De opbouw van een marketingplan
Op zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je product of bedrijf zitten, en waar de sterke. Ook kunnen er mogelijke strategieën ontstaan waardoor je bedrijf of product nog beter op de markt komt te staan. In dit artikel staat uitgelegd hoe je een marketingplan kunt maken.
Het marketingplan
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een marketingplan voor schrijven, producten, bedrijven en zelfs gebieden kunnen een marketingplan gebruiken. In een marketingplan zoek je naar een nieuwe strategie om je bedrijf, gebied of product te vermarkten. Dit kan zijn omdat je dit wil verbeteren, maar dit kan ook zijn omdat het op het moment niet goed gaat met je product, bedrijf of het gebied.
Vooronderzoek
Je kunt je marketingplan beginnen met een vooronderzoek. Dit kan de onderwerpen die jij belangrijk vind bevatten, zoals historie. Hoe je een bedrijf of gebied kunt bereiken, wat voor voorzieningen het bedrijf heeft en wat er in de buurt te vinden is enzovoort. Je kunt helemaal zelf bepalen wat je handig vind voor je vooronderzoek. Een vooronderzoek is niet verplicht, maar wel erg handig aangezien je jezelf dan goed hebt ingelezen over de markt of het gebied.
Interne analyse
In de
interne analyse analyseer je het bedrijf, gebied of product zelf. Je vernoemd bijvoorbeeld de organisatievorm, de financiën en het product of bedrijf. Zo krijg je een duidelijk beeld over het bedrijf, gebied of product, je moet immers het bedrijf, gebied of product door en door kennen voordat je er een marketingplan over kunt schrijven.
Externe analyse
In de
externe analyse analyseer je de omgeving. Dit kan zijn in dezelfde branche, op mesoniveau, maar ook de gehele omgeving en alle branches die aanwezig zijn, het macroniveau. Je kunt bij de externe analyse gebruik maken van de DESTEP of de vijf krachten van Porter. Deze modellen geven je een goed beeld over hoe je de externe analyse kunt uitvoeren.
SWOT-analyse
De
SWOT-analyse vertaald de voorgaande analyses in sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Zo kun je kijken waar de mindere en juist de goede punten van het bedrijf, product of gebied zitten. De SWOT-analyse kan een lijst worden van meerdere pagina's, dit is niet erg aangezien je de punten die hieruit komen gaat prioriteren.
Prioriteitenstelling
Er komen vaak erg veel resultaten uit de SWOT-analyse, niet alle resultaten zijn even bruikbaar. Met de
prioriteitenstelling prioriteer je de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes van je bedrijf, gebied of product en kijk je welke sterk genoeg zijn om te behandelen.
Confrontatiematrix
In de
confrontatiematrix pak je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen samen, je combineert ze. Zo ontstaan er verschillende velden, namelijk een verbeterveld, een groeiveld, een kansenveld en een probleemveld.
FOETSJE
Om de verschillende strategieën te toetsen die uit de confrontatiematrix naar voren zijn gekomen gebruik je het
FOETSJE-model. Het FOETSJE-model bepaald aan de hand van cijfers die je een strategie geeft de sterkste en de zwakste strategie. De sterkste strategie is de strategie die uit wordt gevoerd.
Vervolgens ga je deze strategie uitwerken, dit kan je doen met de marketingmix, ook wel de vier P’s genoemd: Product, prijs, plaats en promotie. Per kopje werk je de strategie uit om een duidelijk plan te hebben.
Lees verder