Interne analyse
Een interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft. Een interne analyse is een belangrijk deel van je marketingplan. In dit artikel staat beschreven hoe je een interne analyse van je bedrijf of product kunt opzetten.Wat is een interne analyse?
Een interne analyse is, zoals het woord al aangeeft, een analyse die je intern houdt, dus bijvoorbeeld van je eigen bedrijf of product. Je beschrijft aan de hand van een paar onderwerpen hoe je bedrijf er op het moment voorstaat. Dit kan helpen om bijvoorbeeld problemen die er aan de hand zijn in je bedrijf te vinden, of om je bedrijf in de toekomst te optimaliseren. Je analyseert dus je bedrijf op zoveel mogelijk punten om te kunnen kijken waar goede punten zitten, en waar het beter kan in het vervolg. Hier ga je vervolgens een oplossing voor zoeken.Kan ik een interne analyse zelf uitvoeren, of moet een ander dit doen?
Je kunt een interne analyse over je bedrijf zelf uitvoeren, echter kijk je zelf al met een bepaalde blik naar je eigen bedrijf toe. Het is dus verstandig dat ook een ander onafhankelijk persoon met kennis van marketing naar je bedrijf kijkt. Zo kan er een onbeïnvloed oordeel worden gevormd over het bedrijf.Wat is het doel van een interne analyse?
Het doel van een interne analyse is om te kijken hoe het bedrijf of product er op het moment voorstaat. Je wilt bijvoorbeeld meer aan milieuvriendelijkheid gaan doen, daarvoor wil je eerst analyseren wat je op dit moment met je bedrijf aan milieuvriendelijkheid doet. Zo kun je kijken waar dit punt nog verbeterd kan worden en waar dit punt er goed voor staat. Met een interne analyse analyseer je dus je bedrijf of product op zwakke plekken of juist goede punten om dit te gaan verbeteren, of hier in ieder geval een oplossing voor te gaan zoeken.Een interne analyse is een deel van een marketingplan dat altijd aanwezig is en gelezen wordt. Een marketingplan zonder interne analyse bestaat niet. De interne en externe analyses zijn de basis van je marketingplan en daarom erg belangrijk, hier zal namelijk verdere informatie uit voortkomen.