InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Merknaam bedenken, registreren & beschermen

Merknaam bedenken, registreren & beschermen

Merknaam bedenken, registreren & beschermen De merknaam is de belangrijkste keuze in marketing, het sterkste wapen om een positie te veroveren op de markt. Hoe kies je een goede merknaam? Tips om een effectieve merknaam te bedenken. Daarnaast is het van belang om de merknaam te registreren, voor de Benelux, Europa of zelfs wereldwijd. Alleen zo kun je de merknaam beschermen.

Het bedenken van een merknaam

Een merknaam wordt bedacht door veel associaties te maken die bij de positionering passen. Dat kan door middel van klanken of bepaalde woorden. Als eenmaal een naam is bedacht, moet worden onderzocht of een nieuwe naam merkrecht kan krijgen. Namen die teveel lijken op bestaande merknamen vallen af. Consumenten worden onderworpen aan een naamtest. Als de merknaam bedoeld is voor de internationale markt, dan wordt getoetst of mensen die in dat land zijn opgegroeid de naam kunnen uitspreken.

Beschrijvende merknaam, fantasiemerknaam of associatieve merknaam

Een merknaam kan beschrijvend zijn of fantasie. Fantasienamen hebben niets tem aken met uw product of dienst. Beschrijvende namen zeggen wat uw product of dienst doet: zij hebben een herkenbaar karakter. Daarnaast is er de associatieve merknaam, die associaties oproept.

Tips merknaam kiezen

  • Kies een naam die uw merk positioneert, vermijd nietszeggende namen
  • Kies een korte naam, met een of enkele lettergrepen. De klanten moeten de merknaam kunnen onthouden, bovendien zult u de merknaam moeten gebruiken in aan de telefoon en in e-mails.
  • Zoek een eigen naam, geen naam die lijkt op die van een bekend product, hoe verleidelijk dat ook is. Kijk niet naar succesvolle merknamen uit het verleden.
  • Zorg voor een verrassende merknaam, maar overdrijf niet. De naam moet wel goed uit te spreken zijn.
  • Woordspelingen of dubbele betekenissen zijn ook geschikt
  • Kies een internationale merknaam, die wereldwijd kan worden gebruikt zonder vertaalproblemen.
  • Kies een woord dat niet in het woordenboek staat

Merknaam registreren en beschermen

Het is verstandig om zowel de merknaam als het logo te beschermen en te registreren. Je wilt natuurlijk niet dat een ander onder dezelfde merknaam soortgelijke producten gaat verkopen. Om je merk te beschermen, moet je het registreren bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is onvoldoende. Deze inschrijving geeft alleen recht op bescherming van de bedrijfsnaam en niet op bescherming van het logo. Bovendien is door registratie bij het BOIP bescherming in de hele Benelux gewaarborgd.

Merknaam registreren Europa

Als je een merkregistratie wilt voor alle landen binnen de Europese Unie, dan moet je de merknaam en het logo registreren bij het Bureau voor Harmonisatie binnen de Interne Markt.

Merknaam registreren wereldwijd

Als je een registratie wilt voor een aantal landen binnen of buiten de EU, dan moet je je merk registreren bij de Wereld Organisatie voor de Intellectuele Eigendom te Genève. Deze inschrijving verloopt via het BOIP.
Gerelateerde artikelen
Antimycotica: behandeling van schimmelinfectiesAntimycotica: behandeling van schimmelinfectiesAntimycotica zijn geneesmiddelen die gebruikt worden bij de behandeling van schimmelinfecties. Schimmelinfecties zijn va…
Copywriter; salaris & opleidingEen copywriter schrijft zakelijke en commerciële teksten. Hij werkt als freelancer of is in dienst van een reclamebureau…
Chupa Chups snoepjes op een staafjeChupa Chups snoepjes op een staafjeLollipops in het Engels, lolly's of Chupa Chups, het zijn allemaal namen voor het internationaal bekende snoepje op een…
Het belang van een sterke merknaamCoca Cola, Pampers, Marlboro, enkele voorbeelden van fabrikanten met een sterke merknaam. Een naam die direct herkent wo…
McMussel, een mislukte merknaamEen goede merknaam draagt het idee van een product in zich. Als iemand een nieuw product wilt lanceren dan is het belang…
Bronnen en referenties
  • Marketingcommunicatie
  • Copymarketing.be

Reageer op het artikel "Merknaam bedenken, registreren & beschermen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!