InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Het maken van een DESTEP-analyse

Het maken van een DESTEP-analyse

Een DESTEP-analyse is een vorm van een externe analyse die zich richt op ontwikkelingen, trends. In dit artikel staat uitgelegd hoe een DESTEP-analyse kan worden uitgevoerd. Aan de hand van deze analyse kan een marketingplan worden uitgewerkt.

Wat is een DESTEP-analyse

Een DESTEP analyse is een vorm van een externe analyse waarbij je de ontwikkelingen op bepaalde gebieden analyseert. Je volgt dus trends, lange termijn ontwikkelingen. Aan de hand van deze analyse weet je waar je op kunt inspelen met je onderneming om succesvol te worden.

Waar staan de letters DESTEP voor?

DESTEP staat voor:
  • Demografische ontwikkelingen
  • Economische ontwikkelingen
  • Sociaal-culturele ontwikkelingen
  • Technologische ontwikkelingen
  • Ecologische ontwikkelingen
  • Politiek-juridische ontwikkelingen

Vroeger werd de DESTEP ook wel de DSTEPJ genoemd. Politiek-juridisch werd dus als PJ gezien en de E van ecologische ontwikkeling werd weggelaten. Ecologische ontwikkelingen is iets van de laatste tijd, men is nog niet heel lang bezig met het werken op een milieuvriendelijke en groene manier. Vandaar dat deze letter pas later bij de DESTEP is ingevoegd.

Wat beschrijf je bij welke ontwikkeling?

Hieronder staat een overzicht van punten die je kunt behandelen bij elke ontwikkeling.

Demografische ontwikkelingen

Bij demografische ontwikkelingen kun je denken aan de grootte van een bevolking, de leeftijdsopbouw van een bevolking, de groei van een bevolking, het aantal huishoudens in een gemeente of woonplaats, de grootte van de huishoudens, verstedelijking, de grootte en samenstelling van beroepsbevolking en de mobiliteit. Veel van deze gegevens zijn te vinden op de website van de gemeente of op CBS in uw buurt.

Economische ontwikkelingen

Bij de economische ontwikkelingen kun je iets schrijven over het gemiddelde inkomen in Nederland, welke bedragen er worden uitgegeven aan de sector waar jou bedrijf zich in bevindt en wat de stand van de economie is. Hierbij kan gedacht worden aan de koers van de euro en de werkloosheid op het moment. Ook zijn veel van deze cijfers weer op het CBS te vinden.

Technologische ontwikkelingen

Bij technologische ontwikkelingen moet vooral gedacht worden aan de innovaties op technologisch gebied in de sector. Als je bijvoorbeeld met bloemen werkt, kan dit bijvoorbeeld een lopende band waar bloemen op gelegd worden zijn, of een inbindmachine.

Ecologische ontwikkelingen

Ecologische ontwikkelingen is een vrij nieuw begrip. Hierbij kan gedacht worden aan hoe milieubewust er in de gemeente wordt gewerkt en hoe ‘groen’ het gebied of de gemeente is waar het bedrijf is gevestigd.

Politiek-juridische ontwikkelingen

Bij politiek-juridische ontwikkelingen wordt vooral gekeken naar wetten, vergunningen en bestemmingsplannen in bijvoorbeeld de gemeente waar het bedrijf is gevestigd. Ook de publieke opinie is erg belangrijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Over Marketing, auteur o.a. ir. M.A. Broekhoff, 2004

Reageer op het artikel "Het maken van een DESTEP-analyse"

Reactie

Annick Schavemaker, 24-09-2014 13:39 #1
De S van Sociaal-Culturele ontwikkelingen is in dit artikel niet beschreven.

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 11-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing
Reacties: 1
Schrijf mee!