Direct marketing

Direct marketing Direct marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te benaderen. Direct marketing is een marketingsysteem en is gericht op het in stand houden of tot stand brengen van een directe relatie tussen aanbieder en afnemers. Direct marketing vindt plaats via telefoon, post of andere interactieve media. Bij direct marketing moet er sprake zijn van een meetbare respons: de effecten van direct marketing moeten dus goed meetbaar zijn. Bij een marketingstrategie of ondernemingsstrategie is direct marketing de belangrijkste strategie. Bij een instrumentenstrategie vindt de distributie naar de consument of de communicatie met de consument rechtstreeks plaats. In dit geval is direct marketing één van een aantal strategieën.

Direct marketing speelt in op de volgende punten:

  • consumenten zijn steeds meer op zichzelf gericht, hoger opgeleid en steeds beter in staat om zaken zelf te regelen. Men laat zich niet zo sterk leiden door verkopers.
  • door direct marketing kan de aanbieder de afnemers persoonlijk benaderen en een aanbod doen dat precies op de situatie van de afnemer is gericht. Dit is handig, omdat de consument door de massamedia met informatie wordt overstelpt.
  • het gemiddelde huishouden in Nederland wordt steeds kleiner. Er komen steeds meer werkende vrouwen en tweeverdieners. Steeds meer mensen hebben weinig tijd om te winkelen. Thuis winkelen scheelt tijd.

Welke media worden gebruikt bij direct marketing?

  • Direct mail
  • Telemarketing
  • Antwoordkaarten en coupons
  • Radio en televisie
  • Electronic marketing
  • Persoonlijke verkoop
  • One to one mailing

Database moet goed zijn

Voor een onderneming die direct marketing toepast is een goede database een voorwaarde. In de database wordt alle informatie opgeslagen die n odig is voor het opzetten en uitvoeren van actieplannen. Behalve het adressenbestand die bestaat uit namen, adressen, postcodes, woonplaatsen van potentiële klanten moet de database ook sociaal-economische gegevens bevatten, demografische gegevens (omvang huishouden, opleiding, inkomen, welstandsklasse, leeftijden), gedragskenmerken (leesgedrag, consumptiegedrag, autobezit etc.), levensstijl (vrije tijd, meningen, interesses etc.). Voor het opbouwen van een goede database moet de doelgroep geformuleerd zijn. De kenmerken van de doelgroep moeten wordt vastgelegd.

Listmanagement

Listmanagement is het opbouwen en up-to-date houden (purge to merge) van de gegevens uit het databestand. Na een jaar is namelijk ongeveer een kwart van de ingevoerde gegevens niet meer actueel. Listmanagement is zeer tijdrovend, en een alternatief is het kopen van datagegevens. Hoe gedetailleerder de bestanden, hoe hoger de prijs.

Direct marketing: resultaten meten

De resultaten meten van direct marketing inspanningen is een belangrijk kenmerk ervan. De respons moet exact bepaald kunnen worden. Bij een goede uitvoering van direct marketing zijn de resultaten duidelijk meetbaar. Door een marketingactie voor het uitvoeren van direct marketing op kleine schaal op te zetten kan het volgende getest worden:
  • De te benaderen doelgroep
  • De te gebruiken media
  • Het verwachte concersiepercentage
  • De kwaliteit van de gebruikte argumenten
  • De effecten van de prijsstelling
  • De te verwachten respons
  • Het best lopende product
© 2008 - 2024 Ssandra3108, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketing automation: tools, toepassing en implementatieMarketing automation: tools, toepassing en implementatieMarketing automation is het door software aan laten sturen van de marketing. Door de toepassing van marketing automation…
Direct marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelenDirect marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelenDirect marketing wordt al jaren gebruikt als een effectieve manier van marketing. De (potentiële) klant wordt hierdoor r…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…

Marktonderzoek: de verschillende soorten onderzoekMarktonderzoek: de verschillende soorten onderzoekMarktonderzoek is het vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen en analyseren van gegevens op het gebied van mark…
Strategisch managementStrategisch managementEen belangrijke factor in ondernemen is natuurlijk het maken van plannen voor de toekomst. Een ondernemer moet weten wat…
Ssandra3108 (253 artikelen)
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.