InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Strategie in organisaties

Strategie in organisaties

Strategie in organisaties Een strategie is een manier van aanpak, die naar een specifiek doel toewerkt. Ze omschrijft het denkkader en de globale manier van aanpak waarbinnen elke actie gekaderd wordt. Het is een soort "leiddraad" voor elke actie, handeling en communicatie die zorgt voor een strategische manier om het vooropgestelde doel te realiseren.

Strategie

Waarom is strategie binnen een onderneming nu zo belangrijk? Om een duidelijk beeld te krijgen van het begrip strategie, zullen we beginnen met een definitie waarover geen misverstand kan bestaan.

‘Een strategie is een lange-termijnplan inzake de functie van de organisatie in de samenleving waarin de organisatie aangeeft welke doelstellingen ze wil bereiken, met welke middelen en langs welke wegen’ (zie Ten Bos, 1997 blz 3)

Een strategie is dus een planningsproces. En niet zomaar een planningsproces maar een proces op lange-termijn. Dit planningsproces is zeer belangrijk omdat het de globale lijnen die de organisatie wil nastreven beschrijft. Aan de hand van dit planningsproces kan de gehele organisatie op de hoogte zijn van de te varen koers. De gedachte alleen al dat organisaties niet verstandig handelen is zeer beangstigend. De handelswijze van organisaties moet worden geleid door verstand, vrijheid en keuze. Dus eigenlijk door strategische planning. Het gaat er bij strategie om een planningsproces waarin verstand en vrijheid hand in hand gaan om zo een keuze te maken. Mintzberg heeft het over drie keuzemomenten die belangrijk zijn voor het planningsproces, namelijk:
  • Wat willen we doen
  • Voor wie willen we het doen
  • Hoe willen we het doen

Strategie essentieel

Hoewel het belang van strategie vaak wordt onderschat is strategie essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Daarvoor zijn drie redenen te geven.

In de eerste plaats vereist goede bedrijfsvoering een duidelijke coördinatie van alle bedrijfsactiviteiten. Beslissingen moeten met elkaar samenhangen en er moet een eenduidige lijn gevolgd worden. Deze lijn wordt in het strategisch beleid vastgelegd.

Verder leidt elke actie van een bedrijf tot reacties van de concurrentie. Strategie maakt het mogelijk om acties van de concurrentie te voorzien en daarop te anticiperen.

De derde reden is de definitieve aanwezigheid van veranderingen. Als besluiten genomen zijn, is er vaak geen weg terug. Daarom zal voordat ingrijpende besluiten genomen worden, een strategische analyse moeten worden gemaakt van de mogelijke gevolgen.

Strategie als onderdeel van concurrentie

Strategie is een zeer belangrijk onderdeel in de concurrentie. Neem bijvoorbeeld de verschillende internetproviders. Al deze providers hebben ongeveer hetzelfde te bieden. Nu gaat het erom dat ze zich op een bepaalde manier kunnen onderscheiden van de concurrentie. Hiervoor is de strategie het belangrijkste middel. Doormiddel van de strategie kan een onderneming zich onderscheiden van andere ondernemingen terwijl ze eigenlijk hetzelfde aan te bieden hebben. In een bedrijf waar de strategie goed doorgevoerd is weten de werknemers wat ze moeten doen en wat er van hen wordt verwacht. Dit versterkt het functioneren van de onderneming en zo kan de onderneming zich profileren ten opzichte concurrenten.

Belangrijk is dat het management haar werknemers een doel voor ogen stelt zodat er een richtlijn en een uitdaging ontstaat die bereikt moet worden. Het is algemeen bekend dat mensen met een doel en een uitdaging hun prestaties en werktempo verbeteren. Doordat individuele mensen binnen een onderneming zichzelf profileren zal de gehele onderneming naar een hoger niveau worden getild. Dit is een positieve ontwikkeling waardoor de onderneming zich mede kan onderscheiden van de aanwezige concurrenten.

Conclusie

Strategie is belangrijk, zonder strategie is er geen duidelijk beeld van waar men heen wil. Goede aanpassing is eveneens belangrijk. Tegenwoordig hebben we te maken met snel veranderende omgevingen, vandaar dat ook de strategieën sneller zullen moeten aangepast worden aan de veranderde situatie. Het is dan ook belangrijk dat managers weten dat ze op een aantal stappen moeten letten bij het aanpassen van de strategie. Door het toegenomen belang van kennis in onze hedendaagse samenleving is het zeker belangrijk dat managers gaan letten op kennis en dat ze alle kennis die de organisatie bezit ten volle gaan benutten. Dit artikel wijst er duidelijk op dat managers ook moeten communiceren met de lagere niveaus van de hiërarchie omdat zij over kennis en informatie beschikken die essentieel kan zijn voor de ontwikkeling en aanpassing van de strategie.
© 2008 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
FOETSJE strategie marketingplanBij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder i…
Over 'advertentiebloemen' en de bijtjesOver 'advertentiebloemen' en de bijtjesVolgens Darwin wordt de evolutie voorgestuwd door natuurlijke selectie op individueel niveau. Wie het beste aan zijn/haa…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Marketingstrategie: De waardeposities van Treacy en WiersemaMarketingstrategie: De waardeposities van Treacy en WiersemaHet waardepositie model van Treacy en Wiersema is een bekende methode om een strategie te kiezen voor een organisatie. H…
Belang van financiele strategie voor ondernemingenBelang van financiele strategie voor ondernemingenElke onderneming heeft een doelstelling en om die doelstelling te bereiken, zal er onder meer een financiële strategie o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIRO4D, Pixabay

Reageer op het artikel "Strategie in organisaties"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Bas, 01-10-2008 01:58 #1
Beste Aron,

Uit welke boek van Mintzberg heb je de drie keuzemomenten gehaald en wat was daarvan de context.

Met vriendelijke groet,

Bas van Sprang

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Schrijf mee!