InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?

Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?

Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in? Een trendwatcher verzamelt informatie en kan daarmee nieuwe trends voorspellen. Deze informatie wordt gebruikt voor het maken van een trendrapport. Naar aanleiding van dit rapport geeft de trendwatcher lezingen en worden er presentaties gehouden. Bedrijven en reclamebureaus kunnen inspelen op trends en nieuwe producten ontwikkelen. Maar het werk van een trendwatcher houdt meer in dan alleen het voorspellen van trends. Een trendwatcher doet ook marktonderzoek en is nodig bij productontwikkeling. Een trendwatcher kan bedrijven, consumenten, politieke partijen en de overheid informeren.

Wat is trendwatchen?

Een trendwatcher signaleert trends d.m.v. marktonderzoek. Dit houdt in: kranten en bladen lezen, websites, blogs, markt en consumenten onderzoeken bijhouden, praten met mensen en deskundigen, reizen en het bezoeken van tentoonstellingen. Een trendwatcher haalt zijn informatie overal vandaan. Daarnaast zijn er trendspotters voor de meeste trendwatchers actief. Deze komen overal en praten met consumenten. Alle informatie wordt gebruikt voor het maken van een trendrapport dat wordt verkocht door de trendwatcher. Daarnaast worden er ook lezingen en presentaties gegeven. Een trendrapport is interessant voor bedrijven en reclamebureaus die hierop kunnen inspelen. Er worden nieuwe producten ontwikkeld en op de markt gebracht die inspelen op de trend.

Een zakelijk beroep

Het beroep van trendwatcher is zakelijk geworden. Marktonderzoek, feiten en cijfers zijn belangrijk geworden. Een trendwatcher kan overheden, politieke partijen, bedrijven en het brede publiek informeren over de komende trends.

Wanneer wordt iets een trend?

Er is een verschil tussen een trend en iets dat tijdelijk 'in' is. Het laatste gaat voorbij zonder dat er iets op de markt verandert. Het is hooguit een signaal dat de consument behoefte heeft aan iets anders en dat zou uiteindelijk een trend kunnen worden. Marketeers kunnen inspiratie halen uit het volgen van consumententrends en zo nieuwe goederen, diensten en ervaringen ontwikkelen. Er kunnen verschillende trends naast elkaar blijven bestaan zonder dat de één de ander verdringt. Niet iedereen volgt een trend of dezelfde trend. Bovendien heeft elke trend ook een antitrend. Door ogen en oren goed open te houden, te lezen en de media te volgen kunnen trends worden gesignaleerd en begrepen, zelfs de kleine veranderingen vallen dan op.

Het benoemen van trends

Trends krijgen een naam. Door een trend te benoemen en er een naam aan te geven wordt de kans op succes groter. De interesse van mensen wordt zo opgewekt.

Er zijn verschillende soorten trends zoals:
  • Macrotrends: Dit zijn sociaal, technologisch, economisch, duurzame en politieke ontwikkelingen.
  • Consumententrends: Dit is het gedrag van de consument.
  • Industrietrends: Dit zijn de macro en consumenten trends.

Marketing

Onder marketing wordt het ontwikkelen, uitvoeren, prijzen en promoten van producten en diensten verstaan met als doel een zo hoog mogelijke verkoop. De behoeften en wensen van de consumenten worden gepeild zodat een product van bedrijf of organisatie bij de consument onder de aandacht kan worden gebracht. Dit kan worden bereikt door het product op precies het goede moment in de markt te zetten. Belangrijk hierbij is het tijdstip, de plaats, doelgroep, prijs, communicatie en promotie van het product.

Dit betekent dat

  • Het product moet aansluiten bij de wensen en behoeften van de consument.
  • De prijs/kwaliteit verhouding goed is.
  • Het product moet worden gepromoot door adverteren, publiciteit, persoonlijke verkoop en promotie in de winkel.
  • De plaats goed moet zijn, dus de locatie en de doelgroep.

Klanten werven en producten verkopen

Klanten werven en vasthouden zijn belangrijke doelen bij marketing waarbij winst maken centraal staat en de klant niet tegen elke prijs wordt vastgehouden. Het verhogen van de omzet wordt behaald door een product of dienst naamsbekendheid te geven en te zorgen voor een goede reputatie. Toch is dat niet voldoende, klanten moeten ook tevreden zijn. Dit bereik je door producten en diensten van goede kwaliteit te verkopen en door problemen vroegtijdig te signaleren en op te lossen.
Gerelateerde artikelen
Hoe word je een trendwatcher?Hoe word je een trendwatcher?Wil jij ook voorspellen wat de nieuwste trends op het gebied van bijvoorbeeld mode-, gaming-, lifestyle- of filmgebied w…
Wat is een trend?Wat is een trend?Je hoort het overal “ iets is een trend”. Wat is een trend nu eigenlijk, hoe ontstaat deze en wat moeten we er mee?
Wat is marketing?Wat is marketing?Dit artikel omvat een uitleg over de betekenis van marketing, het verschil tussen verkoop en marketing en wat de definit…
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay

Reageer op het artikel "Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 08-01-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!