InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Bedrijfsvisie AkzoNobel ook goed voor kleinere bedrijven

Bedrijfsvisie AkzoNobel ook goed voor kleinere bedrijven

Bedrijfsvisie AkzoNobel ook goed voor kleinere bedrijven AkzoNobel heeft als hoofdvisie: vooruit denken. Die visie wordt uitgedragen met de slogan Tomorrow's Answers Today. AkzoNobel heeft daarnaast ook een aantal andere belangrijke uitgangspunten die gezamenlijk de bedrijfsvisie bepalen. Maar die visie hoeft niet alleen van toepassing te zijn op grote bedrijven. Een aantal uitgangspunten is ook goed voor de visie van kleinere bedrijven.

AkzoNobel wil leveren wat andere bedrijven niet kunnen leveren

Aan de hoofdvisie om de antwoorden van morgen vandaag al te vinden ligt ten grondslag dat wat vandaag goed is voor de klanten dat morgen al niet meer hoeft te zijn. Een streven van AkzoNobel is daarom om kansen te zien die anderen niet zien en om van daaruit te leveren wat anderen niet kunnen leveren. Van de producten en diensten die vanuit dat streven ontstaan kunnen de klanten profiteren en worden zij in staat gesteld een sterke concurrentiepositie in te nemen.

Moed in denken en daden

Een sterke concurrentiepositie van de klanten is ook weer goed voor de positie van AkzoNobel. Een ander uitgangspunt voor de versterking van de positie is dat degenen die werkelijk vooruitgang boeken niet alleen moedig denken maar ook de moed hebben om hun gedachten om te zetten in daden. Dat uitgangspunt zal menigeen aanspreken zoals ook een aantal andere uitgangspunten van AkzoNobel.
  • Stel de toekomst van de klanten centraal.
  • Stimuleer de ondernemingsgeest.
  • Ontwikkel de talenten van de medewerkers.
  • Stimuleer de moed en nieuwsgierigheid van de werknemers om vragen te stellen.
  • Stel integriteit en verantwoordelijkheid voorop.
In die uitgangspunten zijn de waarden en normen verpakt waaraan AkzoNobel zich kan meten in de omgang met de klanten en leveranciers maar ook met de eigen mensen en de wereld daarbuiten. De waarden en normen bepalen de manier waarop de multinational zich gedraagt.

Stel de toekomst van de klanten centraal

De klanten zijn de basis voor alles wat AkzoNobel doet. Alleen daardoor kan de toekomst veilig gesteld worden evenals de toekomst van de klanten. Het gaat er om producten en diensten te leveren die de toekomst van de klanten verbetert.

Stimuleer de ondernemingsgeest

AkzoNobel propageert: “Ja” in plaats van “Ja, maar” en “Waarom niet?” in plaats van “Waarom?”. Op die manier ontstaan goede ideeën eerder en blijven mensen met goede ideeën makkelijker binnen het bedrijf. Het risico dat er wel eens iets mislukt wordt daarbij genomen.

Ontwikkel de talenten van de medewerkers

Groot belang wordt gehecht aan de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. Als medewerkers groeien groeit het bedrijf vanzelf ook. Met dat uitgangspunt kunnen mensen met hoge kwaliteiten worden aangetrokken en blijven lang behouden voor het bedrijf.

Stimuleer de moed en nieuwsgierigheid van de werknemers om vragen te stellen

Van medewerkers wordt op prijs gesteld als ze zich afvragen of er een betere manier is. Zodoende gaat niet alles altijd maar weer hetzelfde. Door het uitdagen van zowel medewerkers als de klanten om dingen anders te bekijken is er vaak ook een betere manier.

Stel integriteit en verantwoordelijkheid voorop

Integriteit en verantwoordelijkheid gaat verder dan voorschriften en regels kennen. Er moet ook naar gehandeld worden zowel als onderneming als individu. Op die manier krijgen mensen vertrouwen in het bedrijf en willen er graag werken en in investeren wat de groei op de langere termijn ten goede komt.

Bedrijfsvisie ook goed voor midden- en kleinbedrijf en zzp’ers

AkzoNobel is weliswaar een multinational met een omzet van vele miljarden per jaar maar veel van deze uitgangspunten zouden wel eens zonder meer ook van toepassing kunnen zijn op het midden- en kleinbedrijf. En zelfs eenmansbedrijven van zzp’ers zouden hun voordeel kunnen halen uit het toepassen van een aantal uitgangspunten van AkzoNobel. Bedrijfsvisies zijn immers lang niet altijd afhankelijk van de grootte van het bedrijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Multinational Akzo NobelMultinational Akzo NobelAkzoNobel is een Nederlands chemiebedrijf dat zich bezighoudt met de productie van verven, lakken en speciale chemische…
Het Australische mijnbouwbedrijf OricaOrica Limited is een Australische multinational, gespecialiseerd in de ontwikkeling en toepassing van chemicaliën voor d…
Enterprise Resource Planning (ERP): wat houdt het in?Enterprise Resource Planning (ERP): wat houdt het in?Binnen bedrijven wordt vaak gesproken over Enterprise Resource Planning(ERP) software, maar ook op televisie worden gere…
De geschiedenis van AkzoNobelDe geschiedenis van AkzoNobelDe naam van chemieconcern AkzoNobel bestaat sinds 1994 toen het Nederlandse Akzo fuseerde met het Zweedse bedrijf Nobel.…
Bronnen en referenties
  • Akzonobel.com

Reageer op het artikel "Bedrijfsvisie AkzoNobel ook goed voor kleinere bedrijven"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 31-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Multinationals
Schrijf mee!