Marketing

Marktonderzoek: de verschillende soorten onderzoek
Marktonderzoek is het vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen en analyseren van gegevens op het gebied van marketing. Zonder marktonderzoek zouden marketinginspanningen weleens de plank kunne…
Direct marketing
Direct marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te benaderen. Direct marketing is een marketingsysteem en is gericht op het in stand ho…
Strategisch management
Een belangrijke factor in ondernemen is natuurlijk het maken van plannen voor de toekomst. Een ondernemer moet weten wat hij wil bereiken, onder welke omstandigheden hij wil werken en over welke midde…
Wat is marketing precies?
Velen denken dat marketing te maken heeft met verkopen en reclame maken, wat niet klopt. Marketing omvat meer dan dat en is het aanbieden van goederen of diensten waarbij rekening wordt gehouden met d…
Ondernemersstijlen
Een onderneming moet een ondernemersstijl hebben, een visie. Zonder ondernemersstijl is een onderneming stuurloos. Bekende ondernemersstijlen zijn de productiegeoriënteerde, de productgeoriënteerde,…Ontdek de koopmotieven van je klant
Als iets wil verkopen, dan is het belangrijk dat je inspeelt op de koopmotieven die voor je klant belangrijk zijn. Zo kan je des te efficiënter te werk gaan. We zetten de belangrijkste koopmotieven e…
Consument, consumentengedrag en aankoopgedrag
Om consumentengedrag en aankoopgedrag te analyseren, kijk je naar vier componenten: het aankoopgedrag, het gebruiksgedrag, het communicatiegedrag en het afdankgedrag.In marketing staat de consument vo…
Hoe maak je een marketingstrategie
Voor een onderneming draait alles om het verkopen van goederen en/of diensten. Voor de meeste kans op succes moet er rekening gehouden worden met de wensen van de klant. Het marketingconcept en de str…
Strategie in organisaties
Een strategie is een manier van aanpak, die naar een specifiek doel toewerkt. Ze omschrijft het denkkader en de globale manier van aanpak waarbinnen elke actie gekaderd wordt. Het is een soort "leiddr…
Structuur van het bedrijf
Zolang er bedrijven bestaan, bestaan er ook al regels en een structurering van het bedrijf. Was het vroeger echter (ongeschreven) duidelijk dat de werknemers niet veel invloed op de structuur van de o…
Het waardeketenmodel van Porter (value chain)
De value chain van Porter ook wel waardeketen genoemd, beschrijft de activiteiten die nodig zijn om het product uiteindelijk bij de klant te brengen. De activiteiten zijn onder te verdelen in primaire…
Uitleg van de DESTEP analyse (externe analyse)
De destep, destiep, destemp of pest analyse zijn bijna hetzelfde. Ze hebben hetzelfde doel, het is bedoeld om een beeld te geven van externe invloeden, ook wel externe analyse genoemd. Externe analyse…Managementsamenvatting
Een managementsamenvatting zit voorin een groot ondernemingsplan om het managementboard alvast in het klein te vertellen wat er allemaal in het hele plan beschreven en behandeld wordt. Hieronder een d…Marketingplan McDonald's
Het marketing plan van McDonald's, wat doet McDonald's ten opzichte van promotie, verpakking, merk, product, concurrenten, communicatie ect. Alles wat te maken heeft om goed in de markt te blijven. Ho…
Marketingcommunicatieplan
Een duidelijk, uitgebreid en goed voorbeeld van een marketingcommunicatieplan. Handig voor uw onderneming en u kunt hier meerdere handige informatie uit te weten komen. Dit communicatieplan is vast ge…Marketing audit
Wat is een marketing audit? Een marketing audit is een onderzoek naar de omgeving, doelen, strategien en activiteiten van een onderneming.Bij elke onderneming moeten deze punten duidelijk zijn en naar…
Het 7S Model met voorbeeld
Het 7s model is een marketing model dat de kwaliteit van de prestaties van een onderneming meet. Hierdoor krijg je een goede blik van een bedrijf of onderneming. Hieronder een duidelijk en goed uitgew…Bedrijfstakanalyse
Wij kregen de opdracht om een bedrijfstakanalyse te maken voor Grolsch. Het ging er voornamelijk om hoe Grolsch het in deze markt deed qua prestaties en hoe deze markt in elkaar steekt. Er was van te…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketing
Marketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en wat kun je er mee? Evaluatie van het gevoerde beleid (mogelijk met de strategisc…