InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Wat is marketing precies?

Wat is marketing precies?

Wat is marketing precies? Velen denken dat marketing te maken heeft met verkopen en reclame maken, wat niet klopt. Marketing omvat meer dan dat en is het aanbieden van goederen of diensten waarbij rekening wordt gehouden met de wensen en behoeften van de consument. Marketing is geen wetenschap. De wensen en behoeften van de klant staan hier centraal en deze wensen en behoeften worden gestuurd door gevoelens en emoties. Eigenlijk is marketing het manipuleren van gevoelens van de consument. Dus marketing is geen wetenschap maar in de marketing wordt sterk gebruik gemaakt van gedragswetenschappelijke disciplines. In marketing is het noodzakelijk deze gedragswetenschappelijke disciplines te raadplegen, om inzicht te verkrijgen in het gedrag van de klant. Het spreekt voor zich dat marketinginspanningen doelgerichter en effectiever zijn wanneer er gebruik wordt gemaakt van gedragswetenschappelijke kennis. Deze kennis verkrijgt men voornamelijk op het gebied van economie, psychologie, sociologie en culturele antropologie. Door het gebruik maken van deze kennis is marketing een multidisciplinair vakgebied.

Economie

De economische wetenschap bestudeert de mens in zijn streven naar welvaart. Als men meer middelen krijgt, neemt die welvaart toe. In de economische welvaart staan de behoeften van de mensen en de vervulling daarvan centraal. Volgens de economische theorie zijn de behoeften van mensen oneindig. Economie wordt ook de leer van keuzehandelingen genoemd. Keuzehandelingen staan ook in marketing centraal. Iedere manager wil dat consumenten zijn product verkiezen boven die van de concurrent. Het verschil echter tussen marketing en economie is dat men in de economie uitgaat van de rationeel handelende mens (homo economicus), terwijl in de marketing ook de emotionele aspecten een grote rol spelen. Dit zie je duidelijk in reclame: hierin wordt een behoefte bij de consument verondersteld en dit gaat gepaard met emoties (bijvoorbeeld blijdschap, opluchting, een stoer gevoel, een vrouwelijk gevoel als je dat ene product maar hebt).

Psychologie

De psychologische wetenschap houdt zich met het gedrag van mensen bezig. Een psycholoog probeert door middel van onderzoek de oorzaken van iemands gedrag te doorgronden. Theorieën uit de psychologie kunnen marketing leren hoe je de interesse opwekt en het gedrag van mogelijke klanten kunt beïnvloeden. Deze kennis is voor marketingmensen een grote sleutel naar klantenwerving en klantenbinding.

Sociologie

Een belangrijk onderzoeksterrein van de sociologie is het groepsgedrag. Belangrijk is dan om diepgaand inzicht te krijgen in de manier waarop groepsprocessen ontstaan en hoe groepen functioneren. Niet voor niets worden er zo vaak apen bestudeerd. Er wordt in de sociologie ook veel aandacht besteed aan relaties tussen mensen. Vanzelfsprekend kunnen tal van inzichten van de sociologie erg goed gebruikt worden door de marketing. Zo laten mensen zich bij aankopen leiden en beïnvloeden door opinieleiders en de marketing doet er zijn voordeel mee om te begrijpen hoe dit in zijn werk gaat.

Culturele antropologie

De culturele antropologie bestudeert vreemde culturen. De regels- en gedragspatronen van niet-westerse landen staan sterk in de belangstelling. Vaak komt dit neer op vergelijkingen tussen de eigen en vreemde cultuur. Deze kennis is heel belangrijk voor ondernemingen die exporteren. Maar ook in Nederland hebben we veel verschillende culturen in huis. De verschillen tussen mensen en hun nationaliteiten zijn natuurlijk nog steeds erg groot! Wij eten rauwe vis, in China eten ze ratten en honden, voor islamieten is een varken een onrein dier. Een Nederlandse fabrikant heeft jarenlang geprobeerd om zijn elektrische scheerapparaat te verkopen in Japan en het wilde maar niet lukken. Uiteindelijk bleek dat Japanners het apparaat gewoon te groot vonden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Statistiek bij marktonderzoek, R.L. Erven
  • Nima, Drs. Swelsen

Reageer op het artikel "Wat is marketing precies?"

Reactie

Erudio (infoteur), 20-10-2010 19:42 #1
Ik citeer ''Velen denken dat marketing te maken heeft met verkopen en reclame maken, wat niet klopt'' De essentie van Marketing is het verkopen door middel van reclame maken. 'Market Getting' Getting the market met als doel de verkoop van je product stimuleren op een promotionele manier om zodoende een marktaandeel te bemachtigen. Verder leuk artikel en veel eigen inbreng, daar hou ik wel van.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 18-04-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Reacties: 1
Schrijf mee!