de winstgevendheid van een bedrijf…
Strategie: de klantenpiramide van Curry

Strategie: de klantenpiramide van Curry

Een goede klantstrategie is van groot belang voor een bedrijf. Door in beeld te brengen wie de klanten zijn en wat hun bijdrage is aan de omzet van het bedrijf kan inzichtelijk worden gemaakt op welke…
Strategie: het model van Abell en Hammond

Strategie: het model van Abell en Hammond

Voor een bedrijf is het belangrijk dat er goed inzicht is in de markt, de behoeften van de klanten en de mogelijkheden tot uitbreiding van de doelgroepen en activiteiten. Een middel om dit in beeld te…
De Net Promoter Score

De Net Promoter Score

Klanttevredenheid en klantloyaliteit is zeer belangrijk voor de levensvatbaarheid van het bedrijf. Loyale klanten klanten zorgen voor meer winst dan gemiddelde klanten en zij zullen het product eerder…
Strategie: de concurrentiebenadering van Kotler

Strategie: de concurrentiebenadering van Kotler

Het bepalen van de concurrentiestrategie is essentieel voor het voortbestaan van een onderneming. Onvoldoende inzicht in de concurrentie leidt tot het verlies van controle in een markt en een te afwac…
Reeds veel ISO normen ontwikkeld voor bedrijfsvoering

Reeds veel ISO normen ontwikkeld voor bedrijfsvoering

ISO normen zijn internationale normen die speciaal ontwikkeld zijn met de bedoeling het grote aantal (dikwijls per land verschillende normen) terug te dringen. Er bestaan inmiddels zeer veel ISO norme…
Strategie: de Ansoff Matrix

Strategie: de Ansoff Matrix

De Matrix van Ansoff is een veelgebruikt strategisch model waarbij wordt gekeken welke strategie er gekozen moet worden op basis van markten waarin het bedrijf actief is en de producten die door het b…
Organisatiestructuur: het Taylorisme (Scientific Management)

Organisatiestructuur: het Taylorisme (Scientific Management)

Het Taylorisme (Scientific Management) is een ontwerpprincipe voor bedrijven om een zo hoog mogelijk efficiëntie te realiseren. Op een wetenschappelijke manier wordt het werk (vooral bij productiebed…
Strategie: DESTEP analyse

Strategie: DESTEP analyse

DESTEP analyse is een tool om de attractiviteit van een land of gebied te meten aan de hand van zes krachten. Deze krachten zijn over het algemeen macro-economisch van aard en daarom niet beïnvloedba…
De strategische klok van Bowman

De strategische klok van Bowman

De strategische klok van Bowman is een strategisch model waarbij de concurrentiepositie van bedrijven wordt bepaald aan de hand van de prijs en de vermeende waarde die het product biedt. Door deze twe…
Strategie: het 7S model van McKinsey

Strategie: het 7S model van McKinsey

Het 7S model van McKinsey is een analysetool welke wordt gebruikt voor de interne analyse van een bedrijf. Op basis van zeven factoren wordt het interne bedrijf beschreven. Het model biedt input voor…
Omloopsnelheid debiteuren, crediteuren en voorraden

Omloopsnelheid debiteuren, crediteuren en voorraden

Financiële ratio geven inzicht in de financiële prestaties van het bedrijf. Om de liquiditeit van een bedrijf te beoordelen, zijn de omloopsnelheden van de vlottende activa en vlottende passiva van…
Financiele ratio: Solvabiliteit

Financiele ratio: Solvabiliteit

Financiële ratio geven inzicht in de financiële prestaties van een bedrijf. Financiële ratio kunnen onder andere betrekking hebben op de liquiditeit, de solvabiliteit of de rentabiliteit. Bij de so…
Strategie: de SWOT analyse

Strategie: de SWOT analyse

De SWOT analyse is een tool die zowel door bestaande als startende bedrijven wordt gebruikt om enerzijds de interne organisatie (de interne analyse) en anderzijds de ontwikkelingen in de markt (de ext…
Financiele ratio: Rentabiliteit

Financiele ratio: Rentabiliteit

Financiële ratio geven inzicht in de financiële prestaties van een bedrijf. Financiële ratio kunnen onder andere betrekking hebben op de liquiditeit, de solvabiliteit of de rentabiliteit. Bij de re…
Financiele ratio: de Quick Ratio

Financiele ratio: de Quick Ratio

Financiële ratio kunnen inzicht geven in de financiële situatie van een bedrijf. De ratio kunnen inzicht geven in de liquiditeit of de solvabiliteit van het bedrijf. Een belangrijke ratio is de Quic…
Strategie: de Productlevenscyclus

Strategie: de Productlevenscyclus

De productlevenscyclus is een model, ontwikkeld in de jaren '60 van de twintigste eeuw, is een veelgebruikt model om de beweging van een product door de tijd heen weer te geven. Een product doorloopt…
Financiele ratio: de Current ratio

Financiele ratio: de Current ratio

Voor de beoordeling van de kwaliteit van een bedrijf kunnen financiële ratio een toegevoegde waarde bieden. Deze ratio kunnen inzicht geven in de liquiditeit of de solvabiliteit van het bedrijf. Een…
Strategie: de BCG Matrix

Strategie: de BCG Matrix

De BCG matrix is een veelgebruikt strategisch instrument om de waarde van de product-markt combinaties te bepalen. Met de bevindingen uit het model kan bepaald worden of het bedrijf een gezonde mix aa…
Strategie: de Diamant van Porter

Strategie: de Diamant van Porter

In zijn boek "The Competitive Advantage of Nations" heeft Michael Porter op basis van een langdurige studie geanalyseerd welke factoren de attractiviteit en het concurrerend vermogen van een land kunn…