Het ontstaan van marketingcommunicatie
Al eeuwen wordt er handel bedreven door mensen. Het begon met de ruilhandel en later de handel met geld. Sinds die tijd is er veel veranderd. Wat betekenen deze veranderingen eigenlijk voor de marketingcommunicatie? Waar ligt de oorsprong en wat heeft de veranderende wereld met de marketingcommunicatie gedaan?
Direct contact
In de tijd van de gildes waren de producten volledig afgestemd op de wensen van de klant. Producten werden uitsluitend op bestelling gemaakt en er was veel persoonlijk contact tussen de opdrachtgever en de producent. Het besef komt dat een goed product zichzelf verkoopt. De meeste energie wordt daarom gestoken in het verbeteren van de productiemethode en het verhogen van de productiviteit. Persoonlijk contact is in die tijd het belangrijkste vorm van marketingcommunicatie.
Kooplieden
Wanneer de industriële revolutie zich aandient, verdwijnt het rechtstreekse contact met de klant voor een groot deel. In plaats van rechtstreeks aan de consument leveren, levert een producent nu aan kooplieden. Zij verkopen de artikelen op hun beurt weer door aan de consument. De marketingcommunicatie komt hiermee in handen te liggen van de kooplieden. De producent richt zich vooral op de productie.
Onderscheiden
In en vooral ook na de industriële revolutie tot het einde van de jaren veertig is de verkoop steeds belangrijker voor het productdenken. Door de nieuwe productiemethoden wordt er in grotere volumes geproduceerd. De concurrentie wordt steeds sterker. Het is belangrijk om voldoende vraag te creëren. Persoonlijke verkoop wordt daarom steeds belangrijker. Een unique selling point (productplus) is wordt belangrijk om zich te onderscheiden van de concurrent.
Gerichte reclame
In de jaren vijftig wordt de concurrentie heviger. Een unique selling point alleen is niet genoeg om een marktaandeel vast te houden. De eerste gerichte reclamecampagnes ontstaan en marketingcommunicatie wordt belangrijker. De reclamecampagnes bestaan vooral uit kortlopende promotieacties. Het productdenken wordt marktgerichter.
Grote campagnes
De consument neemt een centrale plaats in binnen het productdenken begin jaren zestig. De consumentenmarketing is geboren. Voor het eerst wordt het belang van een sterk merk opgemerkt door de producenten. Zij proberen het contact met de consument te herstellen, maar tegelijkertijd willen ze de voordelen van een grote productie behouden. Grote en langdurige reclamecampagnes ontstaan om het merk te versterken. De klant is veeleisend geworden en het aanbod van goederen en diensten is groot.
Uitbreiding
Sinds het begin van de jaren tachtig zijn producenten meer marketingcommunicatie-instrumenten gaan gebruiken. Bijvoorbeeld sponsoring, public relations, beurzen en tentoonstellingen. De marketingcommunicatie is niet alleen meer gericht op de consument, maar ook op de detailhandel. Zij zijn in deze jaren de belangrijkste factor voor het slagen of mislukken van een merk. Winkels hebben hun eigen marketingstrategie. Sommige winkels ontwikkelen hun eigen huismerk. Producenten worden gedwongen om handelsmarketing te voeren.
Oude tijden herleven
Een-op-eencommunicatie wordt de laatste jaren weer belangrijker. De wensen van de consument worden nauwkeurig bijgehouden en de communicatie wordt hier zorgvuldig op aangepast. Persoonlijke verkoop en direct marketing zijn helemaal hot. Internet speelt een grote rol. Consumenten kunnen veel informatie vinden en contacten leggen met andere consumenten. De klant is weer terug in de tijd van de gildes, waar de wens van de klant koning is.
© 2011 - 2024 Missmarketing, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sponsoring & marketingSponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere…
Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie…
Wannneer heb je een USP?USP, ofwel Unique Selling Proposition/Point. Een afkorting die alom gebruikt wordt door bedrijfskundigen, entrepeneurs e…
CommunicatiemixDe communicatiemix bestaat uit tal van communicatie-instrumenten om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. We maken o…