Marketingstrategie
De kern van de marketingstrategie wordt gevormd door de doelgroepkeuze en merkpositionering. Doelgroepen kunnen na segmentatieonderzoek worden gekozen. De eerste stap is marktsegmentatie, waarbij een aantal segmentatiecriteria wordt gehanteerd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de consumentenmarkt en de "business to business" markt. Daarna volgt segmentatie: voorwaartse of achterwaartse segmentatie. De marktsegmenten worden bewerkt door marketing.
Marketingstrategie
Bij het bepalen van de juiste marketingstrategie staat de volgende vraag centraal: Hoe behalen we een bepaald marktaandeel?
- Segmenteren en doelgroep bepalen. Segmenteren is het onderverdelen van de markt in groepen: marktsegmenten. De groep waar de onderneming zich op richt, is de doelgroep.
- Concurrentievoordeel: waar is de onderneming goed in ten opzichte van de concurrent?
- Positionering: hierbij gaat het om de perceptie van het merk in de ogen van de consument
Positioneren
Bepalen van de positie van een product/merk in de perceptie van consumenten ten opzichte van concurrerende producten/merken.
Marktsegmentatie (targetmarketing)
Marktsegmentatie is het opdelen van een heterogene markt in groepen potentiële kopers (doelgroepen = segmenten)met een veronderstelde homogene reactie op een bepaalde samenstelling van de marketingmix (=aanbod)
Segmentatiecriteria
Segmentatiecriteria zijn variabelen waarmee de markt in kleinere doelgroepen kan worden verdeeld. We onderscheiden de consumentenmarkt en de "business to business markt", die elk andere segmentatiecriteria kennen.
Consumentenmarkt:
- Geografische: het land of de woonplaats
- Demografische: vergrijzing en andere variabelen die van invloed zijn
- Sociaal-economische: opledingsniveau, inkomensklasse
- Psychografische
- Productgebonden gedragskenmerken
Business to business markt
- Demografisch
- Gebruiksvariabele
- Inkoopbenadering
- Situatiegebonden factoren
- Persoonlijke karakteristieken
Segmentatie
Nu de segmenten zijn verdeeld op basis van segmentatiecriteria, is de volgende stap de segmentatie, oftewel het indelen van de verschillende segmenten.
- Voorwaartse segmentatie: Afnemers worden ingedeeld op basis van algemene kenmerken (zoals sociaal-economische en geografische factoren)
- Achterwaartse segmentatie: Gedragsanalyse van afnemers. Men gaat uit van verschillen in het belang dat afnemers hechten aan bepaalde productattributen (benefits) Daarom wordt deze strategie een "benefitstrategie" genoemd.
Marktbewerking
Bij marktbewerking gaat het om het selecteren van de marksegmenten. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.
- Massamarketing: iedereen wordt op dezelfde wijze benaderd
- Gedifferentieerde marketing: selectie van alle/enkele segmenten en verschillende benadering
- Geconcentreerde marketing (focusstrategie) één segment op de markt kiezen
- Volledige segmentatie: iedereen maatwerk, one-to-one-marketing
Selectie van een concurrentievoordeel
Een concurrentievoordeel is een sterk punt, iets waarmee de organisatie zich kan onderscheiden van zijn concurrenten, zoals service, een lage prijs of hoge kwaliteit. Een verdedigbaar concurrentievoordeel voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Sterk punt, iets waar de organisatie goed in is
- Verdedigbaar
- Belangrijk voor afnemers/klantwaarde