Management

Beoordelen op basis van afspraken: wel zo eerlijk?

Beoordelen op basis van afspraken: wel zo eerlijk?

Als werknemer verdien je een salaris. En na een jaar werken hoop of verwacht je meer te gaan verdienen of een bonus te krijgen. Als leidinggevende is het je taak te bepalen of een salarisverhoging of…
Zijn duursporters de betere managers?

Zijn duursporters de betere managers?

Elk jaar in augustus is er in Zwitserland een monstertocht op de fiets, de "Tortour", 1000 km. non-stop en 14.500 hoogtemeters. In die tocht fietsen opvallend veel topmanagers mee, onder meer de CEO v…
Beste tijd voor periodiek werkoverleg vaak vrijdag 15.00 uur

Beste tijd voor periodiek werkoverleg vaak vrijdag 15.00 uur

Afdelingsvergaderingen zijn nuttig maar ook tijdverslindend. Belangrijk voor werkoverleg is daarom een duidelijke agenda en een strakke planning, want als tien personen een uur onnodig lang vergaderen…

PDCA cyclus (Plan Do Check Act)

De PDCA cyclus is ontwikkeld, in de jaren dertig, door William Edwards Deming. De PDCA cyclus is een hulpmiddel voor kwaliteitsmanagement. Dit hulpmiddel ondersteunt je bij het continue verbeteren van…
We willen allemaal “leider” zijn

We willen allemaal “leider” zijn

Wellicht is de koptekst van dit artikel gechargeerd, maar de groep mensen die leidend wil zijn, groeit gestaag. De vraag is alleen of iedereen die een leider wil zijn, dit ook daadwerkelijk is. Bovend…

Hoe kan je als manager je medewerkers motiveren?

De medewerkers vormen een belangrijk onderdeel van de onderneming. Als een onderneming kampt met ongemotiveerd personeel, bestaat de kans dat het bedrijf stil komt te staan in haar innovatie en klante…
Hiërarchie of samenwerking? Managementmodel vaak ineffectief

Hiërarchie of samenwerking? Managementmodel vaak ineffectief

Ons gebruikelijke westerse managementmodel is een piramidemodel. Steekwoorden zijn hiërarchie, beheersing en een top-down gerichte implementatie van beleid. Maar ons gebruikelijke westerse management…
Het voorbereiden van een functioneringsgesprek als manager

Het voorbereiden van een functioneringsgesprek als manager

Een goed functioneringsgesprek is afhankelijk van een goede voorbereiding. Dit geldt zowel voor de manager als de werknemer; alleen middels een goede voorbereiding van beiden kan een zinnig functioner…
Het voorbereiden van een functioneringsgesprek als werknemer

Het voorbereiden van een functioneringsgesprek als werknemer

Een goed functioneringsgesprek is afhankelijk van een goede voorbereiding. Dit geldt zowel voor de leidinggevende als de werknemer; alleen middels een goede voorbereiding van beiden kan een zinnig fun…

Dertien wetten van effectief timemanagement

Teveel te doen en te weinig tijd? Door een paar simpele trucs toe te passen kun je je tijd een stuk effectiever gebruiken en dus meer gedaan krijgen. Onderstaande wetten van effectief timemanagement h…
De voor- en nadelen van een demotie

De voor- en nadelen van een demotie

Een demotie komt zelden voor. Er zijn schattingen dat ongeveer één procent van alle werknemers een keer met een demotie te maken hebben, vaak met behoud van het oude salaris. Een echte demotie, met…
Timemanagement in je studie of werk

Timemanagement in je studie of werk

Of je nu student bent, een drukke baan hebt of een huismoeder/vader bent met drie kinderen, met een druk bestaan kan het soms lastig zijn om al je verantwoordelijkheden in die veel te korte dagen te k…
Eisenhower schema

Eisenhower schema

Voormalig Amerikaanse president Dwight Eisenhower heeft ooit gezegd: “What is urgent is seldom important and what is important is seldom urgent' (Wat belangrijk is is zelden urgent en wat urgent is…

Weerstand tegen een organisatieverandering

In het management wordt vaak gesproken over weerstand van werknemers. Maar wat is deze weerstand nu eigenlijk? En waar komt het vandaan? Wat zijn de criteria om deze weerstand te overkomen?

Visie en missie: Een handig overzicht

Elke organisatie heeft baat bij een heldere en begrijpelijke visie, missie en strategie. Het omschrijft precies waar een organisatie voor staat, wat het ideaal beeld is van de toekomst en hoe men daar…
Timemanagement; archiveren

Timemanagement; archiveren

Niets is ergerlijker dan zoekgeraakte informatie. Tijdsverlies door kwijtgeraakte mappen of losse vellen papier die door elkaar liggen is verlies van kostbare tijd. Het is daarom belangrijk om informa…
Timemanagement; to-do-lijst (getting things done)

Timemanagement; to-do-lijst (getting things done)

In deze tijd waarin er steeds meer informatie op ons afkomt en alles steeds sneller en eerder lijkt te moeten gebeuren is het belangrijk om overzicht te houden. Een goede en duidelijke to-do-lijst kan…
Spiritueel leiderschap

Spiritueel leiderschap

Voor sommige leiders (in spe) is het vanzelfsprekend dat je bepaalde waarden, die men onder de noemer spiritualiteit gooit, inbed in je manier van leidinggeven (eigenlijk zijn het de basisuitgangspunt…
Personeelskosten beperken door meer variatie per functie

Personeelskosten beperken door meer variatie per functie

Personeelskosten hoeven niet altijd zo hoog te zijn als u denkt. Vaak kan er wel iets aan gedaan worden. Ondernemers zijn eraan gewend om voor de diverse werkonderdelen ook diverse vakgerichte mensen…

Beginselen van goed management

Een goede manager geeft zijn medewerkers de middelen om zich te ontwikkelen tot de beste werknemers die zij kunnen zijn. In tegenstelling tot populair geloof bestaat leiderschap niet uit de twee uiter…