InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Bruynzeel als familiebedrijf succesvol van vader op zonen

Bruynzeel als familiebedrijf succesvol van vader op zonen

Bruynzeel als familiebedrijf succesvol van vader op zonen Het bedrijf Bruynzeel (oorspronkelijk een familiebedrijf) is op 1 augustus 1897 in Rotterdam opgericht als stoomtimmerfabriek “De Arend” door Cornelis Bruynzeel. Die fabriek leverde onder de firmanaam C. Bruynzeel & Zonen vooral houten vloerdelen en geschaafde producten. Tegen 1911 werden ook complete schoolbanken vervaardigd. In de latere jaren werden de producten zeer uitgebreid tot badkamervoorzieningen, kasten, schuifdeuren, terrasoverkappingen en zelfs potloden en viltstiften.

C. Bruynzeel & Zonen

Voorafgaand aan de oprichting van dat bedrijf werkte Cornelis al op jonge leeftijd in het bedrijf van zijn vader dat bekend stond onder de naam C. de Haas & Bruynzeel, architecten, timmer- en aannemerszaak. Die naam veranderde op 1 januari 1897 in C. Bruynzeel & Zonen waarna Cornelis in augustus van dat jaar onder dezelfde firmanaam de stoomtimmerfabriek oprichtte.

Van afgebrande fabriek naar vier nieuwe fabrieken

Maar in 1919 sloeg het noodlot toe en brandde de fabriek geheel af. Cornelis Bruynzeel liet hem echter nagenoeg meteen weer voor een deel herbouwen. Daarnaast liet hij in Zaandam twee nieuwe fabrieken bouwen te weten een deurenfabriek en een vloerenfabriek waar later nog een schaverij en een fineerfabriek bij zouden komen.

Deurenfabriek

Bij de deurenfabriek, met als naam N.V. Hollandsche Deurenfabriek C. Bruynzeel en Zonen, werd de oudste zoon van het gezin directeur. Overigens was de architect van de deurenfabriek Jan Wils welke toen bekend stond als een van de modernste architecten van het land. Hij zou later huisarchitect van het bedrijf worden en ontwierp onder meer bungalow Stormhoek die naast de deurenfabriek werd gebouwd.

Vloerenfabriek

De jongste zoon werd directeur van de vloerenfabriek met als naam Bruynzeel's Vloerenfabriek N.V.

Schaverij

De derde fabriek, een schaverij, werd in 1928 gebouwd en werd geleid door vader Cornelis. Na de bouw van de schaverij, met als naam N.V. Bruynzeel’s Schaverij, werd de fabriek in Rotterdam afgebroken en werd het terrein verkocht.

Fineerfabriek

De vierde fabriek kreeg als naam Bruynzeel's Fineerfabriek N.V.

De dertiger jaren

Cornelis Bruynzeel bleef tot 1936 directeur van de schaverij en trad toen af om commissaris te worden van alle vier Bruynzeel-fabrieken. In 1937 startte Bruynzeel met de fabricage van keukens waarbij het eerste model was ontworpen door de bekende ontwerper Piet Zwart. In 1939 werd door zoon Cornelis de productie van hechthout aangepakt. Hechthout is een soort multiplexhout dat gebruikt wordt in de jachtbouw.

Groot succes met Simplo keuken

Het fabriceren van keukens was van meet af aan een groot succes en werd nog groter toen door de wederopbouw na de tweede wereldoorlog de vraag naar producten en onder andere keukens sterk steeg. De Bruynzeel strategie was om vooral gericht te zijn op nieuwbouwprojecten in plaats van op de particuliere markt dat een schaalvergroting tot gevolg had. Door de ontwikkeling van de zogenaamde Simplo keuken steeg de vraag nog meer. De Simplo keuken was een eenvoudige en goedkope variant op de standaard-Bruynzeelkeuken. Zoon Cornelis verliet echter in 1956 het vaderland met alle successen en emigreerde naar Zuid-Afrika waar hij in Stellenbosch een fabriek begon.

Succes Bruynzeel ging door onder bewind van zonen

Het bedrijf Bruynzeel, wat eigenlijk al bij de opa was begonnen, bleef mede onder leiding van de zonen zeer succesvol. Vader Cornelis werd op zestigjarige leeftijd ridder in de orde van Oranje-Nassau. Hij overleed in 1956. Door het daarna doorgaande succes van het bedrijf telde dit, toen zoon Cornelis 65 was, al 28 fabrieken in 14 landen met in totaal 12.000 personeelsleden. Zoon Willem overleed op 4 januari 1978 nadat hij in zijn werkzaam leven directeur was geweest van N.V. Bruynzeel’s Vloerenfabriek N.V., Bruynzeel's Schaverij N.V. en N.V. Bruynzeel's Fineer-fabriek. Zoon Cornelis overleed in 1980 eveneens na een zeer werkzaam leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bruynzeel keukens voor kwaliteit en hedendaags designBruynzeel keukens voor kwaliteit en hedendaags designBruynzeel keukens bestaat ruim 110 jaar (2007) en combineert de kwaliteit van vroeger met hedendaags design. Dus mooie k…
Oudste Nederlandse familiebedrijvenNederland staat bekend om haar lange traditie van bedrijvigheid en handelsgeest. De Vereenigde Oost-Indische Compagnie (…
Stijlvolle en duurzame voordeur als visitekaartjeEen voordeur moet goed bij de architectuur van het huis passen. De makers van voordeuren spelen daar op in met het gevol…
Bronnen en referenties
  • Bruynzeeldeuren.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Bruynzeel als familiebedrijf succesvol van vader op zonen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 27-02-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Multinationals
Schrijf mee!