De huisstijl van uw bedrijf
De huisstijl van een bedrijf is de identiteit die het uitstraalt. Een goede en duidelijke huisstijl laat een positieve gedachte achter bij de klant welke een goed imago bij het bedrijf schetst. Een huisstijl die zich onderscheidt blijft de klant bij wat kan zorgen voor mond op mond reclame of herhalende aankopen bij het bedrijf door het vertrouwen dat het bedrijf uitstraalt.
De elementen van een huisstijl
Een huisstijl bestaat niet zomaar uit een logo, lettertype en mooi kleurgebruik. Nee, een goede huisstijl is over nagedacht, aandacht aan besteed en tot in de puntjes verzorgd. Maar daarvoor is wel wat kennis nodig. Om de verschillende elementen even aan te duiden staan ze hieronder op een rij:
- Naam;
- Logo;
- Typografie;
- Kleur;
- Beeldgebruik.
Naam
De naam van een bedrijf kan erg veel waarde toevoegen aan het bedrijf. De naam kan worden gebruikt om letterlijk aan te geven wat het bedrijf doet, Carglass is hier een goed voorbeeld van. De naam zegt precies waar het merk voor staat en wat ze doen. Dit kan goed uitpakken en handig zijn, consumenten onthouden de naam makkelijker en associëren makkelijker wat het voor dienst levert. Maar het kan ook een nadeel hebben, als Carglass van plan zou zijn om uit te breiden in autowielen dan zou het gek klinken als je naar Car"glass" gaat om wielen te kopen. Denk dus goed na over de naam en zorg bovenal dat het een pakkende is welke gemakkelijk wordt onthouden.
Logo
Het logo is de fundering van de huisstijl en is datgene wat de klant bij blijft. Het is dus belangrijk om goed over het logo na te denken. Dit is nog niet gemakkelijk, er moet worden gelet op allerlei verschillende facetten. Er zijn twee typen logos, dat zijn:
De keus tussen deze twee typen is persoonlijk en kan ook bedrijfsgebonden zijn, het ene bedrijf past beter bij een woordlogo en het ander weer beter bij een beeldlogo.
Woordlogo
Een woordlogo is een logo waar de bedrijfsnaam wordt verwerkt als logo met een bepaalde kleurstelling en schrijfwijze. Een bekend woordlogo is bijvoorbeeld Coca-Cola. Een woordlogo is een sterk gebruik voor een logo doordat de bedrijfsnaam meteen duidelijk wordt en dus gelijk op het oog van de klant valt.
Beeldlogo
Een beeldlogo is een symbool voor het bedrijf waarmee het bedrijf zich onderscheidt van de rest. Belangrijk bij een beeldlogo is dat het opvallend is, bij blijft en past bij het soort bedrijf. Een beeldlogo kan ook in verband staan met de naam, denk hierbij aan apple. Zowel de merknaam als het beeld is een appel. Ook Shell is een goed voorbeeld, Shell betekend schelp in het Engels en het beeldlogo van Shell is ook een schelp. Maar een beeldlogo kan ook losstaan van de naam, zo heeft het logo van Audi niets met de naam te maken maar herkent wel iedereen Audi aan de 4 ringen.
Typografie
De typografie van een bedrijf staat voor het lettertype dat het gebruikt. Het is belangrijk een vast lettertype en grootte aan te houden, bij het lettertype kan worden gekeken naar een aantal onderdelen.
- De stijl: vet, normaal, cursief
- De schrijfwijze: gewone letters, of letters met kapitaal
- Schreefletters of schreefloze letters
Het lettertype dat wordt gebruikt moet wel passen bij het bedrijf zelf, een zakelijk bedrijf zal bijvoorbeeld niet goed overkomen met een heel groot lettertype.
Kleur
De kleur van een bedrijf straalt de persoonlijkheid van het bedrijf uit en voegt een emotionele waarde aan het bedrijf toe. Bovendien wordt kleur sneller verwerkt door de mens dan tekst, als een bedrijf dus een eigen kleur heeft geeft dit een bedrijf een eigen uitstraling. Ook bij kleuren is het belangrijk om te kijken naar de aard van het bedrijf. Een accountants kantoor kan het beste gebruik maken van rustige zakelijk kleuren als grijs, zwart en wit. Terwijl het voor een bedrijf als Coca-Cola makkelijk is om vrolijke kleuren te gebruiken omdat Coca-Cola vaak wordt geassocieerd met plezier.
Beeldgebruik
Het beeldgebruik wordt vooral gebruikt in reclames, folders, brochures, posters en dergelijke. Ook bij beeldgebruik is het belangrijk om te letten op de aard van het bedrijf. Om even het even toe te lichten: Dove gebruikt in haar reclames over het algemeen vrouwen van in de dertig jaar welke zich zorgen maken over hun huid. Dit doet Dove omdat dit hun grootste doelgroep is. De vrouwen van in de dertig (de consumenten) herkennen zichzelf in het beeldgebruik en hechten emotionele waarde aan het merk. Bij het maken van het beeldgebruik is het ook essentieel om te letten op de manier van fotograferen en belichten, dit kan veel met een foto doen en doet een beeld vaak anders overkomen.