Groupon voor ondernemers: voordelen & nadelen Groupon
Groupon is een bedrijf dat groepskortingen probeert te bedingen voor groepsactiviteiten. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld uit eten gaan met een korting van ruim 50%. Als er voldoende mensen zijn voor de deal (de activiteit), dan gaat de deal door. Wat is Groupon? Wat is het succes van Groupon? Wat zijn de voordelen en nadelen van Groupon voor bedrijven en ondernemers?
Wat is Groupon?
De naam Groupon is een samenvoeging van “group” en “on”. Op de website www.groupon.nl worden er elke dag activiteiten aangeboden door heel Nederland. Een wellness-dag voor slechts € 30, onbeperkt pannenkoeken eten voor € 9 of uit eten in een viersterrenrestaurant voor € 25. Door het grote aantal mensen dat meedoet aan de deal, kan Groupon groepskorting bedingen. Voorwaarde is dat een groot aantal mensen de kortingscoupons aanschaft.
De strategie van Groupon
Voordat de kortingsactie wordt gelanceerd, is er afgesproken met de ondernemer hoeveel mensen een online kortingscoupon moeten bestellen. Mensen die geïnteresseerd zijn, kopen online een coupon en lichten vrienden en bekenden in over deze actie, in de hoop dat zij een coupon aanschaffen. Als er genoeg mensen zijn die een kortingscoupon kopen, dan krijgen zij via de e-mail een kortingscoupon toegestuurd. De kortingsacties leveren vaak een toestroom aan nieuwe klanten op voor ondernemers. Meestal is dit slechts een kortetermijnvoordeel.
Voordelen van Groupon
Is Groupon een goede manier om je onderneming te promoten? Het voordeel van Groupon is dat je in een korte tijd veel nieuwe klanten kunt werven. Als de klanten een vriend of vriendin meenemen, breidt je klantennetwerk zich snel uit. Als de klant tevreden is, is de kans aanwezig dat hij terugkomt. Hij kan ook zijn netwerk van vrienden en kennissen op de hoogte stellen: mond-tot-mondreclame.
Groupon: nadelen van Groupon
Voor de klant biedt Groupon voornamelijk voordelen: met groepskorting kan hij leuke activiteiten ondernemen. Voor ondernemers zijn er echter veel nadelen. Je krijgt wel nieuwe klanten, maar vaak is dit van korte duur. De klanten doen mee aan de activiteit vanwege de groepskorting, maar zullen mogelijk niet terugkomen, omdat ze dan wel de volle prijs moeten betalen. Vaak zijn het koopjesjagers, die worden verleid door hoge groepskortingen. De belangrijkste voorwaarde van Groupon voor bedrijven is een korting van minimaal 50% van het normale tarief. Dat schept weinig ruimte om iets te verdienen aan de deal. De vraag is dus of je bereid bent om en dergelijke investering te doen. Bovendien zullen trouwe klanten zich mogelijk gepasseerd voelen, als nieuwe klanten zulke hoge kortingen krijgen. Sommige bedrijven kunnen de toestroom aan klanten niet aan.
Wel of niet met Groupon in zee gaan?
Een aantal afwegingen voor ondernemers:
- Wat is de waarde van de nieuwe klanten?
- Hoeveel van de klanten zullen terugkomen en bereid zijn de normale prijs te betalen?
- Past het bij je bedrijf om zo’n grote korting te geven? Het beeld kan ontstaan dat je de korting nodig hebt om mensen aan te trekken
- Kun je het operationeel aan? Je zult er waarschijnlijk niets aan overhouden
- Bereik je de juiste doelgroep? De doelgroep van Groupon bestaat voornamelijk uit mensen die geïnteresseerd zijn in aanbiedingen