InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Groupon voor ondernemers: voordelen & nadelen Groupon

Groupon voor ondernemers: voordelen & nadelen Groupon

Groupon is een bedrijf dat groepskortingen probeert te bedingen voor groepsactiviteiten. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld uit eten gaan met een korting van ruim 50%. Als er voldoende mensen zijn voor de deal (de activiteit), dan gaat de deal door. Wat is Groupon? Wat is het succes van Groupon? Wat zijn de voordelen en nadelen van Groupon voor bedrijven en ondernemers?

Wat is Groupon?

De naam Groupon is een samenvoeging van “group” en “on”. Op de website www.groupon.nl worden er elke dag activiteiten aangeboden door heel Nederland. Een wellness-dag voor slechts € 30, onbeperkt pannenkoeken eten voor € 9 of uit eten in een viersterrenrestaurant voor € 25. Door het grote aantal mensen dat meedoet aan de deal, kan Groupon groepskorting bedingen. Voorwaarde is dat een groot aantal mensen de kortingscoupons aanschaft.

De strategie van Groupon

Voordat de kortingsactie wordt gelanceerd, is er afgesproken met de ondernemer hoeveel mensen een online kortingscoupon moeten bestellen. Mensen die geïnteresseerd zijn, kopen online een coupon en lichten vrienden en bekenden in over deze actie, in de hoop dat zij een coupon aanschaffen. Als er genoeg mensen zijn die een kortingscoupon kopen, dan krijgen zij via de e-mail een kortingscoupon toegestuurd. De kortingsacties leveren vaak een toestroom aan nieuwe klanten op voor ondernemers. Meestal is dit slechts een kortetermijnvoordeel.

Voordelen van Groupon

Is Groupon een goede manier om je onderneming te promoten? Het voordeel van Groupon is dat je in een korte tijd veel nieuwe klanten kunt werven. Als de klanten een vriend of vriendin meenemen, breidt je klantennetwerk zich snel uit. Als de klant tevreden is, is de kans aanwezig dat hij terugkomt. Hij kan ook zijn netwerk van vrienden en kennissen op de hoogte stellen: mond-tot-mondreclame.

Groupon: nadelen van Groupon

Voor de klant biedt Groupon voornamelijk voordelen: met groepskorting kan hij leuke activiteiten ondernemen. Voor ondernemers zijn er echter veel nadelen. Je krijgt wel nieuwe klanten, maar vaak is dit van korte duur. De klanten doen mee aan de activiteit vanwege de groepskorting, maar zullen mogelijk niet terugkomen, omdat ze dan wel de volle prijs moeten betalen. Vaak zijn het koopjesjagers, die worden verleid door hoge groepskortingen. De belangrijkste voorwaarde van Groupon voor bedrijven is een korting van minimaal 50% van het normale tarief. Dat schept weinig ruimte om iets te verdienen aan de deal. De vraag is dus of je bereid bent om en dergelijke investering te doen. Bovendien zullen trouwe klanten zich mogelijk gepasseerd voelen, als nieuwe klanten zulke hoge kortingen krijgen. Sommige bedrijven kunnen de toestroom aan klanten niet aan.

Wel of niet met Groupon in zee gaan?

Een aantal afwegingen voor ondernemers:
  • Wat is de waarde van de nieuwe klanten?
  • Hoeveel van de klanten zullen terugkomen en bereid zijn de normale prijs te betalen?
  • Past het bij je bedrijf om zo’n grote korting te geven? Het beeld kan ontstaan dat je de korting nodig hebt om mensen aan te trekken
  • Kun je het operationeel aan? Je zult er waarschijnlijk niets aan overhouden
  • Bereik je de juiste doelgroep? De doelgroep van Groupon bestaat voornamelijk uit mensen die geïnteresseerd zijn in aanbiedingen
Gerelateerde artikelen
Groupon voor de ondernemer: een goed idee.. of niet?Groupon voor de ondernemer: een goed idee.. of niet?Groupon. Een loeiend succes. Althans, als je kijkt naar de voorspellingen voor de beurswaarde, naar de penetratie in de…
Een goed restaurant vindenEen goed restaurant vindenAlles is al gauw top in de horeca. Topkok hier, toprestaurant daar. En cafés die een hapje serveren heten plots eetcafé.…
Groupon: hoe het werktGroupon: hoe het werktZe worden steeds populairder: bedrijven die via internetsites hoge kortingen geven. Het bekendste voorbeeld van zo’n sit…
Kortingen regel je makkelijk met deze appsKortingen regel je makkelijk met deze appsVan korting krijgen we nooit genoeg. Bedrijven, horeca en de middenstand weten dat en geven dan ook regelmatig aantrekke…
Bronnen en referenties
  • Groupon
  • MKB Serivcedesk

Reageer op het artikel "Groupon voor ondernemers: voordelen & nadelen Groupon"

Reacties

Inge van Vuure, 21-12-2014 09:01 #2
Heb echt lang groupon geprobeerd maar na 2 jaar blijkt toch dat het echte koopjes jagers zijn en dat ze verder niets willen uitgeven, 2,- is ze al teveel, ik word kriegelig van de mentaliteit van deze mensen. Je werkt voor niks, komen veel mensen op af maar uiteindelijk levert het geen winst op of extra klanten, alleen werk voor niets.

Groupon Insider, 10-09-2012 21:35 #1
Goedendag, Ik werk bij Groupon Nederland en wil graag duidelijkheid werpen op het artikel hierboven. Ze zullen niet blij zijn met de helderheid die ik verschaf maar we lopen hier elke dag tegen issues aan, het loopt echt de spuigaten uit soms! Voorop gesteld Groupon is een prima bedrijf maar sommige collega's zijn simpelweg niet ethisch en hebben vrijwel nooit het belang van de ondernemer in het hoofd. De druk intern is ontzettend hoog, vooral sinds de beursgang wordt je keihard afgerekend op hoge targets dus het gedrag is enerzijds wel te begrijpen.

Het belangrijkste nadeel ontbreekt in het stukje hierboven. Naast minimaal 50% korting die je moet geven op je dienst of product moet je van dat bedrag nog 50% comissie ex BW betalen. Dus heb je als bedrijf iets met de normale verkoopprijs van 50 euro dan wil Groupon dat je het aanbied voor minimaal 25 euro, daar van wil groupon dus nog 12, 50 ex. BTW. Dat betekent dat je het als ondernemer moet doen met circa 8 euro (daaruit moet je dus inkopen, service bieden en eventueel ook verzenden). Met onderhandelen kun je een percentage lager bedingen maar we hanteren een minimum van 30%. Vaak is het wel zo dat wanneer een ondernemer gaat onderhandelen mijn collega's al gauw naar een ondernemer met het zelfde product of dienst gaan benaderen die wel akkoord gaat met de 50%, waardoor de deal met de initiele aanbieder word afgebroken. Met "Products" kopen we bij Groupon soms zelf in en hoeven we niks af te staan aan de ondernemer.

Hopelijk is er nu duidelijkheid over de constructie en de criteria. Ik begrijp de klachten wel maar niet alle verantwoordelijkheid ligt bij ons, als ondernemer heb je zelf ook risico's en verantwoordelijkheid te nemen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Reacties: 2
Schrijf mee!