InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Effectief leiderschap

Effectief leiderschap

Effectief leiderschap Leiderschap is een vaardigheid die sommige mensen gewoon hebben. Daarentegen is leiderschap ook zeker te leren of in ieder geval te verbeteren. Een effectieve leider zorgt voor een hechtere groep die hierdoor beter kunnen samenwerken. Hieronder volgen een aantal tips, die jou kunnen helpen om zo effectief mogelijk te handelen.

Zorg voor goede sociale contacten met de groep

Het geeft teamleden veel voldoening als ze regelmatig een praatje maken met de baas. Het lid heeft hierbij het gevoel dat hij of zei helemaal niet zoveel onderdoet voor de leider, en dit zorgt voor een informele sfeer. Praat met je leden niet alleen over het werk, ook over privé mag er gerust gepraat worden. Ga echter niet te ver, denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over financiën etc.

Evalueer je team

Evalueer goed jouw eigen team. Ieder persoon heeft een andere benadering nodig. Kijk hierbij ook naar land van afkomst, geslacht, religie. Google eens naar de gebruiken van de religies, kijk bijvoorbeeld niet raar op als niet-westerlingen je niet recht in de ogen aankijken. Bij het eerste praatje begin je voorzichtig, anders kwets je misschien iemand.

Wees jezelf

Je team merkt heel snel, hoe jij overkomt. Je moet niet gemaakt overkomen, sta er met zelfvertrouwen en straal enthousiasme uit. Als je een grappenmaker bent, maak je zo af en toe een grapje. Als je dit helemaal niet bent, moet je dit ook niet proberen, dit kan problemen opleveren.

Stel de doelen op

Stel samen met alle leden een aantal doelen op. Probeer niet tot een stemmen aan te komen. Hierbij krijg je altijd mensen die het niet geheel met jou eens zijn. Probeer samen met de teamleden tot compromissen te komen, hierbij moet iedereen iets inleveren van zijn/haar visie.

Vergader veel

Niets geeft leden meer voldoening dan zelf een stem laten horen. Bij vergaderingen krijgt de groep zeggenschap over bepaalde zaken, en ook kom jij enige problemen tegen die in de groep spelen. Hanteer bij vergaderingen wel de tijdsplanning, niet op schema lopen kan voor veel mensen irritaties opwekken.

Leid duidelijk met veel voorbeelden

Elke groep is verschillend en heeft een verschillende aanpak nodig. Goede leiders leggen veel uit aan de hand van voorbeelden. Iedereen begrijpt zo wat hij of zei moet doen, zodat daar geen onduidelijkheden over bestaan. Soms kom je luie teamleden tegen, zorgt voor iets wat hij of zij écht leuk vindt en ga anders vergaderen over zijn of haar lidmaatschap. Trek deze luie teamleden niet teveel voor, anders worden andere teamleden (die keihard werken voor misschien niet zulk leuk werk) boos.
© 2012 - 2019 Mwilpshaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.businessweek.com

Reageer op het artikel "Effectief leiderschap"

Infoteur: Mwilpshaar
Gepubliceerd: 02-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!