InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Reclame in online games

Reclame in online games

Reclame in online games Reclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in games werden als banners uitgevoerd. Later kwamen daar bedrijfslogo's van de ontwikkelaar en merkenlogo’s van andere bedrijven bij. Was die zogenaamde in-game-advertising in eerste instantie vooral beperkt tot sportgames, later breidde het fenomeen zich ook meer uit tot andere game-genres.

Reclame in computerspellen heeft de toekomst

Inmiddels smelten ook films en videogames steeds meer met elkaar samen, een omstandigheid waarvan de reclame-industrie dankbaar gebruik maakt: met betrekking tot de marketing van producten worden nieuwe wegen ingeslagen. Want ook voor de reclame-industrie is het niet onopgemerkt gebleven dat jonge mensen via de "normale" media steeds slechter te bereiken zijn. Om dus de reikwijdte van reclameboodschappen aan een jong publiek te verhogen, zal reclame in computerspellen in de toekomst zeker verder worden uitgebreid.

Ad-Game, een vorm van in-game-advertising

Ad-Game, dat vaak eenvoudigweg als advertentiespel wordt betiteld, is zo’n vorm van in-game-advertising. Als platform voor ad-game dient het medium internet. Bij ad-game wordt de reclameboodschap vaak alleen weergegeven in de spelomgeving en niet in het spel zelf. Het te adverteren product of merk wordt bij ad-game dan ook vooral weergegeven in de intro, de extro (zoiets als een aftiteling) of in de spelnaam. Het doel van zo’n kleine ad-game is het vergroten van de perceptie van een op de markt gebracht product of merk. En door de relatief korte tijdsduur van het spel, wordt het vaker gespeeld. En hoe vaker een ad-game gespeeld wordt, des te meer wordt de merknaam bij de gebruiker in het geheugen geprent.

Statische en dynamische in-game-advertising

Bij statische in-game advertising wordt de reclameboodschap direct in de verhaallijn van het spel geïntegreerd. Er is dus sprake van een ondubbelzinnige productplaatsing (product-placement) in het spel. Zo’n productplaatsing kan in de vorm van posters die de virtuele omgeving opleuken, of in de vorm van een merkproduct dat bijvoorbeeld door de hoofdrolspeler van het spel gebruikt wordt.

Nadeel statische in-game-advertising

Als nadeel van statische in-game-advertising kan worden beschouwd dat de reclamevlakken in het spel niet op een variabele manier met reclame gevuld kunnen worden. Dat nadeel houdt verband met het feit dat het bij deze computergames meestal om koopgames gaat. Eenmaal ingevoegd op een bepaalde plek in het spel, blijft de advertentie op die plek onveranderlijk staan.

Voordeel dynamische in-game-advertising

De dynamische in-game-advertising daarentegen is op online computerspelletjes flexibel inzetbaar. Zoals bij ad-game is ook in dit soort van computergames het medium internet als platform. In tegenstelling tot een ad-game, worden echter in een "normaal" online computerspel, de reclame-boodschappen direct in de verhaallijn geplaatst, net als bij een console-game. Het voordeel van dit type in-game-advertising is dat de inhoud van advertentieruimte op elk gewenst moment kan worden omgewisseld in het spel. De reclame-uiting wordt dus niet zoals in een console-game onveranderlijk vastgesteld, maar kan indien nodig worden vervangen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Reclame in online games"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 05-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!