Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?
Een trendwatcher verzamelt informatie en kan daarmee nieuwe trends voorspellen. Al die informatie wordt gebruikt voor het maken van een trendrapport. Naar aanleiding van dit rapport geeft de trendwatcher lezingen en worden er presentaties gehouden. Bedrijven en reclamebureaus kunnen zo inspelen op trends en nieuwe producten ontwikkelen. Maar het werk van een trendwatcher houdt meer in dan alleen het voorspellen van trends. Een trendwatcher doet ook marktonderzoek en is nodig bij productontwikkeling. Daarnaast kan een trendwatcher bedrijven, consumenten, politieke partijen en de overheid informeren.
Wat is trendwatchen?
Een trendwatcher signaleert trends d.m.v. marktonderzoek. Dit houdt in: kranten en bladen lezen, websites bezoeken, blogs lezen, markt- en consumentenonderzoeken bijhouden, praten met mensen en deskundigen, reizen en het bezoeken van tentoonstellingen. Een trendwatcher haalt zijn informatie overal vandaan. Vaak werkt hij samen met trendspotters. Deze komen overal en praten met consumenten. Alle verzamelde informatie wordt gebruikt voor het maken van een trendrapport, dat wordt verkocht door de trendwatcher. Daarnaast worden er ook lezingen en presentaties gegeven. Een trendrapport is interessant voor bedrijven en reclamebureaus die hierop kunnen inspelen. Er worden nieuwe producten ontwikkeld en op de markt gebracht.
Een zakelijk beroep
Het beroep van trendwatcher is zakelijk geworden. Marktonderzoek, feiten en cijfers zijn belangrijk. Een trendwatcher kan overheden, politieke partijen, bedrijven en het brede publiek informeren over de komende trends.
Wanneer wordt iets een trend?
Er is een verschil tussen een trend en iets dat tijdelijk 'in' is. Het laatste gaat voorbij zonder dat er iets op de markt verandert. Het is hooguit een signaal dat de consument behoefte heeft aan iets anders en dat zou uiteindelijk een trend kunnen worden. Marketeers kunnen inspiratie halen uit het volgen van consumententrends en zo nieuwe goederen, diensten en ervaringen ontwikkelen. Er kunnen verschillende trends naast elkaar blijven bestaan zonder dat de één de ander verdringt. Niet iedereen volgt een trend of dezelfde trend. Bovendien heeft elke trend ook een antitrend. Door ogen en oren goed open te houden, te lezen en de media te volgen kunnen trends worden gesignaleerd en begrepen, zelfs de kleine veranderingen vallen dan op.
Het benoemen van trends
Trends krijgen een naam. Door een trend te benoemen en er een naam aan te geven wordt de kans op succes groter. De interesse van mensen wordt zo opgewekt.
Er zijn verschillende soorten trends zoals:
- Rage of hype: Als er iets nieuws op de markt komt wat maar een hele korte tijd populair is. Dit kan bijv. speelgoed zijn, het spelen van een spelletje, of meedoen aan challenges. Meestal duren deze trends maar maximaal één jaar.
- Micro-trends: Dit zijn producten of diensten die enkele jaren een trend zijn op het gebied van bijvoorbeeld: mode, tuin, interieur, zorg, gezondheid, auto's, werk en vrije tijd.
- Mega-trends: Dit zijn maatschappelijke trends en ontwikkelingen op: sociaal, technologisch, economisch, duurzaam en politiek gebied. Deze trends zijn wel vijftien tot vijftig jaar actueel.
- Maxi-trends: Deze trends hebben invloed op het gedrag en de behoeften van de consument. Denk aan trends op het gebied van gezondheid, uiterlijk, normen en waarden, familie en transparantie. Vaak duren deze trends vijf tot tien jaar.
- Midi-trends: Dit zijn de markttrends en ontwikkelingen. Ze hebben invloed op het ontstaan van producten, diensten en ondernemingen bijv. op het gebied van: lifestyle, beweging, voeding en ervaringen.
Marketing
Onder marketing wordt het ontwikkelen, uitvoeren, prijzen en promoten van producten en diensten verstaan met als doel een zo hoog mogelijke verkoop. De behoeften en wensen van de consumenten worden gepeild zodat een product van bedrijf of organisatie bij de consument onder de aandacht kan worden gebracht. Dit kan worden bereikt door het product op precies het goede moment in de markt te zetten. Belangrijk hierbij is het tijdstip, de plaats, doelgroep, prijs, communicatie en promotie van het product.
Dit betekent dat
- Het product moet aansluiten bij de wensen en behoeften van de consument.
- De prijs/kwaliteit verhouding goed is.
- Het product moet worden gepromoot door adverteren, publiciteit, persoonlijke verkoop en promotie in de winkel.
- De plaats goed moet zijn, dus de locatie en de doelgroep.
Klanten werven en producten verkopen
Klanten werven en vasthouden zijn belangrijke doelen bij marketing. Het maken van winst staat centraal en de klant wordt niet tegen elke prijs vastgehouden. Het verhogen van de omzet wordt behaald door een product of dienst naamsbekendheid te geven en te zorgen voor een goede reputatie. Toch is dat niet voldoende, klanten moeten ook tevreden zijn. Dit bereik je door producten en diensten van goede kwaliteit te verkopen en door problemen vroegtijdig te signaleren en op te lossen.