Marktberekeningen
Bij marketing komt er een aantal begrippen en berekeningen aan bod, welke in dit artikel aan de orde komen. De definitie van een markt, marktsegment,potentiële markt, penetratiegraad, marktpotentieel, initiële vraag, additionele vraag en vervangingsvraag. Daarnaast de berekeningen van de potentiële markt en het marktaandeel.
Markt
Een markt is een groep mensen of organisaties met wensen en behoeften, waarop men met producten en diensten kan inspelen.
Marktsegment
Een marktsegment is een deel van de markt met specifieke wensen en behoeften die zich van andere delen van de markt zodanig onderscheidt, dat zij apart bewerkt kan worden. Dit onderscheiden gebeurt aan de hand van selectiecriteria.
Marketing
Marketing is het bewerken van markten, het inspelen op de behoeften van de klant. Marketing vereist kennis van en inzicht in de markt. Dit verkrijgt men door marktonderzoek.
Het beschrijven van markten
Bij het beschrijven van markten kan er onderscheid worden gemaakt in kwalitatieve beschrijving en kwantitatieve beschrijving.
- Kwantitatief: cijfers, kerngetallen
- Kwalitatief: aard van de markt, beschrijving van de afnemers, deelmarkten etc.
Potentiële markt
De potentiële markt bestaat uit vraageenheden. Dit zijn “gezinnen, individuen, organisaties” die interesse hebben, koopkracht kunnen uitoefenen, bereikbaar zijn voor distributie et cetera. Als deze doelgroep te klein is heeft het geen zin voor een fabrikant het product te ontwikkelen en marketinginspanningen te verrichten wegens te hoge kosten.
Potentiële markt als afzet/omzetcijfers
Als je weet hoe groot de potentiële markt in vraageenheden is, en je vermenigvuldigt dit met verbruikseenheden en verbruiksfrequentie, dan kun je de potentiële markt ook in afzetgetallen weergeven. (potentiële afzet). De potentiële omzet kan worden berekend door de potentiële afzet te vermenigvuldigen met de prijs.
Penetratiegraad
Na introductie van een product zal een deel van de potentiële markt daadwerkelijk tot aanschaf overgaan. De penetratiegraad (P) is het percentage van de doelgroep dat in een bepaalde periode minimaal eenmaal in een periode tot aanschaf is overgegaan (verbruiksgoederen) of in het bezit is van een bepaald product of merk (gebruiksgoederen)
Marktpotentieel
Het is niet zo dat de gehele doelgroep tot aanschaf van het product overgaat. Het marktpotentieel (MP) bestaat uit het maximum percentage van de potentiële markt (pm) dat uiteindelijk tot aanschaf zal overgaan.
Primaire vraag
De primaire vraag is de effectieve vraag (afzet of omzet) naar een productsoort/productklasse in een bepaalde periode.
Secundaire vraag
De secundaire vraag is de effectieve vraag (afzet of omzet) naar een productvorm of merk.
Marktaandeel berekenen
Je kunt het marktaandeel berekenen door de secundaire vraag te delen door de primaire vraag en de uitkomst met 100% te vermenigvuldigen. Als de vraag uitgedrukt wordt in aantallen, spreekt men van de selectieve vraag. De vraag uitgedrukt in geld is de finale vraag.
Initiële vraag, vervangingsvraag en additionele vraag
- De initiële vraag is de vraag van de eerste kopers.
- De vervangingsvraag: na bepaalde tijd gaan initiële kopers over tot vervanging
- Additionele vraag: sommige kopers kopen extra
De som van de initiële vraag, de vervangingsvraag en de additionele vraag is de totale effectieve vraag.