Het waardeketenmodel van Porter (value chain)
De value chain van Porter ook wel waardeketen genoemd, beschrijft de activiteiten die nodig zijn om het product uiteindelijk bij de klant te brengen. De activiteiten zijn onder te verdelen in primaire en secundaire activiteiten. De primaire activiteiten zijn ingaande en uitgaande logistiek, operaties, marketing, verkoop en service. De secundaire activiteiten zijn de infrasstructuur, management, technologie en werving.
Value chain van Porter
Hierbij wordt het proces aangezien als een systeem dat wordt opgedeeld in subsystemen waarbij elk subsysteem inputs, een transformatieproces en outputs heeft. De meeste organisaties zijn actief in honderd, zelfs duizend activiteiten die input omzetten tot output. Deze activiteiten kunnen onderverdeeld worden in primaire en secundaire activiteiten.
De primaire activiteiten:
- Inbound Logistics betreft de relatie met de leveranciers en omvat alle activiteiten betreffende de ontvangst, de opslag en de verspreiding van de inputs;
- Operations: het slaat op alle activiteiten die inputs omzetten in outputs (producten en diensten);
- Outbound Logistics omvat de activiteiten die de output verzamelen, opslaan en distribueren;
- Marketing and Sales informeren de kopers over de producten en diensten en bewegen hen tot aankopen;
- Service zorgt dat na de aankoop het product of de dienst blijft werken.
De secundaire of ondersteunende activiteiten:
- Procurement slaat op de verwerving van inputs voor de onderneming;
- Human Resource Management omvat de activiteiten die slaan op de werving, training, ontwikkeling en indien nodig ook het ontslag van personeel;
- Technological Development gaat over de uitrusting, hardware, software, procedures en technische kennis die nodig zijn om inputs om te zetten in outputs;
- Infrastructure dient de noden van de onderneming en omvat departementen zoals boekhouding, financiering en planning.
Het is belangrijk de activiteiten, die waarde toevoegen aan de technologie, te identificeren. Zo kan men nagaan waar in de value chain het proces moet worden bijgestuurd om een beter resultaat te krijgen. Deze resultaten kunnen zich uiten in een daling van de kosten. De analyse van de waardetoevoegende activiteiten geeft ook aan waar het proces zich nog meer kan onderscheiden. Via een differentiatie strategie probeert de onderneming uniek te zijn in sommige dimensies. Men selecteert hierbij enkele attributen die door vele kopers als belangrijk ervaren worden. Vervolgens positioneert men zich op een unieke manier om deze behoeftes in te vullen.
Uitleg value chain
De value chain van Porter geeft inzicht van de activiteiten van een organisatie. Al deze activiteiten komen in elke organisatie voor ze worden alleen anders ingevuld. De samenstelling en de invulling van deze activiteiten geeft een concurrentie voordeel of juist niet. Organisaties moeten een goede samenstelling en invulling maken van secundairen en primaire activiteiten, dit zal er dan voor zorgen dat zij beter presteren. Er bestaat ook iets als een kritische succesfactoor, met deze chain is het mogelijk de kritische succesfactoor op te sporen. De kritische succesfactoor is eigenlijk gewoon de beste schakel van een bedrijf. Een voorbeeld, een bedrijf kan een innovatief productieproces hebben wat de organisatie een voordeel geeft tenopzichte van de concurrentie. Al deze activiteiten komen in elke organisatie voor ze worden alleen anders ingevuld.