InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Marktplaats verkooptip

Marktplaats verkooptip

Marktplaats verkooptip Marktplaats is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste online marktplaatsen van Nederland. Dagelijks zijn er duizenden mensen die even een kijkje nemen op de site. Het is dus een prachtige plaats om je tweedehands product te verkopen. Maar wat onderscheidt het ene product nou van het ander? De productbeschrijving is hierbij van grote invloed.

Inleiding

Omdat er op een online marktplaats wordt verkocht weet de koper niet met wie er gehandeld word. Om de gedachte hierover wat te veranderen is het verstandig om een inleidend stukje te schrijven waarmee je de klant duidelijk maakt wat de reden van verkoop is, in dit stuk plaats je de volgende elementen:
  • Welkomstzin
  • Reden van verkoop
  • Motivatie voor koper om te kopen

Deze drie punten zijn de basis van een goede inleiding waarmee een koper warm wordt ontvangen.

Product informatie

Deze informatie is essentieel. Dit is de informatie die de klant normaal ook bij de winkel zou krijgen, dus als je hen deze informatie kunt aanbieden win je vertrouwen en geloofwaardigheid. Belangrijk hierbij is wel dat er ook echt de echte gegevens gegeven worden en dat er wordt gelet op het geven van de gegevens die belangrijk zijn voor het overhalen van een koper. De productinformatie die te geven is bij een product verschilt per soort. Een auto heeft bijvoorbeeld gegevens als bouwjaar, kilometerstand en brandstof terwijl het bij een zaakovername weer belangrijk is om de ligging en het perceeloppervlak te noemen.

Een goede volgorde:
  • Technische specificaties
  • Bijzonderheden
  • Schade

Deze drie elementen geven een breed beeld van het aangeboden product en alle informatie die nodig is om te weten hoe he eruit ziet en wat er eventueel mis mee is. Als er schade is aan een product is het belangrijk om dit eerlijk te noemen, dit geeft de klant ook weer het gevoel dat de verkoper achter het product te vertrouwen is.

Afsluiting

Nadat alle belangrijke gegevens zijn genoemd is het verstandig de beschrijving nog even netjes af te sluiten. Dit kan op veel verschillende manieren en ook kan een goede afsluiting mee werken in het overhalen van de koper om de aankoop te doen. In de afsluiting van een beschrijving op marktplaats is het verstandig een aantal gegevens nog even te noemen. Een goede volgorde van afsluiting kan zijn:
  • Beschrijving van het product in relatie met de klant met samenvattende beschrijving.
  • De gegevens waar de koper naar kan mailen/bellen.
  • Vriendelijke afsluiting.

Een optie zou kunnen zijn om in de afsluiting te plaatsen: "de beller is sneller". Dit geeft de koper op marktplaats verschillende opties om de verkoper te bereiken waaruit hij/zij zelf kan kiezen.

Foto's

Een foto zegt meer dan duizend woorden is een bekend gezegde. Maar het gezegde is zeker waar, ook in het verkopen van het product is het belangrijk om foto's te gebruiken. Vooral online, de meeste kopers kijken namelijk eerst naar de foto's voor ze nog maar één blik hebben genomen op de tekst. Zorg er dus voor dat de foto's er goed uitzien, neem hier even goed de tijd voor. Bij de productfoto's is het belangrijk om te letten op de volgende punten:
  • Foto's van verschillende kanten van het product
  • Een mooi achtergrond
  • Een goede belichting, kies geen regenachtige dag
© 2011 - 2019 K-voogd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Marktplaats verkooptip"

Infoteur: K-voogd
Laatste update: 13-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!